WLAN Cisco PCMCIA monopolie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-06 14:17

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
Ik zit op de HvA (Amsterdam) Interactieve Media.
Daar hebben ze een WLAN netwerkje met Cisco accesspoints.
Mij is verteld dat je alleen het netwerk op kan als je een Cisco PCMCIA kaartje bij ze koopt en dat geen ENKELE andere kaart het zal doen.

Dit lijkt mij echt op een dealtje tussen de HvA en Cisco (of iemand van het netwerk iig) zodat ze een leuk bedragje krijgen van Cisco.
Is het waar dat ik verder geen keus heb dan een (DUUR ivm andere kaartjes.. € 153,51) Cisco 352 kaartje te moeten kopen, of kan ik gewoon een ander merk kopen en zeggen dat het wel kan ? (ik moet nl. het MAC adres aan ze geven en dan voegen ze me toe aan het netwerk..)

Thuis wil ik uiteraard ook gebruik kunnen maken van een WLAN op m’n bestaande netwerk.
STEL ik koop die Cisco PCMCIA kaart (352), moet ik dan ook een Cisco Accesspoint aanschaffen of kan dat samen met elk ander merk ?

Lang en rommelig verhaal, I know.. sowwyz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 06:30
Volgens mij werken andere kaarten ook gewoon. Heb al eens zitten spelen met zo'n ding en een el cheapo kaartje deed het ook gewoon. Volgens mij is er ook maar 1 standaard en produceert iedereen volgens die standaard.

Ik zou proberen navraag te doen en evetueel te testen met een andere kaart. Die cisco trammelant is inderdaad wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
geen enkele andere kaart gaat het doen :? ze zullen dan wel aan de hand van het MAC adres gaan kijken of het wel of geen Cisco is en zodoende je wel of niet toevoegen aan hun wlan...

maarja dan pas jij toch gewoon je MAC adres van je kaartje aan aan die van een Cisco Wlan kaart })

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik weet niet of ze op de HvA encryptie gebruiken... (64 of 128 bit)
Je PCMCIA kaart moet dit wel ondersteunen.

Als ze 128 bit hebben en jij komt met een 64 bit kaartje aanzetten, dan gaat het niet kletsen met elkaar.

Als ik jou was zou ik ff informeren op de HvA en de specs van die Cisco kaart checken.

[ Voor 17% gewijzigd door Bl@ckbird op 11-12-2002 20:49 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:32
Leen ergens een kaartje, en test het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
Als ik iemand zou kennen met een kaartje zou ik dat allang gedaan hebben ;)

Maar goed.. Ik heb het al nagevraagd en ze zeggen echt dat het alleen maar met Cisco kan/
Alleen een van die IT helpdesk gasten daar zei dat het wel met Sony evt. zou kunnen, maar dat wist 'ie niet zeker |:(

Dat toevoegen van een MAC duurt daar een hele week, dus ff snel een kaartje kopen, opgeven en testen is ook niet echt een optie vrees ik..

Niemand verder een idee ?

Stel 't is 128bit, dan zouden alle 128bits in theorie gewoon moeten werken toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72237

Technisch gezien is mijn ervaring dat de Cisco Access Points alle kaarten accepteren die maar aan de 802.11b standaard voldoen en alle kaartjes voldoen hieraan. Tenminste, op papier (ook de el cheapo's). De technische implementatie van de 802.11 standaard kan in de el cheapo kaartjes nog wel eens tegenvallen, waardoor je rare problemen krijgt. Om dat soort dingen te voorkomen zullen ze wel een soort policy hebben gesteld, dat ze alleen Cisco kaarten accepteren.

De encryptie is ook een standaard (WEP), weliswaar niet veilig. Praat je kaart dus 128 bits en de Access Point ook, moet ook dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 23-06 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Cisco heeft een eigen extra protocol voor beveiliging van WLAN's, genaamd LEAP. Van de Cisco site:

<quote>
Cisco has developed an 802.1X authentication type called EAP Cisco Wireless, or Cisco LEAP. Cisco LEAP is part of the Cisco Wireless Security Suite. Cisco Aironet products support Cisco LEAP and all 802.1X authentication types, including EAP Transport Layer Security (EAP-TLS). With 802.1X authentication types such as Cisco LEAP and EAP-TLS, mutual authentication is implemented between the client and a Remote Authentication Dial-In User Service (RADIUS) server. The credentials used for authentication, such as a log-on password, are never transmitted in the clear, or without encryption, over the wireless medium.
</quote>

Met andere woorden, als ze dit op de AP's hebben geïmplementeerd, dan zal een ander merk kaartje dus niet werken.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
Hmm damn.. Dan zit er niets anders op dan maar een Cisco'tje te kopen ;(
Ik heb al overal online gezocht maar kan niet vinden waar ik een Cisco 352 PCMCIA kaart + AP kan kopen... :?
(Op de Cisco site word ik iig niet veel wijzer en Google wil ook niet echt vinden wat ik zoek..)

EDIT !! |:(
Van een achtergelegen pagina van de HvA site:

Gebruik van andere Wlan kaarten op het draadloze netwerk [26 sep 2002]
Op dit moment is de Cisco kaart de enige kaart die met het huidige Wlan werkt. Dat wordt veroorzaakt doordat de achterliggende infrastructuur met het PEAP-authentificatie protocol babbelt en dit een nieuw protocol is. Er wordt door Cisco aan gewerkt om de in sp1 van XP geintroduceerde PEAP mogelijkheden op termijn ook met hun infrastructuur aan de gang te brengen. Op het moment dat werkt, zou in principe elke wlan kaart het moeten doen. We kunnen hier op dit moment echter geen garanties op verlenen, zowel qua werking als qua tijdspad. Ook is het zo op de laptop minimaal Windows XP moet staan.
Lekker dan...

[ Voor 61% gewijzigd door Ken. op 12-12-2002 05:33 ]

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Cisco zou Cisco niet zijn als ze geen "speciale" features inbouwen. Gewoon kaartje praat gewoon met een AP352, maar door hun eigen(wijze) beveiliging ben je veroordeeld tot het duurdere Cisco kaartje.

Living the American Dream

Anoniem: 21847

Windows XP heeft in SP1 ondersteuning voor PEAP. Echter, deze werkt net weer iets anders dan wat Cisco gebruikt.
Ik geloof dat de status nu is dat MS wil dat Cisco hun accesspoints aanpassen voor de standaard van MS, en dat Cisco wil dat MS hun standaard gaat gebruiken.

Kortom: het kan nog wel even duren voordat je met niet-Csico kaartjes op het HvA WLAN kan :( |:(

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

VOlgens mij ligt het probleem hier niet bij Cisco, maar bij de automatiseringsafdeling van die hogeschool. Die zijn in een propietary protocol gestapt zonder na te denken over de gevolgen voor de gebruikers. Cisco lacht, gebruiker huilt.
Cisco info : http://www.cisco.com/en/U...per09186a008009c8b3.shtml
Cisco agrees with the findings of the research papers discussed in the previous axiom and recommends deploying elements of the three technologies discussed in this axiom as an alternative to WEP as specified by IEEE 802.11. The technologies discussed include a network layer encryption approach based on IP Security (IPSec), a mutual authentication-based, key distribution method using 802.1X, and some proprietary improvements to WEP recently implemented by Cisco. Additionally, IEEE 802.11 Task Group "i" is working on standardizing WLAN encryption improvements.
Op zich is het natuurlijk wel goed van je school dat ze aandacht hebben voor veiligheid, maar het zou fijn zijn als ze daarvoor niet de gebruikers financieel laten bloeden....

Paar linkjes voor mensen die ook de boel willen beveiligen:
Overzichten:
http://www.drizzle.com/~aboba/IEEE/
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/SecurityIssues
Gratis:
http://www.reefedge.com/techzone/tech-news-10.html (The Dolphin software transforms dedicated x86 hardware into a secure wireless gateway)
Layer 2:
http://www.fortresstech.com/
http://www.cranite.com/

[ Voor 19% gewijzigd door jvhaarst op 12-12-2002 09:32 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 23:35
Bij ons op school het zelfde idee mbt het draadloze netwerk, alleen kan ik er met mijn el-cheapo kaartje wel op komen. Ook hier gingen verhalen als: "Het kan alleen met Cisco kaartjes" enz...

Viel mee dus!

Ik heb met m'n lokale computerboer een dealtje gemaakt, ik kocht een kaartje en als het niet zou werken kon ik hem terug brengen en m'n geld terug krijgen. Misschien het proberen waard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
liosnel schreef op 12 December 2002 @ 09:14:
Bij ons op school het zelfde idee mbt het draadloze netwerk, alleen kan ik er met mijn el-cheapo kaartje wel op komen. Ook hier gingen verhalen als: "Het kan alleen met Cisco kaartjes" enz...

Viel mee dus!

Ik heb met m'n lokale computerboer een dealtje gemaakt, ik kocht een kaartje en als het niet zou werken kon ik hem terug brengen en m'n geld terug krijgen. Misschien het proberen waard??
Whoohoo !
Ik was vorige week bij Computerland en die verkoper bood me precies hetzelfde aan...
Toch ff proberen dan I guess !!
Thanx :)
Pagina: 1