Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Programmeren met een ECP/EPP parallele poort

Pagina: 1
Acties:

• rbeemsterboer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-10-2023
Hey Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met een klein (school) projectje waar ik een dmv van de paralle poort 8 schakelaars wil uitlezen.

De schakelaars kunnen natuurlijk aan of uit staan.
Ik heb er in de schakeling ook een weerstand van 4k7 tussen om wel aan de correcte logische waarden te voldoen.
Een zwevende ingang mag geen 1 worden, maar moet 0v zijn

Omdat de standaard parallele poort (SPP) 5 (control/status) inputs heeft, kan ik nu niet uit de voeten, want ik heb er 8 nodig.
Een bi-directionele poort zoals de ECP of EPP moeten hiervoor de oplossing zijn
(ik had de SPP al werkend.....)

De aansturing doe ik via java.
Hierin heb ik ook de mogelijkheid om van C liberaries gebruik te maken.

Kan iemand mij een voorbeeld geven of een push in de juiste richting geven, want ik kan uit de vele documentatie nog niet goed begrijpen hoe ik de poorten nu in ecp of epp modus zet zodat ik d0 t/m d7 als inputs kan gebruiken.
En wat bedoelen ze met Base +1 adres ?
0x378 + ????

Met vriendelijke groet,
Rick Beemsterboer

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

http://users.skynet.be/bk234359/LCD/Site/index.htm en dan ff de lpt link volgen/lezen

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Dat zou ik ook wel willen weten,
Base+1 betekent, 0x378+1=0x379
0x378 is hexadecimaal en betekent (dacht ik) 888
Alle printerpoorten bestaan uit base, de acht lijntjes uit (888), en dan controle =base+1 (889)
Ik heb ooit eens gelezen dat je dan een controle input laag moet maken om te kunnen schrijven.
Wat gebeurt er als je alle uitgangen op nul zet, en dan eentje kunstmatig (via 4k7 weerstandje natuurlijk) hoog maakt, en dan inport(0x378) (zoiets) doet?

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

EntonoX

Team leider

probeer zou ik zeggen. :p, ik heb zelf vrijveel met c++ in dos en windows omgevingen poorten uitgelezen. en je kan gewoon datalijnen 0 tot 7 gebruiken als input, maakt niet uit of het ECP/ of EPP is.
voor het gemak raad ik aan om gewoon is via google te zoeken naar een schematje hiervoor, is vrij makkelijk te vinden, evt. code zal er dan ook wel bij staan.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• rbeemsterboer
ik ben inmiddels ietsjes verder gekomen...

Als ik bij de Control Port, bit 5 op hoog zet
werkt hij dan gelijk bi-directioneel
kan ik daarna gewoon de poorten uitlezen met
PortIO.intPort(0x378,var) ?

• rbeemsterboer
hoe moet ik in me code aangeven wat voor poort (SPP, ECP, EPP) het is
want ik vind het niet praktisch om de inputs van de control en status ports weer terug te invererten zodat ik deze weer op de rest van projectje kan aansluiten

• rbeemsterboer
ik heb hem nu werkend op een spp en birectionele poort
deze heb ge-enabled door 1000 1100 te sturen naar het control register

Verwijderd

Okee, dan weet ik dat ook :P
Ik heb wel is een 74hct164 8bits schuifregistertje gebruikt, ging ook perfect, maar als het direct kan, nog beter !
Pagina: 1