[ADSL] spannend verhaal omtrent Draytek 2600 ADSL over ISDN

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 01:04

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik ben mij al enkele dagen aan het orienteren op een router/4poorts Switch + ingebouwd ADSL modem welke gebruikt gaat worden over een ISDN lijn. AnnexB dus. Veel keus is er niet. De (dure) speedtouch van KPN (MultiPC modem), Een E-Tech modem/router en een Draytek 2600. :9

Met deze laatste is iets aan de hand. Volgens Valadis, de officiele importeur van Draytek werkt deze niet op de nederlandse ISDN infrastructuur. Eynstein computers, welke hetzelfde apparaat betrekt van Temco, zegt dat het wel werkt. Met Eynstein heb ik vervolgens enige emails uitgewisseld met de nadrukkelijke vraag van mijn kant of dit gaat werken. Volgens Eynstein is dit geen probleem meer, nieuwe firmware heeft de problemen opgelost. Op de website van Eynstein staat dat je voor meer informatie verder kunt lezen op de website van draytek: www.draytek.nl. Hier staat echter weer pontificaal dat het niet werkt.

Erg verwarrend dus allemaal... |:(

Uiteindelijk maar een mailtje gewaagd aan beide importeurs en hen om hun mening gevraagd. Deze mail aan Temco en Valadis, beide importeur Draytek (Temco parallelimport) betrof de garantie van werking van de modem/Router voor gebruik op ISDN lijnen (AnnexB) in Nederland. Eynstein prijst dit nml in tegenstelling tot andere leveranciers aan op de website en verwijst naar www.draytek.nl voor meer info. Waar dus staat te lezen dat deze in Nederland niet werkt. Eynstein koopt haar producten in bij Temco. De website www.draytek.nl is van Valadis.

Beide reageerden binnen enkele uren op mijn vraag. Daarvoor hulde.

Het zal jullie niks verbazen dat de antwoorden van beide bedrijven verschillen.

Het antwoord van Valadis:
Geachte heer,

ik kreeg uw email doorgestuurd van Draytek Support. Deze mensen zijn door ons ingehuurd om de ondersteuning voor de Draytek producten te verzorgen welke door ons worden geimporteerd. ZIj onderhouden onder meer de website www.draytek.nl. In dit opzicht is deze website inderdaad niet van Draytek, maar wordt zij betaald door de importeur Valadis. Hierin heeft Eynstein gelijk. Valadis is niet de enige importeur van Draytek in Nederland. Eynstein betrekt zijn producten van Temco, welke via parallelle import werkt. Dit is toegestaan volgens de Europese regelgeving op dit punt. Valadis is echter wel de enige officiele importeur van Draytek. Op de site van Draytek Taiwan (www.draytek.com.tw) treft u daarom een link naar www.draytek.nl aan. Hierdoor ontstaat bij sommige de verwarring alsof wij ons zouden presenteren als Draytek Nederland, hetgeen niet het geval is.

De beweringen van Eynstein ten aanzien van de 2600 zijn onjuist. Wij hebben de verschillende versies van de 2600 uitgetest, twee weken geleden nog de technici van Draytek uit Taiwan over de vloer gehad en communiceren wekelijks met onze collega's van Draytek over onder meer deze zaken. Ik kan niet uitsluiten dat de 2600-I in de toekomst gaat werken in combinatie met de wijkcentrale's van BBned en BabyXL, maar de kansen dat enkel een firmware update er voor gaat zorgen dat deze versie ook met MXstream, (toch 80% van het ADSL aanbod in Nederland) gaat werken zijn vrijwel nul. Voor BBned en BabyXL geldt dat dit niet afhankelijk is van een firmware upgrade van de router, maar van een firmware upgrade van de wijkcentrales die deze leveranciers voor ADSL gebruiken.

Tot het moment dat we er zéker van zijn dat er een versie van de 2600 komt die het wél gaat doen met ADSL over ISDN zal Valadis dit product niet uitleveren. Een dergelijke speculatieve handelswijze tast naar onze mening de goede naam van het product Draytek aan. Wij kunnen het onze concurrentie echter niet verbieden dit product wél te importeren, want in bijvoorbeeld Duitsland doet de 2600 voor ADSL over ISDN het wél.

Blijft natuurlijk de vraag wie u moet geloven?

De site www.draytek.nl bevat bijzonder veel informatie over de Draytek routers. Meer dan welke Draytek site dan ook. De mensen van Draytek support doen hun best om deze site up to date te houden met de nieuwste informatie en updates. Met betrekking tot de relatieve waardering van de site het volgende: waarom linken bedrijven als Eynstein rechtsteeks door naar www.draytek.nl als ze van mening zijn dat de informatie op die site verwarrend en onjuist is? Omdat ze op die manier mee kunnen profiteren van supportwerk waarvoor zij zelf geen bijdrage leveren. Naar onze mening werkt nu juist de informatie van Eynstein verwarring in de hand.

Het staat u natuurlijk vrij om Eynstein te geloven en via dit bedrijf een 2600 router voor ADSL over ISDN aan te schaffen. Ik kan in dat geval niet nalaten u er op te wijzen dat u in dat geval bij problemen met het product geen gebruik kunt maken van de ondersteuning van Draytek Support Nederland. Deze is beperkt tot de producten welke door Valadis zijn geimporteerd.

regards,

met vriendelijke groet
Antwoord van Temco:
Beste klant,

Onderstaand verhaal klopt, er zijn echter wel problemen geweest met de router over isdn maar deze zijn voor 95% opgelost met de nieuwe firmware. We hebben er in de afgelopen maand zo'n 150 verkocht en ik heb er in totaal 6 retour gekregen die men niet werkend kreeg. Er is dus een hele kleine kans dat de router op uw adsl-centrale niet werkt. Mocht dit het geval zijn en eynstein heeft speciaal voor u de router bij ons aangeschaft dan zullen wij deze netjes crediteren voor hen, ik neem aan dat dat dan ook voor u geregeld kan worden bij eynstein.

mvg,

Temco TD.
Vooral de reactie van Valadis valt op. Het zorgt er automatisch voor dat ik een andere router moet aanschaffen als welke zij aanbieden. Desondanks nemen ze de moeite om uitvoerig uit te leggen hoe de vork in de steel zit. _/-\o_

Het antwoord van Temco zou normaal gesproken voldoende zijn voor een aankoopbeslissing. Met het mailtje van Valadis ernaast krijg ik echter het gevoel van: koop hem maar als ie het niet doet dan nemen we hem wel terug. Leuk bij een winkel om de hoek, maar niet bij een postorderbedrijf als Eynstein (de enige die de AnnexB versie aanbied op de website)

Reden waarom ik dit plaats is dat ik graag eens zeker wil weten dat het werkt alvorens ik een dergelijke router bestel. Want voor zover reeds duidelijk geworden: Draytek geniet mijn voorkeur boven de andere twee. Simpelweg bestellen en maar weer terugsturen als ie niet werkt gaat me te ver. :/

Ik nodig daarom iedereen die een dergelijke configuratie op een ISDN lijn heeft draaien uit om te reageren. Dat zijn er volgens de mijnheer van Temco minimaal 154, en daar zitten vast wel enkele tweakers bij. :)

Ik heb beide leveranciers gewezen op het bestaan van deze topic. Wellicht dat zij gezamenlijk meer helderheid kunnen geven over deze onduidelijkheden.

Verwijderd

Laatste nieuws: Vanaf 1-2-2003 verschijnt de 2600-I. Deze werkt
met ADSL over ISDN van BBned

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 16:06:
Laatste nieuws: Vanaf 1-2-2003 verschijnt de 2600-I. Deze werkt
met ADSL over ISDN van BBned
en mxstream mensen hebben dan dus pech?

ben ik blij dat ik ook een analoge lijn heb. die draytek is echt zooo veel fijner dan die etech krengen.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 01:04

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb ondertussen een E-Tech ISDN->ADSL router draaien naar volle tevredenheid. Eynstein heeft mij destijds aangeboden een Draytek te kopen en deze te retourneren indien deze niet zou werken op ISDN. Gezien de plotselinge bechikbaarheid van ADSL in het nieuwe jaar heb ik er voor gekozen dezelfde constructie met een lokale leverancier van E-Tech apparatuur aan te gaan. Deze draaid overigens naar volle tevredenheid.

De tijd die verzenden/testen en eventueel retourneren en een andere bestellen zou gaan kosten hebben mij dit doen besluiten.

Ondanks dat de E-tech goed werkt had ik toch de voorkeur gehad voor een gegarandeerd werkende Draytek Vigor. Simpelweg omdat deze beter gedocumenteerd is en een ietwat vertrouwenwekkender uiterlijk heeft.

Maar goed: na 9 jaar analoge en ISDN ellende en bijbehorende rekeningen is het moeilijk om nog een aantal dagen te wachten ;)

(Ben overigens best bereid om de door eynstein aangeboden Draytek te testen indien men dat wenst)

Verwijderd

In februari komt de eerst werkende draytek 2600 i adsl over isdn
http://www.draytek.nl/

Alle andere Draytek series gaan niet werken over Annex B

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

hmm .. aan Eynstein zou ik uberhaupt niet twijfelen. Ik heb daar al dermate goede correspondentie mee gevoerd dat ik er wel van overtuigd ben dat wat ze bij Eynstein zeggen eerst goed uitzoeken. En gezien zij die routers hebben liggen.. ehm.. probeer het gewoon zou ik zeggen.. of vraag of je erbij mag zijn als ze het bij Eynstein testen!

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:31
Er zijn onlangs een hoop DSLAMS geupdated. Met deze update werken de MXStream modems (Speedtouch) wel met BBNed, ook de ISDN versie.

De Draytek gaat ook werken met BBNed. Andere telco's hebben de benodigde update daarvoor (nog?) niet gedaan, dus daarmee zal het ook niet werken.

voor zover ik uit de newsgroepen enz begrepen heb zou de 2600 moeten werken, icm met ISDN, MET HET BBNED NETWERK.

Zie ook de Draytek site:
http://www.draytek.nl/nieuws.php?nieuws=waaromniet

Edit: argh, zit ik vrolijk te tikken en te zoeken naar links, heeft een of andere $$#%# dit topic uit DECEMBER gekicked... |:(

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 25-01-2003 00:35 ]

Pagina: 1