Toon posts:

Optical PS/2 muis op pentium 1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een optical PS/2 muis, met een plugje van ps/2 naar serieel op mijn Pentium 1 mobo.
Als ik hem aansluit, dan gaat de muis niet "aan", en windows (98se) detecteert dat er geen muis is aangesloten. Ik gebruik de seriele poort die ik normaal ook voor mijn seriele muis gebruik, dus die is niet kapot. In de BIOS staat een optie "PS/2 Enabled" ofzo, maar die is waarschijnlijk voor de PS/2 controller die op het moederbord zit, waar ik geen kabel voor kan vinden. Ik heb ook een USB controller op mijn moederord, maar daar kan ik ook geen kabel voor vinden om hem te gebruiken.
Ook heb ik al geprobeerd om een normale PS/2 muis aan te sluiten, en bij deze krijg ik hetzelfde, namelijk Windows detecteert geen muis aanwezig.

Is d'r iemand die dit probleem al eens is tegengekomen?
Weet d'r misschien iemand waar ik die kabels kan vinden zo dat ik die PS/2 of USB controller kan gebruiken?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
En als je handmatig een Serieële muis installeerd (met verwijzing naar die compoort) ??

Pvouput live

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is het ps/2 -> serieel plugje een plugje die bij die muis zat? Deze zijn namelijk behoorlijk muisspecifiek en hiervoor is dus geen standaard. Een seriele poort kan volgens mij helemaal niet genoeg ampere leveren om zo'n optische muis aan te sturen.

En wat bedoel je met kabels? Zitten er geen aansluitingen achterop?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik heb laatst hetzelfde probleem gehad toen ik een van mijn oudere machines op een KVM switch aan wilde sluiten, heb toen ook een verloopstekkertje gebruikt, maar de muis wordt helaas niet herkend. Mischien kan je zelf een verloopstekkertje maken om dit projectje te regelen. Kijk eens op www.hardwarebook.net voor de pin-outs.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het komt vaker voor dat een systeem geen PS/2 muis op een seriele poort accepteert.
Ik heb thuis 8 systemen aan een KVM-switch hangen, PS/2 uitvoering, allemaal op 1 monitor en 1 toetsenbord, maar :
- 4 met de muis-uitgang van de switch op een PS/2 aansluiting
- 2 met de muis-uitgang van de switch via een verloopje
- 2 hebben een eigen muis omdat die weigeren met een PS/2 muis samen te werken.
En ik heb al vaker hiervan gehoord (met name op P1-tjes).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 11 December 2002 @ 15:42:
Ja, dat bedoel ik... er zitten wel pins op de mobo voor PS/2, maar je moet dan nog een kabeltje hebben met een aansluiting voor PS/2. Ik heb echt geen idee waar ik deze zou kunnen krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 11 december 2002 @ 15:42:
Is het ps/2 -> serieel plugje een plugje die bij die muis zat? Deze zijn namelijk behoorlijk muisspecifiek en hiervoor is dus geen standaard. Een seriele poort kan volgens mij helemaal niet genoeg ampere leveren om zo'n optische muis aan te sturen.

Nee, zat niet bij de muis... En of de optische muis niet genoeg ampere krijg weet ik niet, maar bij een conventionele PS/2 muis werkte het ook niet..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
PS/2 => serieel (com 1 enz) plugjes voor optische muizen bestaan NIET!!! Want PS/2 kan net als usb 5V leveren en dan heeft de muis nodig. Er zijn wel stekkers bij logitech muizen om van USB naar PS/2 te gaan, andersom heb ik ze niet gezien. Zou theoretisch wel kunnen ;).

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

com poort kan ook 5 volt geven. Maar volgens mij is het de electronica in de muis die bepaalt of ie op serieel ps2 of usb kan worden aangesloten

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26

sus

is druk :+

Termi schreef op 11 december 2002 @ 17:00:
PS/2 => serieel (com 1 enz) plugjes voor optische muizen bestaan NIET!!! Want PS/2 kan net als usb 5V leveren en dan heeft de muis nodig. Er zijn wel stekkers bij logitech muizen om van USB naar PS/2 te gaan, andersom heb ik ze niet gezien. Zou theoretisch wel kunnen ;).
voor optisch misschien niet, maar je kan zeker wel van PS/2 naar COM toe. Ik heb het hier draaien op mijn server. Ik moet er wel bij zeggen dat niet al mijn PS/2 muizen het doen met zo'n verloopje. Ik denk dat ik zelfs nog een 3-tal van die dingetjes los heb liggen.

En het probleem van de KVM-switch heb ik dus ook, al is dat nog iets gekker.

Ik heb dus nu op de server een PS/2 muis, met verloopje op de COM -> werkt.
Als ik nou die muis aansluit op de KVM, en dan de KVM weer op dat verloopje -> werkt niet.

Ik snap er nog steeds geen ruk van, maar echt erg is het niet. Ik heb nu iig 1 monitor, 1 keyboard en 2 muizen (de rest van de pjoeters kan ik wel "muizen" via de KVM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een stuk of 3 muizen geprobeerd, op 3 computers.... allemaal nix...
:huilheelhard
Pagina: 1