[win98] Intel 82371 AB/EB Bus Master IDE geen cd-roms meer

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 08:12
Na het terug zetten van een ghost image blijken de cd-roms niet meer in de computer zichtbaar te staan.
Ik heb geen win98 driver kunnen vinden en de windows update bied ook geen succes.
Ik ben zelf al 6 uur bezig geweest met zoeken en uit proberen ( 1cd-rom eruit ander er weer in etc..)
Ook in veilige modus de cd-roms verwijderen leverde niets op in de gewone opstart modus :(
De search leverde me ook al niets op (google en GoT)
Google gaf wel goede resultaten maar deze werkte niet
Van noide opzoeken in regedit tot intel drivers downloaden die zij aanbiedde.
Wat kan hiervan het probleem zijn

er staan dus van die gele uitroeptekentjes.
En nog een vraagje. Word deze chipset voor PII of PIII gebruikt want volgens de kopers is het een PIII maar hij lijkt op een PII in slot 1 :S

Taal fouten inbegrepen ;)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Met een oude Pentium1 en Win9x heb ik het probleem ook eens gezien en niet altijd op te lossen nee (behalve door herinstallatie of zo) Wat dan wel werkt is aangezien het Win98 is, de dos drivers laden in je config.sys en mscdex in autoexec.bat, maar ja ideaal is dat niet :/

• The-Source
Yngwie- schreef op 11 december 2002 @ 18:29:
Met een oude Pentium1 en Win9x heb ik het probleem ook eens gezien en niet altijd op te lossen nee (behalve door herinstallatie of zo) Wat dan wel werkt is aangezien het Win98 is, de dos drivers laden in je config.sys en mscdex in autoexec.bat, maar ja ideaal is dat niet :/
Het maakt mij niets uit zolang er maar cd-roms (1 cd-rom(nieuwe) en een brander (3 weken oud) ) herkent.
Aangezien ik wel weet hoe ik ze moet wijzigen maar niet weet wat ik er in moet zetten zou ik fijn vinden dat je me daar een voorbeeld van geeft (ze zijn mitsumi compatible)
Het gaat om een 52x cd-rom van lite-on en een MSI dragonwriter 48x16x48

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:55
Heb je al een virus scan gedaan ?

[ Voor 79% gewijzigd door Nielson op 11-12-2002 22:11 ]

• The-Source
Nielson schreef op 11 december 2002 @ 22:10:
Heb je al een virus scan gedaan ?
was een virus vrije image die terug gezet was.

• Nielson
klaasbram schreef op 11 December 2002 @ 21:32:
[...]

Het maakt mij niets uit zolang er maar cd-roms (1 cd-rom(nieuwe) en een brander (3 weken oud) ) herkent.
Aangezien ik wel weet hoe ik ze moet wijzigen maar niet weet wat ik er in moet zetten zou ik fijn vinden dat je me daar een voorbeeld van geeft (ze zijn mitsumi compatible)
Het gaat om een 52x cd-rom van lite-on en een MSI dragonwriter 48x16x48
't Is eigenlijk een lapmiddel en gebuik het alleen voor nood :
In order to get your cdrom working from a bootdisk, you'll need a line that looks like this in the config.sys file on your boot floppy:

DEVICE=cd1.SYS /D:banana

And a line that looks like this in the autoexec.bat file:

MSCDEX.EXE /D:banana /L:R

The device line loads the cdrom driver, cd1.sys. Your particular CDrom driver if you know where it is will be named something like mtmide.sys or similar. The /D names the CDrom device. In this case I am naming it banana, you can name it anything you like but I think it has to be 8 characters or less.
Benodigde files : http://www.bootdisk.com/apples/cdindos.exe

Verwijderd

Je hebt ze toch niet per ongeluk uitgezet in het BIOS of wel? Zie je bij het opstarten wel dat het BIOS ze detecteert?

• Nielson
Of indien je ze niet uit hebt staan zet ze voor de gein eens wel uit. Windows zou eigenlijk zij eigen driver moeten gebruiken en niet de bios (=16 bit mode -> geel uitroepteken).

• The-Source
Ik zal zaterdag al jullie oplossingen bekijken omdat ik dan pas weer bij hen ben.

• The-Source
Ik wou nog ff laten weten dat het probleem al door iemand anders is verholpen.
Door te upgraden van Win98 naar Win88SE zijn de cd-roms weer zichtbaar.
Maar toch in ieder geval bedankt voor de reply's en misschien hebben andere hier later nog wat aan :)

[ Voor 1% gewijzigd door The-Source op 14-12-2002 16:57 . Reden: typo ]

Pagina: 1