A2 formaat opsplitsen en printen op A4

Pagina: 1
Acties:
  • 4.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 21:54
De titel spreek denk ik al weer aardig voor zich.

Voor anw heb ik een mooie krantenpagina gemaakt in indesign op A2 formaat. Ik heb, of ken niemand met een printer daarvoor. Is er een manier om het document zo op te splitsen, dat het op meerdere A4-tjes is te printen? I denk dat het nogal wat problemen kan opleveren ivm. bepaalde randen waar de printer niet kan afdrukken.

Kan iemand helpen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 00:17
Copyshop kan die formaten meestal wel aan.

Er zijn verder wel bepaalde printers die randloos posters kunnen printen, maar om dat truukje met software op een willekeurige printer uit te proberen lijkt me toch lastig worden...

Ik zou in ieder geval even informeren wat dat kost bij een copyshop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
ESteg schreef op 11 december 2002 @ 16:55:
Copyshop kan die formaten meestal wel aan.

Er zijn verder wel bepaalde printers die randloos posters kunnen printen, maar om dat truukje met software op een willekeurige printer uit te proberen lijkt me toch lastig worden...

Ik zou in ieder geval even informeren wat dat kost bij een copyshop...
Ik heb een epson printer (weet niet zo snel het typenummer), en zover ik weet heeft hij niet het bereik dat hij een heel velletje kan printen.

Copyshop wordt een beetje moeilijk, aangezien ik het morgen moet hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is een klein randje niet juist handig? Kun je plakken... Dan deel je in Photoshop o.i.d. de A2 gewoon op in een aantal (iets kleiner dan A4) delen, en plakken maar!

Dus in plaats van 2 x 2 A4 doe je 3 x 3 A4...

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Gullie007 schreef op 11 december 2002 @ 17:21:
Is een klein randje niet juist handig? Kun je plakken... Dan deel je in Photoshop o.i.d. de A2 gewoon op in een aantal (iets kleiner dan A4) delen, en plakken maar!

Dus in plaats van 2 x 2 A4 doe je 3 x 3 A4...
Dus je kunt in fotosoep gewoon een a2 printen op a4 formaat? Dat zou erg koel zijn... Moet ik alleen nog een pdf zien te converteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Ik weet niet of er een speciale functie voor is, maar als je een beetje handig bent kom je daar wel uit.

Kon je PDF niet direct in Photoshop openen? Effe checken...
edit:
Hmmm... Meende te herinneren dat het zomaar kon, maar ik heb geen geschikt voorbeeld. Nou ja, merk je vanzelf! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Gullie007 op 11-12-2002 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Gullie007 schreef op 11 december 2002 @ 17:31:
Ik weet niet of er een speciale functie voor is, maar als je een beetje handig bent kom je daar wel uit.

Kon je PDF niet direct in Photoshop openen? Effe checken...
Heb ik ook net gechecked, kan inderdaad :D
(ik heb hier alleen geen printer, ik moet zo op een andere pc proberen of het printen ook daadwerkelijk werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Kee, good luck! Wordt nog wel lastig om alles netjes op te delen, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Gullie007 schreef op 11 December 2002 @ 17:37:
Kee, good luck! Wordt nog wel lastig om alles netjes op te delen, denk ik...
Kan Fotosoep dat opsplitsen dan niet zelf doen? Dan gaat er weer wat meer werk in zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Ik weet niet of er een functie in zit dat je 't bestand automatisch kan opdelen... Zou me niks verbazen, maar je kan er zo veel mee dat ik door de bomen het bos niet meer zie, zeg maar.. :D Heb al zitten denken aan croppen, maar dan ben je de rest kwijt - da's dus ook niets.

De exacte afmetingen weet je natuurlijk wel: Als je een A2 (42 x 59,4 cm) deelt in 3 bij 3 stukken heeft elk stuk een afmeting van 14 x 19,8 cm. Maar ja, en dan....? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Welke Photoshop-versie heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Bingo! Als je in Photoshop een kader selecteert (kan met de Rectangular Marquee Tool M), kun je in de bovenste balk eigenschappen aangeven. En bij W en H kun je aangeven hoeveel % de selectie vergroot moet worden, maar daar kan je ook de absolute maten intikken (gewoon gevolgd door cm, dan begrijpt 'ie het). En dan kun je met snap alle selecties aan elkaar zetten, per keer Cut, New (afmetingen neemt 'ie automatisch over), Paste --> deel 1. Moet lukken zo...

beetje omslachtig, maar 't werkt wel... :)

edit:
Hmm... Nu ik dit zo zie had ik wel edit kunnen gebruiken... Excusez...

[ Voor 10% gewijzigd door Gullie007 op 11-12-2002 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Gullie007 schreef op 11 December 2002 @ 17:51:
Bingo! Als je in Photoshop een kader selecteert (kan met de Rectangular Marquee Tool M), kun je in de bovenste balk eigenschappen aangeven. En bij W en H kun je aangeven hoeveel % de selectie vergroot moet worden, maar daar kan je ook de absolute maten intikken (gewoon gevolgd door cm, dan begrijpt 'ie het). En dan kun je met snap alle selecties aan elkaar zetten, per keer Cut, New (afmetingen neemt 'ie automatisch over), Paste --> deel 1. Moet lukken zo...

beetje omslachtig, maar 't werkt wel... :)

edit:
Hmm... Nu ik dit zo zie had ik wel edit kunnen gebruiken... Excusez...
Koeeel, heel erg bedankt, dan kan ik morgen het verslag goed inleveren, scheelt me een punt aftrek. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Ik gebruik meestal met canvas size tool onder pulldownmenu 'image', waar je alleen de buitenste anchor kiezen met verschaalde niuwe size (of op A4 papierformaat invullen, maar hiermee heb ik vaak last van clipping).

In photoshop tuurlijk.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Pagina: 1