Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] spanning led koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha lui,

Ik heb die koelers van de ia en ik wil de leds apart aansturen. Nu wou ik weten welke voltage's deze leds krijgen. Niet dat ik dadelijk er 12V op ga zetten en dan kapot gaan. Dat zou natuurlijk zonden zijn.
Ik denk zelf dat dit 12V is maar omdat de kabels eerst naar de koeler gaan en daarna pas naar de leds en ik kan niet zien of hier nog eventueel een weerstand tussen zit. :?

Thx,

Verwijderd

zit waarschijnlijk een weerstand in de koeler normaal mag een led een spanning hebben van 1,2 tot 2 v afhankelijk van de soort type en dus ook kleur
en een stroom van max 15 of 20 mA

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
multiemeter???
ik denk wel dat er 12V op staat hoor, want er zitten geen weerstandjes op

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

op die leds is de kans heel klein dat er 12 volt op staat en als er 12 volt op zou staan dan is het een led met ingebouwde weerstand maar ik zou er niet van uit gaan
ik denk dat er gewoon een weerstand in zit

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je goed kijkt zie je dat er op dat 'printplaatbandje' wat om de fan heen zit, een aantal kleine onderdeeltjes zitten. Dat zijn denk ik SMD-weerstanden, dus kan je waarschijnlijk direct 12 V op de draadjes zetten. Het kunnen ook condensatoren zijn en dat de weerstanden in de fan zitten, dan zal je moeten meten wat voor spanning er over de LEDs staat.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

kan je niet kijken wat er voor spanning over de pootjes van het led staat, ze zeggen altijd METEN IS WETEN... dan weet je ook meteen of er een weerstand in de led zit op op de print.. 8)

mag ik vragen waarom je de leds wil aansturen? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 01:30:

mag ik vragen waarom je de leds wil aansturen? :?
ik denk omdat de leds minder vel gaan branden op een lager voltage :) heeft die van mij ook last van en ik zal dit topic ook nog even blijven volgen :)

Verwijderd

niemand een id ? :'( of niemand die even kan meten? :'( of niemand die het weet ? :'(

Verwijderd

nouwja ik ben tenslotte een tweaker en ben maar eens gaan knutselen :p
Ik ben erachter gekomen dat het iig geen 12 volt is, ik hep er een weerstand van 390 Ohm voor gehangen, en dan branden de leds op hun volledige sterkte. Het voltage zal dus rond de 4 á 5 volt liggen.
Ook heb ik ontdekt dat de 3e verbinding waar de minpool van de ledjes aan hangt, een rpm meter is :p dus als je daar een draadje aan maakt naar een fanconnector op je mobo dan hep je rpm aanduiding :p
op 5 volt zit ie op 1430 rpm en op 12 volt op 2700 rpm :)
dus :) je kan weer even lekker tweaken :) suc6 dermee :)

Verwijderd

Topicstarter
Thx Rubbie, ik ga het proberen. Waar ik achter ben gekomen is dat wanneer je de koeler stil houdt dat de leds uitgaan en als je de koeler langzamer laat draaien dat de ledjes minder sterk branden. Zou eigenlijk niet mogen of wel? Vreemd...
Pagina: 1