[Access] Datum / Nummerieke velden

Pagina: 1
Acties:

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-08 14:30

bas.kb

BI'er :P

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om in een database mijn werkuren bij te houden. Daarbij hoef ik alleen mijn begintijd in te vullen en mijn eindtijd. De uitkomst daarvan word in dezelfe tabel weggeschreven.
Werkuren.begintijd, Werkuren.eindtijd en Werkuren.totaal zijn allemaal datum/tijd velden met een notatie als korte tijd notatie. Voorbeeld:
Werkuren.begintijd = 08:30
Werkuren.eindtijd= 17:30
Werkuren.totaal= 09:00

Dit werkt goed. Hij trekt de uren netjes van elkaar af en laat het totaal zien.
Het probleem onstaat pas als ik met mijn totaal over 24u ga. Dan begint ie gewoon weer opnieuw te tellen, en dat wil ik juist niet. Werkuren.totaal zou een nummeriek veld moeten zijn die tijden gewoon kan optellen, alleen lukt dat niet.
Ik wil mijn begintijd en eindtijd een datum/tijd veld houden, omdat ik 9:30 wil invullen en niet bv. 9.50 (en een half dus).
Iemand hier ervaring mee? _/-\o_

Groetjes, Bastiaan

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Ook hier geldt: waarom sla je die berekende waardes op? Als je de begintijd en eindtijd hebt, heb je toch al voldoende? Je kan het aantal uren daaruit berekenen.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En trek niet de tijd van elkaar af, maar de datum icm met tijd.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bereken de werkuren per werkdag, totaliseer die (en houd je rekening met pauzes? :P ).
edit:
Beter nog, noteer begin en eindtijd per project per werkdag

[ Voor 31% gewijzigd door Freee!! op 11-12-2002 11:34 . Reden: Aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Aftrekken met DateDiff he!
Misschien is het nuttig om zowel datum als tijd op te slaan:
Visual Basic:
1
DateDiff(h, 14:00:00 11-12-02, 0:30:00 12-12-02)

Geeft wel een goede telling!

• bas.kb

bas.kb

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ik heb het alleen anders gedaan.
Heb de twee datum velden gewoon van elkaar afgetrokken. Deze uitkomst heb ik weg laten schrijven in een expressie. Deze expressie heb ik met een macro opdracht setvalue naar een nummeriek veld gekopieerd en dan maal 24. Dan kwam er normale aantal opgetelde uren uit, ook boven de 24u.

Groetjen, Bastiaan :)

Verwijderd

bas.kb schreef op 11 december 2002 @ 16:13:
Bedankt voor de tips! Ik heb het alleen anders gedaan.
Heb de twee datum velden gewoon van elkaar afgetrokken. Deze uitkomst heb ik weg laten schrijven in een expressie. Deze expressie heb ik met een macro opdracht setvalue naar een nummeriek veld gekopieerd en dan maal 24. Dan kwam er normale aantal opgetelde uren uit, ook boven de 24u.

Groetjen, Bastiaan :)
Waarom zou je alleen de berekende waarde opslaan?
Het is toch veel nuttiger om ook de data en tijden op te slaan, daaruit kan je altijd nog het aantal uren berekenen!

Verwijderd

whoami schreef op 11 december 2002 @ 11:01:
Ook hier geldt: waarom sla je die berekende waardes op? Als je de begintijd en eindtijd hebt, heb je toch al voldoende? Je kan het aantal uren daaruit berekenen.
In principe heb je gelijk en 99 van de 100 keer moet het ook zeker zo gebeuren , maar soms komt er een performance-issue om de hoek kijken en is het sneller om de procesgegevens wel op te slaan. Het is maar net waar je voorkeur (functionele en technische eisen) naar uit gaan. Wil je een bloedsnelle applicatie, waarbij geen tijd verloren mag gaan bij het produceren van gegevens. Sla het dan maar op. Vice versa geldt natuurlijk ook.

Wilde ik even kwijt, omdat ik je dit al een aantal keer heb horen roepen. Weet ik slightly off-topic :7

• bas.kb

bas.kb

Topicstarter
Ja en bovendien, ik ben vreselijk lui. Als ik bijvoorbeeld de inhoud van het formulier in een mooi rapport wil verwerken, moet ik hem de berekening nog een keer laten uitvoeren. Nu staat ie netjes opgeslagen en hoef ik vrijwel niets meer te doen.

Verwijderd

Dan heb je het toch niet helemaal begrepen wat ik bedoelde. Ik zei dat over het algemeen whoami gelijk heeft. En in jouw geval ook. Je moet namelijk je keuze bepalen op de eisen en niet op het feit dat jij lui bent. Een goede programmeur is namelijk lui! Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat jou proggie voor de complete abn-amro moet gaan draaien en dagelijks van complete landen de uren moet rapporteren.

Ergo: Niet opslaan, ben je ook gelijk van het probleem af...
Pagina: 1