Toon posts:

Clients NT4 zien netwerk printer niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vreemd probleem met een netwerkprinter.

Na het installeren van ADSL op de server en alle clients, willen de clients niet meer afdrukken naar de printer.
De printer (hp cp1700d usb) hangt aan de server (win xp) en alleen de NT4 clients kunnen niet afdrukken.
De windows 2000 clients dus wel !
Er komt een melding "could not connect to the printer, the printer name is invallid" waneer je de eigenschappen van de printer opvraagd.
Dezelfde melding komt als je een nieuwe printer wilt toevoegen.
Ik heb als naam "cp1700" opgegeven, dus geen rare tekens of spaties, dat kan het dus ook niet zijn !
Ik denk dat het in de netwerkinstellingen zit, misschien dat daar wat in gewijzigd is na de installatie van ADSL.
Er is daarvoor een tweede netwerkkaart geinstaleerd (1 week eerder, dus dat zal ook niet het probleem zijn) en windows xp heeft wat zitten te rommelen met de netwerkinstellingen (verkeerd ip adres intern netwerk, zelf opnieuw ingesteld.)

Het probleem begon de dag na de installatie toen alle clients opnieuw opgestart werden, maar zelfs de server kon niet
afdrukken naar de printer, dat ging pas na een herstart.
oh ja, het is wel mogelijk om via een dosbox met het commando "echo hallo > \\server\cp1700" de tekst "hallo" af te drukken.
Met het commande "net view server" ziet hij de printer dus ook, erg vreemd.

Nou ja.... wie oh wie heeft een oplossing voor dit probleem ???

Alvast bedankt

Verwijderd

staat op je LAN verbinding bestands en printerdeling ge-activeerd?

edit

en gebruikt de LAN interface nog wel netbios?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bestands en printerdeling is ge-activeerd, er is geen netbios protocol geinstaleerd op de server (voor het interne netwerk), heeft ie ook nooit gehad...

Verwijderd

hij bedoelt niet netbeui, maar netbios binnen IP.

Probeer eens op ipniveau te printen! hebben de NT4 machines wel de goede drivers?

ping eens naar server vanaf de NT4 client en controleer of het dezelfde ipadres is..

aan de andere kant, zou de dosbox het ook niet moeten doen. Misschien toch wel driver probleem. Dat is het enige wat ik me voor kan stellen, omdat via een dosbox geen stuurprogramma wordt gebruikt.

Verwijderd

ga eens naar de eigenschappen van je lan verbinding

haal dan de eigenschappen van TCP/IP naar voren

Klik vervolgens op geavanceerd

selecteer tabblad wins, en vink daar "lmhost lookup inschakelen" aan!

en zeg "netbios via tcp/ip inschakelen"

this wil do the trick

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook het vreemde... wel een connectie alleen niet die printer willen zien in Windows.
De drivers zijn hetzelfde toen ze allemaal wel goed draaiden, dus daar is niks aan verandert.
Het moet iets te maken hebben met die installatie van ADSL, misschien conflict met ADSL modem ???.

BTW het pingen gaat goed en hij komt al met die foutmelding voordat de driver wordt geinstaleerd. (heb voor de zekerheid nieuwe drivers geinstaleerd).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 15:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 15:13:
Dat is ook het vreemde... wel een connectie alleen niet die printer willen zien in Windows.
De drivers zijn hetzelfde toen ze allemaal wel goed draaiden, dus daar is niks aan verandert.
Het moet iets te maken hebben met die installatie van ADSL, misschien conflict met ADSL modem ???.

BTW het pingen gaat goed en hij komt al met die foutmelding voordat de driver wordt geinstaleerd. (heb voor de zekerheid nieuwe drivers geinstaleerd).
ping je naar z'n ip nummer of naar z'n hostname?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ping naar beide... en dat gaat altijd goed.
Pagina: 1