Toon posts:

Flash voor kids?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een groep kinderen de basics van Flash aanleren (of iig in aanraking brengen met de wereld die flash heet). Nu heb ik heel wat gevonden op internet maar daar zie je door de bomen eigenlijk het bos niet meer.

Weet iemand toevallig of er iets geschreven is voor kinderen op het gebied van Flash? Of kent iemand een handige online tutorial / creator of whatever?!

Ik had zelf gedacht te beginnen met Swish maar ik heb geen idee of dit al te moeilijk is voor ze...

Verwijderd

Kan je niet gewoon flash uitleggen de basis van flash is niet zo moeilijk, dan laat de action scripts natuurlijk ff achter de hand! het meeste in flash is tekn en klikwerk!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

hoe oud zijn de kinderen? :)

Verwijderd

Topicstarter
11 - 12 jaar.. Ze bouwen hun eigen homepages en hebben de basics al aardig onder de knie moet ik zeggen :D Nu willen sommigen wat verder... :)

Tja, dan kom je al met het tekenen: waarin? flash MX is te duur om aan te schaffen en in Swish kan je niet zo leuk tekenen als in Flash..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 11:08 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25
Denk persoonlijk niet dat het enige zin heeft, maar who am I.
Zou veel meer basic beginnen, in de zin van uitleg over animatie en dat is veel makkelijkere vorm toepassen in plaats van kiddies met zo'n bijster uitgebreid pakket in aanraking laten komen.

Je zegt zelf al door de bomen het bos niet meer te zien op zoek naar "Flash for Kids", kun je nagaan: Die kinderen zien helemaal door de bomen het bos niet meer.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
daar heb je absoluut gelijk in.. Ik zat zelf te denken om bijvoorbeeld met Swishlite eenvoudige principes van Flash te laten ervaren: bijvoorbeeld door alleen maar texteffects toe te laten passen (spelen met timeline, acties enz.) dit is volgens mij vrij basaal, toch?

Voor kinderen is er volgens mij vrij weinig, maar misschien dat iemand ooit een keer iets leuks tegengekomen was..

• Willem
Swish zou een betere optie zijn, dat je de kinders daar tekst in laat voeren en ze dat zelf in hun website laat plaatsen of iets in die geest :)

Verwijderd

Topicstarter
k zal ´t eens downloaden en een paar kinderen het laten proberen :) bedankt iig!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 11:25 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zegt zelf eigenlijk 'te veel' informatie te hebben gevonden... en ik begrijp uit je verhaal dat je leraar :? bent... of iig de kinders wel vaker uitleg geeft.

Waarom schrijf je dan zelf niet een korte handleiding, of maak je een presentatietje in Powerpoint dat ze kunnen bekijken?
Je kunt hier eens een lijstje met te behandelen dingen opschrijven, en dan kunnen we nog wat aanvulling geven, of zeggen of iets te moeilijk is. En adhv die punten ga je ze een paar basisprincipes leren.
Met wat screenshots erbij enzo, kun je ze bijvoorbeeld leren:
- Tekst: kleuren, draaien, bewegen
- Plaatjes: invoegen, draaien, bewegen
- Vormen: (ik weet niet of Swish 1.5.1 die ook al heeft)

Swish is erg gemakkelijk voor ze om te beginnen, 1.5.1 is geloof ik gratis :? en 2.00 is wel betaald, maar iig een stuk goedkoper dan Flash naar ik meen.
In Swish 1.5.1 kun je geloof ik niet opslaan ofzo... of wanneer je het naar html exporteert, krijg je er geen code bij... iig iets heel irritants.
Ik kan je ook nog een andere tip geven, dat is een hidden feature van Swish 2.00 en die is naar zover ik weet niet illegaal (mogen de mods denken dat ik het over warez heb...) maar ik weet niet in hoeverre je dat kan helpen. Mail anders even.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
Hoe kan je hem helpen met iets waarvan je niet beschrijft wat het is en je eigelijk ook nog zegt dat je niet weet in hoeverre je hem ermee kunt helpen?..

Verwijderd

Ik denk dat je de kinderen ook onderschat, op 11 jarige leeftijd kon ik al behoorlijk wat op de computer. Het is dudielijk dat mensen hierin geinteresseerd zijn dus laat ze eens pielen ermee, schrijf zelf een kleine handleiding die als leidraad dient. Ik denk dat ze vervolgens zelf wel gaan experimenteren

Verwijderd

flash leer je in 1 dag? ik maakte de eerste dag dat ik flash had al een preloader zo moeilijk is het niet?

• Willem
Dit is niet het binnen-welke-termijn-kon-ik-flash-topic zo please ontopic

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 15:09:
flash leer je in 1 dag? ik maakte de eerste dag dat ik flash had al een preloader zo moeilijk is het niet?

Ja we zijn niet allemaal zo goed als jij :{

Verwijderd

ik heb nog weinig van G_shock meegekregen op dit forum qua flash kwaliteiten, en een preloader staat op elke flash tutorial site .... maar goed, ontopic weer!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 15:09:
Nou inderdaad, als je een preloader kan maken, dan ben je al zo'n beetje alles in flash.... sim-pel :D :P |:(

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
Volgens mij komen die kinderen een heel end als je uitlegd hoe je kan tekenen en wat je met die timeline kan doen in flash. op die leeftijd wil je best wel veel van een iets weten en kom je ook best ver. ik wilde in groep 7/8 van de basisschool bijv al qbasic leren.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

offtopic:
[quote]Pelle schreef op 11 december 2002 @ 15:21:
Ja we zijn niet allemaal zo goed als jij :{[/quote]

Tja, ik vind hem best kanp voor een 11 jarige :)

/me heeft respect

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een goede tutorial en het gewoon eens uitproberen. Wanneer het te hoog gegrepen is, houdt het op. Een tutorial is eventueel ook zelf eenvoudig te bouwen. Je zou als voorbeeld de quickstart tutorials van Flash zelf kunnen nemen....

Nederlandstalig:
http://www.adversite.nl/flashles/

• Willem

whaha, Rudi Nieuwenhuizen ;)

Die kennen we nog wel uit de goede oude usenet-niwo tijd.

Verwijderd

willem169 schreef op 11 December 2002 @ 16:38:

[...]

whaha, Rudi Nieuwenhuizen ;)

Die kennen we nog wel uit de goede oude usenet-niwo tijd.
Cool :) ...
/me heeft daar ook vrij lang rondgehangen :D

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 15:09:
* tie-rep vraagt zich af waar hij sinds Flash 3 mee bezig is geweest? Ik had het beter aan G_SHOCK kunnen vragen!

preloaders zuigen! :D
:+

ontopic:
waarom Flash? Is een tool wanneer je iets specifieks wil maken. Kan je het niet beter wat algemener houden, zoals als eerder gezegd, het uitleggen van animatie mbv tijdlijnen. Dan kan je ook bijv. anim. gifs maken...

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

misschien moet je inderdaad een ouder pakket van flash pakken met bijna alleen maar tijdlijnen en tweening, flash 3 of zo; ik vind Flash MX, zelfs in zjin meest basic standen toch al wat hooggegrepen voor kinderen in die leeftijd, niet omdat het zo moeilijk is om te leren (zeker niet op die leeftijd) maar vooral omdat het moeilijk is om uit te leggen. Ze hebben mij ooit C (nee niet C++) proberen uit te leggen toen ik die leeftijd was, maar dat heb ik toch echt pas geleerd toen ik en paar jaartjes ouder was.

Ik heb zelf 2 maanden Flash MX aan de HKU gegeven, aan jongens die alleen director en photoshop kennen, en dan is het al zwaar werk om ze vrij basic dingen bij te brengen. Zelfs de teken-kant van flash heeft her en der nog we wat geare dingetjes.

Flash 3 (of 4) heeft een hele hoge 'aaibaarheids' factor, dus ik zou daar mee proberen te gaan werken.

[ Voor 18% gewijzigd door XangadiX op 11-12-2002 17:57 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 11:07:
11 - 12 jaar.. Ze bouwen hun eigen homepages en hebben de basics al aardig onder de knie moet ik zeggen :D Nu willen sommigen wat verder... :)

Tja, dan kom je al met het tekenen: waarin? flash MX is te duur om aan te schaffen en in Swish kan je niet zo leuk tekenen als in Flash..
Zijn er van Flash MX geen demo's??
Voor wat basis dingen heb je daar genoeg aan..

BTW vind ik het een leuk idee.. (Baboon gaat weer terug naar school.. :) )

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 17:58
Ik zou ze zoiets aanraden als coffeecup :)

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

willem169 schreef op 11 december 2002 @ 15:02:
Hoe kan je hem helpen met iets waarvan je niet beschrijft wat het is en je eigelijk ook nog zegt dat je niet weet in hoeverre je hem ermee kunt helpen?..
Het zit zo. Hier zou een installeer-Swish-2-volledig-legaal-kuch-kuch stappenplan volgen.

Helaas denken te veel mensen dat het opvolgen van dit stappenplan écht illegaal is, dus haal ik het uit voorzorg weg. Toch blijf ik erbij dat het geen warez was.

Einde Swish-installeer-methode (stond hier wat dan?): als Xanga zegt dat Flash 3 ofzo een goede instapper is, probeer dan die. Zoek wat flitsende Flash tutorials op, maak ze in het simpel na (kijk, dit is een glitterend sterretje op een kronkelend path, jullie gaan een wit dotje maken dat 2 cm naar links opschuift, maar dat lijkt er toch op?) ;)
en schotel het ze voor. Ze zijn al blij als ze dat kunnen, en als ze er verder mee willen klooien gaan ze er vanzelf wel mee aan de slag. :)

SupremeMasterF:
Heeft Koffiekopje dan tegenwoordig ook al een Flash editor? :? lees anders eerst even het topic...

[ Voor 40% gewijzigd door Dark Blue op 12-12-2002 02:30 . Reden: tralala ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21
Dark Blue schreef op 11 december 2002 @ 20:04:
[...]

Het zit zo. Hier volgt even een installeer-Swish-2-volledig-legaal-kuch-kuch stappenplan.
*slik* Volgensmij is het niet de bedoeling dat je hier mensen uit legt hoe je aan illegale software kunt komen Dark Blue. Zou dit maar snel eens gaan editten

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

K0El! w4R3z @ Tw34K3rsss :) (ff editten lijkt me nie een heel slecht idee trouwens.....).

Verwijderd

Bij Flash MX zit onder het HELP-menu de optie LESSONS, als jij je kindertjes een beetje helpt met het vertalen van de moeilijk woorden kun je daar heel izi de basics leren dacht ik ;).

Verwijderd

nahjah,

als de kids interesse tonen in dat flash,
ga voor degene die het interessant vinden gelijk door met een klein beetje actionscript.

zoiets als teken een movieclip op een random x,y positie.. etc.

toen ik in de leeftijd 11/12 was wou ik puur games coden, en op m`n 14de zat ik hardcore in assembler te coden..

dat mis ik wel een beetje met de nieuwe generatie; niemand wil/weet meer hoe je kan coden, in de old days zat die 'basic' language standaard bij elke home-computer.
zx-spectrum-- codes standaart op je kauwgom toetsenbord; de c-64 maak een 'c-64' sprite ballon. good old days..

edit:
2nd edit, sorry het wordt wat moeilijker, als je geen geld heb om software aan te schaffen, maar toch; er zijn allerlij free-software en open-source compilers waar je lekker mee kan raggen. gratis openGL-libraries/c(++)compilers etc. simpel en lekker. http://cone3d.gamedev.net...ge=tutorials/gfxsdl/index
http://cone3d.gamedev.net...ge=tutorials/ogladv/index
Gutte gut ik zit natuurlijk weer te hardcore te denken.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 00:00 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 23:31:
nahjah,

als de kids interesse tonen in dat flash,
ga voor degene die het interessant vinden gelijk door met een klein beetje actionscript.

zoiets als teken een movieclip op een random x,y positie.. etc.

toen ik in de leeftijd 11/12 was wou ik puur games coden, en op m`n 14de zat ik hardcore in assembler te coden..

dat mis ik wel een beetje met de nieuwe generatie; niemand wil/weet meer hoe je kan coden, in de old days zat die 'basic' language standaard bij elke home-computer.
zx-spectrum-- codes standaart op je kauwgom toetsenbord; de c-64 maak een 'c-64' sprite ballon. good old days..

edit:
2nd edit, sorry het wordt wat moeilijker, als je geen geld heb om software aan te schaffen, maar toch; er zijn allerlij free-software en open-source compilers waar je lekker mee kan raggen. gratis openGL-libraries/c(++)compilers etc. simpel en lekker. http://cone3d.gamedev.net...ge=tutorials/gfxsdl/index
http://cone3d.gamedev.net...ge=tutorials/ogladv/index
Gutte gut ik zit natuurlijk weer te hardcore te denken.
true enough, er zijn er wel die de 'state of mind' hebben om op jonge leeftijd te kunnen coden, hell, we zaten allemaal lingo te bouwen in Qbasic en Turbo Basic (toch?, ow en Depth charge rules ;) ) Dus ik ben er ook niet op tegen om die lui actionscript te leren, maar schat wel goed in of ze dat aankunnen. Ikzelf bijvoorbeeld ben geen wiskundig genie, ik heb eigenlijk niet eens een geest om echt goed te kunnen programeren en dus ben ik echt pas op latere leeftijd de logica gaan snappen. Als ik al moeite heb om jongens van 18-22 te leren actionscripten dan schat ik in dat het voor jongens van 11-12 nog moeilijker is, of je moet het echt heeeeel erg duidelijk kunnen maken.

Kijk maar eens naar de wat jongere tweakers en wat die vragen over flash, en vergeet niet dat die jongens niet echt dom zijn of zo (ze vergeten gewoon F1 te drukken ;) )

Inschatting is dus het belangrijkste, maar in die leeftijdscategorie zou ik denk ik eerder lessen in animatie en tweening gaan geven dan actionscript, hoe simpel ook. De vraag is gewoon wat willen ze leren. (ow en niet lullig doen, een gotoAndPlay(x) is natuurlijk wel handig)

Stoer; Marduq

Pagina: 1