Ik ben al een tijdje bezig met een linux router op te zetten. Dit is tot nu toe aardig gelukt allemaal.
Het probleem zit hem echter in het verdelen van de bandbreedte, de situatie is als volgt:
ADSL FAST --> Linux router (Debian woody / kernel 2.4.20) --> switch --> 8pc's
Nu ben ik bezig geweest met QoS en danwel met de HTB tooltjes zeg maar....
Ook ben ik inmiddels zo ver om de bandbreedte aardig in te stellen alleen kom ik er nog niet helemaal uit hoe ik het locale verkeer kan onderscheiden van het "interlocale" verkeer....
De linux router heeft 2 NIC's een naar het modem en 1 naar de switch (DUH)
Nu kan ik b.v. met max 10kb/s downloaden van het internet, maar ook als ik van de ene naar de andere pc iets kopieer gaat dat maar met 10kb/s
Mijn vraag is het direct mogelijk om met een "tc" commando dit onderscheid te maken, of moet je door middel van "iptables" de packetjes eerst markeren en daarna scheiden in de QoS ??
En hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
Het probleem zit hem echter in het verdelen van de bandbreedte, de situatie is als volgt:
ADSL FAST --> Linux router (Debian woody / kernel 2.4.20) --> switch --> 8pc's
Nu ben ik bezig geweest met QoS en danwel met de HTB tooltjes zeg maar....
Ook ben ik inmiddels zo ver om de bandbreedte aardig in te stellen alleen kom ik er nog niet helemaal uit hoe ik het locale verkeer kan onderscheiden van het "interlocale" verkeer....
De linux router heeft 2 NIC's een naar het modem en 1 naar de switch (DUH)
Nu kan ik b.v. met max 10kb/s downloaden van het internet, maar ook als ik van de ene naar de andere pc iets kopieer gaat dat maar met 10kb/s
Mijn vraag is het direct mogelijk om met een "tc" commando dit onderscheid te maken, of moet je door middel van "iptables" de packetjes eerst markeren en daarna scheiden in de QoS ??
En hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 16:48 ]