[HDD] WD wordt niet herkend op Biostar M6TZA

Pagina: 1
Acties:

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Hey ppl,

Ik heb de faq al gelezen, daar stond geen oplossing in voor mijn prob.

Als ik mijn 80 Gig WD met 8 MB cache in mijn computer stop (PIII500, Biostar M6TZA) dan boot hij niet ver genoeg door zodat hij van een diskette kan booten.

Met andere woorden, ik kan WD LifeDataguard niet laten checken.
Hij herkent hem wel meteen in het begin, maar bij de 2de check van de hd's en cd-rom drives blijft hij hangen op de WD.

Dan heb ik nog een oude Fijutsu(ofzoiets) 13 gig schijf die hij wel ziet, waar hij ook mee boot, maar waar ik op de een of andere manier geen win2k of win98 kan zetten. Weet iemand een tooltje die een willekeurige hd kan checken zonder daar windows bij nodig te hebben(aangezien ik dat er niet op krijg)

Voor de duidelijkheid, beide drives zaten in dezelfde kast als waar ze nu in zitten en zijn er niet uitgehaald, ze werkte perfect toen er een ander moederbord inzat (epox 8KHA+).

Weet iemand iets?

vinifinder.nl

Verwijderd

Bios update ? Misschien kan je bios geen schijven herkennen van >35Gb, ergens in die buurt zit een grens van herkenning.

• MATANDO
Bios is geupdate met de meest recente versie

vinifinder.nl

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Hangt hij op zijn eigen kabel?
En zo ja, hoe staat de jumper dan? Mijn 20 GB WD wordt ook niet herkend als hij op Master staat terwijl hij alleen is, maar op Cable Select weer wel.
Koppel evt cd-rom op de zelfde controller los en kijk eens wat er gebeurt in andere omstandigheden, maw Single, Master en slave achter de 13 GB.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Ik zie hier in de handleiding van de M6TZA dat hij maximaal UDMA33 ondersteunt. Ten tijde van het schrijven van dat boek bestond UDMA66 nog niet officieel en het is goed mogelijk dat hij niet overweg kan met 66, 100 en 133 MHz schijven. Je zou dan eerst in de BIOS de controller van "Auto" moeten afhalen en handmatig op UDMA33 (of de hoogste die je vindt) instellen, daarna de schijf aansluiten. De laatste BIOS is dan ook al van 1999...

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Niet op autodetect zetten, maar gewoon handmatig een waarde invullen.. (waarbij je dus onder de 35GB blijft).

Daarna moet hij gewoon doorgaan met booten, en kun je alsnog die WD-tool gebruiken :)

• MATANDO
Okeeej, dank jullie wel, ik ga het vanavond weer even proberen!!!!

vinifinder.nl

Verwijderd

De western digital schijven staan standaard op cable select mode.
Ik had deze op master gezet. Hierna herkende de bios de drive pas na enkele minuten detectie en kon deze niet formateren.
Ik heb de schijf weer als cable select gezet en werkt als een zonnetje. Schijf wordt direct herkend en formateren ging vlekkeloos.

Bij mij betrof het moederbord een MSI met awardbios versie 5

Suc6

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Valkyre

Kitesurf FTW!

op de wd zit ook een jumper met: "Master with slave present" (is de middelste)

iRacing Profiel

Verwijderd

anders een PCI IDE kaartje halen :)
zit nu ook in mijn server.. ATA33 is niet lief als je met een paar users tegelijk data moet halen van dat ding >:)

• MATANDO
Nou, het doet het allemaal weer :-)
ATA 33 en zelf instellen was de truuk, daarna kon ik met het tooltje van WD alles fixen. En idd zo'n pci ide controller kaartje is helemaal niet zo'n slecht idee, ATA 33 zuigt ;)

Bedankt ppl

vinifinder.nl

Pagina: 1