Toon posts:

Hard zoem geluid bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al sinds 3 weken krijg ik telkens als ik opstart een hard zoemend geluid te horen. Het lawaai gaat na ongeveer 2 minuten weer weg en mijn computer doet het verder "prima". Ik krijg tijdens het opstarten ook geen foutmeldingen of vreemde dingen te zien. Er werdt mij verteld dat het aan mijn processorkoeler ligt of de voedingskabel ervan. Maar wanneer ik de voedingskabel niet aansluit en opstart hoor ik het gezoem nog steeds. Ook heb ik geprobeerd de voedingskabel van mijn harddisk niet aan te sluiten en op te starten, maar helaas; ook lawaai. Ik heb niks overclocked. Wanneer de computer een tijdje aan staat en een keertje vastloopt en ik ga restarten blijft het gezoem achterwege. Het is heel raar want voor die 3 weken hoorde ik zoiets nooit. Ik heb wel een nieuwe harddisk en 512MB geheugen erbij gedaan maar die lijken mij prima te doen. Ook is de Cd-ReWriter nieuw. Ik heb toch voor de zekerheid die testsoftware van WD op mijn harddisk later werken, maar die zegt dat HDD het prima doet. Mijn kast met 300W voeding is ook maar paar weken oud, doet het ook prima volgens mij. Waaraan zou dat gezoem liggen? Het is een 2 minuten lang hard gezoem tijdens opstarten, maar verder doet alles normaal.

Mijn specs:

Asus A7A266 moederbord
LITEON 48x12x48 CD-ReWriter (sec. master)
48x Samsung CD-ROM (sec. slave)
WD 80GB 2MB cache harddisk (prim. master)
640 MB DDR PC2100
Thermaltake copper cooler
AMD Athlon 1,4 GHz
GeForce 2 Pro 64MB
Creative SB 5.1 Live!
Edimax ethernetkaart
56k modem
WinXP Prof UK
300W voeding

Verwijderd

de dingen in een pc die herrie kunnen maken:
- fannetjes (misschien is het dan de fan van de voeding? of de fan van de videokaart, die zijn bestwel noisy)
- hardeschijf (was et dus nie)
- cd speler ( haal de cd er is uit of haal de stroom eraf)

ik denk dat het de fan is op je geforce. had ik ook is last van.

Verwijderd

Ik denk dat je ergens een FAN heb zitten die opstart problemen heeft. Wanneer de FAN warmer word gaat het gezoem weg.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58
waarschijnlijk een aanlopende ventilator van je voeding...

om het te testen zou je eventueel, voor het opstarten voorzichtig een niet geleidend iets erin kunnen steken van buiten, zodat de ventilator stil blijft staan. (een rolletje papier bv.) Als het dan stil is weet je het...

Laat hem wel zo snel mogelijk weer draaien, anders kan je voeding misschien oververhit raken!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:59
Doe eens het volgende. Trek de kap van je kast. Zet de pc aan en ga op het geluid af. Ik denk eerlijk gezegd dat het best wel eens de fan van je voeding kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd mijn videokaart eruit te helen en op te starten. Ik hoor het gezoem niet meer! Het is dus warschijnlijk mijn GeForce fannetje dat het lawaai maakt, niet? Voor de zekerheid heb ik nog geprobeerd het fannetje van de GeForce wanneer die aan het draaien is, te stoppen en dan hoor je het gezoem vervolgens ook niet meer. Nu vraag ik me dus af hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn GeForce dat geluid niet meer maakt, KiWi84. Zonder een nieuwe kaart te kopen natuurlijk heh. Is het ook mogelijk de temp van mijn videokaart te achterhalen? Wat ik ook raar vind is dat het jaren ervoor dit geluid nooit voorkomt en ik heb met mijn videokaart verder nix mee gedaan. Hoe komt dat opeens dan en is het ernstig?

Verwijderd

Misschien komt het doordat de omgevingstemperatuur lager is (winter).
Als de pc warm loopt zet het materiaal uit. Daarom heb je het na opnieuw opstarten ook niet meer.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb hetzelfde probleem, ben erachtergekomen dat het de fan van m'n northbridge is. Ik vraag me af hoe dat komt, want er komt niks tegen de fan. Alleen tijdens het opstarten maakt hij een raar zoemend lawaai, eenmaal in windows is het over.
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 18:35:
Misschien komt het doordat de omgevingstemperatuur lager is (winter).
Als de pc warm loopt zet het materiaal uit. Daarom heb je het na opnieuw opstarten ook niet meer.
Dat zou misschien kunnen, het is wel erg koud :P

[ Voor 42% gewijzigd door XWB op 11-12-2002 18:40 ]

March of the Eagles

Pagina: 1