• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
GRMBL!

Sinds eergisteren wil mijn iPaq batterij niet meer opladen :(. Ik heb hem een tijdje niet gebruikt (lees: een maand ofzo), dus hij was helemaal leeg gelopen (stond toch niks belangrijks op, daar heb ik een Palm voor :)).

Ik deed hem een nacht aan de lader, maar de volgende morgen viel me op dat het lampje nog steeds knipperde. En ja hoor, de iPaq (H3630) doet het nog maar een seconde of 10 en slaat dan weer uit.

Nou is het één van de allereerste iPaq's, bij de Microsoft Tech-Ed 2000 'gekregen'. Het apparaat is dus 2 jaar oud, en dit is belachelijk. Geen garantie meer natuurlijk, Compaq is mega-duur en ik heb zelf HTS Computertechniek gedaan en mag mezelf dus wel een 'qualified technician' noemen :). Dus wil ik de batterij zelf gaan vervangen.

Nou had ik ook gelezen dat er batterijen met een grotere capaciteit zijn, en dat is hard nodig met dit ding, dus wil ik er een zwaardere batterij in zitten (die ik bij Compaq dus niet krijg).

Maar de vraag is dus: weet iemand waar in Nederland ik dit soort batterijen kan kopen?

Macbook Pro

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:50

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

In NL wordt lastig denk ik, zal toch wel importeren worden, minstens uit de UK.
Kijk anders eens op www.pocketpc-club.nl daar staan wel redelijk veel ervaringen met het vervangen van een batt. in een iPaq.

Enne, met HTS Computertechniek ben je nog steeds niet Compaq Qualified AFAIK, verder is dat ook volkomen irelevant IMHO. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

"nette" oplossing=expansion pack plus.

Khad hetzelfde probleem..........

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Well, toch wat gevonden.

Kingrex maakt een 2200mAh batterij voor iPaq's. De originele is 1200mAh, dus
de capaciteit is dan bijna verdubbeld. [url]http://www.kingrex.net.[/url]

Lees hier meer over de batterij zelf: http://www.kingrex.net/eng/pgf_report.html

Discussie over de Kingrex batterij:
http://www.pocketpc-club....ic.php?topic=1274&forum=5. Tnx voor de link Oscar the Grouch :)

Daar staat ook het adres van de leverancier. In Belgie via Alfa Systems
verkrijgbaar voor 109 euro ex. verzendkosten. Ik weet niet of je hem nou bij
Kingrex zelf moet bestellen, waarna je hem via Alfa Systems binnen kunt
krijgen, of dat je hem bij Alfa Systems zelf kunt bestellen.

Er zit een zogenaamde 'hyperdrive' bij, een apparaatje waarmee de capaciteit
van de nieuwe batterij beter te benutten is. Zonder die hyperdrive zal de
iPaq niet veel langer aan blijven dan voorheen omdat in de iPaq een chip zit
die de capaciteit van de accu meet en je iPaq gewoon uitschakelt als 'ie
denkt dat dat nodig is. Met die hogere capaciteit accu gebeurt dat veel te
vroeg omdat die chip er van uit gaat dat er een 1200mAh accu in zit. De
hyperdrive 'emuleert' dus de originele batterij, maar hij is NIET persee
nodig. Zonder hyperdrive zal de backup tijd van de iPaq verdrievoudigen, dus
nadat de iPaq automatisch uitgeschakeld is zullen de gegevens veel langer
bewaard blijven.

In het kort dus: met de hyperdrive zul je je iPaq 1.5 keer zo lang kunnen
gebruiken. Zonder de hyperdrive kun je het herladen van je iPaq 3 keer zo
lang uitstellen :).

Een sleeve is leuk, maar een sleeve met batterij maakt de iPaq nog lomper dan hij al is (vergelijk maar eens met een Sony Clie PEG-SJ20 of PEG-SJ30 :9~ :9~ :9~). Daarbij heb ik al een sleeve zonder batterij, en een sleeve met batterij is zo'n 150 euro. Voor 109 euro (ex verzendkosten, en maybe ex BTW, weet niet) heb ik dus een batterij die ik in kan bouwen, waarmee mijn iPaq 1.5 keer langer mee doet en waarvan mijn iPaq niet lomper wordt dan 'ie nu al is. Win, win, win :).

Mijn iPaq had ik al open gemaakt, en het is echt een koud kunstje om die batterij te vervangen. Die hyperdrive is toch even wat moeilijker :D, maar zoals ik al zei: ik ben technisch genoeg om dat te kunnen doen (8>.

Macbook Pro