Hoeveel decibel is stil?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.702 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37
Bij hoeveel decibel spreek je over een stille koeler voor je CPU?

Mijn PC maakt namelijk een aardig geluid. Ik vermoed dat het m'n CPU cooler is (moet nog effe checken of het niet de voeding is).
Nu zit ik op internet een beetje te speuren naar andere coolers en zie er genoeg staan, maar ik weet dus niet wat stil is.
Er zijn cooler die aangeven 30-40 Db en <20 Db etc etc
Maar wat is nu stil en wat is standaard?

Ik weet nl. niet hoeveel decibel m'n huidige ventilator geeft....
Thx

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

duh... doe eens een gok wat still is..
hoe lager de Db hoe lager het geluid, dus stil is 0 Db..

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
26dB is redelijk stil
23dB is bijna onhoorbaar
20dB is onhoorbaar volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Als men spreekt van een stille koeler, dan spreekt men in het algemeen over < 25 Db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Zosas schreef op 11 december 2002 @ 10:33:
Bij hoeveel decibel spreek je over een stille koeler voor je CPU?

Mijn PC maakt namelijk een aardig geluid. Ik vermoed dat het m'n CPU cooler is (moet nog effe checken of het niet de voeding is).
Check ook even of het je hd niet is. Die was bij mij de veroorzaker van de herrie.

Hop doet leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Is meestal de CPU koeler.
Maareh... UTFS!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18476

stil is stil, en stil is dus 0dB... 20dB is nog net hoorbaar voor het menselijk oor. Dus <20 is ook stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56708

Dit is ook wel handig denk ik: Als de geluidssterkte verdubbeld komen er ongeveer 3 Db bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

precies 3dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Tegen elkaar praten is ong. 30Db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
Hij maakt gewoon een irritant zoemend geluid. Opzich niet hinderlijk, maar wel als je pc in de huiskamer staat.....

btw UTF??? ik ken wel RTFM :o

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55719

Geluidssterkte is

<dB> = 10 * log (I/I(0))

Waarbij <dB> het aantal decibel is, I de geluidsintensiteit (het vermogen van het geluid op het punt dat je meet) en I(0) een bepaalde ref. geluidssterkte (ik geloof 1*10^-12 W/m^2).

Een verdubbeling van de intensiteit levert dus een verhoging in dB op van 10*log(2) = 3,0103 dB (ongeveer drie dus)

Het aantal decibel dat een apparaat maakt hangt af van de afstand. Vandaar dat geluidssterkte altijd in dBA uitgedrukt wordt. Iets zegt me dat dat het aantal decibel op 1 meter is, maar daar weet ik verder niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zosas schreef op 11 december 2002 @ 11:05:
btw UTF??? ik ken wel RTFM :o
De oorspronkelijke opmerking was UTFS en ik denk dat je nu wel een idee hebt van wat bedoelt wordt. >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:42
Volgens mij is het niet dB, maar dBA wat geldt bij CPU koelers.

Hoe het precies zit weet ik ook niet , maar als je een CPU koeler zou hebben
die 30 DB produceert hou je het nog geen uur vol achter de PC.

Mijn CPU fan doet 23,5 dBA, en die is fluisterstil.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik heb een supersilent pro en die maakt 20 dB geluid volgens het boekje. Kan wel kloppen want mijn voeding maakt meer geluid. Ik heb mijn kast bijna altijd open en hij maakt minder lawaai als de meeste met de kast dicht. De supersilent pro is nu in de aanbieding en kost nog geen 20 euro incl. verzendkosten en is de stilste luchtkoeler die ik heb kunnen vinden.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Ik heb hier een Dell machine, die is pas stil.
Het is een P4 1.8ghz.

Hij maakt een heel stil fluister geluid. Dat noem ik nou stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

Termy

valt er nog wat te fragge?

de A heeft alleen te maken met het feit dat dB's per definitie gemeten worden op 1000Hz en dat dat niet precies hetzelfde is voor andere frequenties. Het menselijk gehoor is namelijk gevoeliger voor 3000Hz (+- gesproken woord) waardoor je zelfs -10dB kan horen. de A is zoiets als "relatief".

iig is <25 ruim stil zat.

[ Voor 9% gewijzigd door Termy op 11-12-2002 12:36 . Reden: verduidelijking ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
vinz schreef op 11 December 2002 @ 11:47:
Ik heb een supersilent pro en die maakt 20 dB geluid volgens het boekje. Kan wel kloppen want mijn voeding maakt meer geluid. Ik heb mijn kast bijna altijd open en hij maakt minder lawaai als de meeste met de kast dicht. De supersilent pro is nu in de aanbieding en kost nog geen 20 euro incl. verzendkosten en is de stilste luchtkoeler die ik heb kunnen vinden.
Waar is die in de aanbieding?

minds are like parachutes, they work only when opened. (hmmm solution thinking)
weet niet meer wie die persoon nou was van die quote....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Nou < 20 db niet meer hoorbaar... voor normale mensen met goede oren is op 1 meter afstand in een kleine stille ruimte 20 db goed hoorbaar.

Als het stil genoeg is kun zelfs dingen als ledjes ed horen (10 db)
Pas rond de 7 db is onhoorbaar zelfs als je je oor er tegenaan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
0 is behoorlijk stil

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
Hoe zit het eigenlijk met het toerental?

Momenteel draait mijn ventilator op ongeveer 4300 Rpm, de silentcoolers die dus rond de 20 Decibel zitten draaien zowat allemaal op ongeveer 2500. Koelen deze dan dus minder of is dat crap?
I heb nu een cheap-ass standaard ventilatortje btw.....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 53253 schreef op 11 december 2002 @ 13:16:
Als het stil genoeg is kun zelfs dingen als ledjes ed horen (10 db)
Pas rond de 7 db is onhoorbaar zelfs als je je oor er tegenaan houdt.
Dan moet jij mij eens uitleggen hoe een ledje werkt want volgens mij maakt een diode geen geluid

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2021
Zosas schreef op 11 december 2002 @ 12:41:
Waar is die in de aanbieding?
pricewatch misschien?
maar hier heb je de link dan hoef je niet te zoeken:
http://www.gistron.com

Ik heb een XP 2000+ en die is op dit moment 47°C (niet stressed). Hoogste wat ik ooit gezien heb was net boven de 60°C.

offtopic:
minds are like parachutes, they work only when opened. (hmmm solution thinking)
weet niet meer wie die persoon nou was van die quote...

Einstein

[ Voor 15% gewijzigd door Vinz op 11-12-2002 13:27 ]

minds are like parachutes, they work only when opened.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
MRic3 schreef op 11 December 2002 @ 10:40:
duh... doe eens een gok wat still is..
hoe lager de Db hoe lager het geluid, dus stil is 0 Db..
als jij 0 Db hoord dan hoor je nog minder dan een dove, dus dat lijkt me knap

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Zosas schreef op 11 december 2002 @ 13:25:

Momenteel draait mijn ventilator op ongeveer 4300 Rpm, de silentcoolers die dus rond de 20 Decibel zitten draaien zowat allemaal op ongeveer 2500. Koelen deze dan dus minder of is dat crap?
Koelen uiteraard minder. Hoe lager de toerental hoe minder lucht ie verplaatst. (indien de afmetingen van de koeler hetzelfde zijn)

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

De koelers koelen wel goed, ik heb zelf ook zo'n supersilent pro en de 'truc' is dat ze gewoon erg groot zijn (zowel koelblok als fan) en daarom koelen ze net zo goed als jouw standaard koelertje, of misschien zelfs nog ietsje beter...
De afweging die gemaakt wordt is in dit geval dus tussen stilte en formaat, en niet stilte en prestatie

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Laatst online: 20:54
Vele tweakers komen aangestormd met de specs van ultrastille coolers die maar "'kweetniehoeweinig" db produceren...
Kent er misschien iemand een proggie om het aantal decibel te meten via een gewone microfoon? 't Zou gemakkelijker zijn te vergelijken als we eens wisten hoeveel geluid onze eigen pc's maken, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20:33

Termy

valt er nog wat te fragge?

ja dat is er, SpectraRTA is er bv 1.

enne, waarom zoeken jullie het niet gewoon ff uit ipv te blaten?

wat ik weet komt van Natuurkunde 2 van VWO. dat klopt zeker niet en wat jullie "denken" wel? klinkt niet logisch.... :|

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24461

en dan hebben we het hier bij DB's over DB SPL (sound pressure level) neem ik aan? (geluidsdruk op 1 m afstand) 'db' opzich zegt namelijk helemaal niks, dat is een relatieve maatvoering.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 24461 op 11-12-2002 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
Anoniem: 55719 schreef op 11 December 2002 @ 11:07:
Geluidssterkte is

<dB> = 10 * log (I/I(0))

Waarbij <dB> het aantal decibel is, I de geluidsintensiteit (het vermogen van het geluid op het punt dat je meet) en I(0) een bepaalde ref. geluidssterkte (ik geloof 1*10^-12 W/m^2).

Een verdubbeling van de intensiteit levert dus een verhoging in dB op van 10*log(2) = 3,0103 dB (ongeveer drie dus)

Het aantal decibel dat een apparaat maakt hangt af van de afstand. Vandaar dat geluidssterkte altijd in dBA uitgedrukt wordt. Iets zegt me dat dat het aantal decibel op 1 meter is, maar daar weet ik verder niets van.
Moet je dit is lezen:
Let op: tien dB luider, wordt ervaren als dubbel zo luid. 30 dB is dus dubbel zo luid als 20 dB!
http://www.a-m.be/mag/lawaai.html

Huh, vreemd:
Decibel (dB)
Eenheid van geluidssterkte of geluidsdruk. Een verhoging van 3 dB geeft een verdubbeling van het geluidsvolume. Bij ca. 110 dB ligt de pijngrens voor het menselijk gehoor.
http://www.raf.nl/raf/template.asp?ID=76&Menu=81

Nog een andere site zegt 5db. En mijn pa zegt 12db

[ Voor 22% gewijzigd door PASware op 11-12-2002 16:58 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24461

okee...dB's...

als eerste: je hebt veel verschillende dB's;
dB (relative)
dB SPL (sound pressure level, references to 0,0002 Pa (gehoorsgrens))
dBm (mW (milliWatt) references to 1 mW)
dBV (references to 1V)
dBu (references to 0,775 Volt)
dBFS (references to maximum digital level)
Pa = newton/m2

dit dus even om aan te geven dat de ene dB de andere niet is. ook het rekenen met de verschillende dB's is anders.

normale dB (rekeneenheid, geen absolute waarde!)

de gewone dB is dus relatief, en geeft het verschil aan tussen 2 volumes:

1 deciBel = 10 log (p2/p1)
p1 = volume 1
p2 = volume 2

het verschil tussen bijvoorbeeld 10Watt en 100Watt is 10 deciBel (1 Bel dus, want deci=1/10)

als de powerratio nou 2:1 is (lees 1e volume is 2x zo groot):
10 log(2/1) = 10log(2) = 10x0,301 = 3,01 dB --> 3 dB

dus 3x zo groot volume is 3dB ... in watts.

10 dB is dan een ratio van 10:1 , reken maar uit.

dB SPL

dan heb je de dB SPL, waar wij het hier waarschijnlijk over hebben. Hier heb je te maken met ACOUSTICH volume, dus in de lucht, niet door een draadje (zoals bij watts)

bij dB's SPL (en dBV's) reken je met 1 dB = 20 log (spl2/spl1) en als je een absolute SPL waarde wilt hebben dan neem je voor spl1 = 0,00002, want ook bij SPL kan je relatief rekenen.

zo kom je er dus automatisch op, dat bij SPL's, 2x zo veel volume (acoustische power) je op 6dB zit. ( 20 log(2/1) = 20log(2) = 20x0,301 = 6,02 dB --> 6 dB ). Hier is het dan ook zo dat een vertienvoudiging van het geluid 20 dB meer geeft.

waarneming bij dB SPL

de dB SPL (absolute waarde) wordt op de volgende manier berekend: 20log(z/0,00002) (z= Pa op 1 meter afstand v/d geluidsbron).

5dB en 12dB gaat trouwens nergens over. klopt allerbij op geen enkele manier wat van.

edit: ohja, om even op de vraag van de topicstarter terug te komen: als we het over dB's SPL hebben, dan is 0dB de gehoorsgrens (= 0,00002 Pa) en dus stil.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 24461 op 11-12-2002 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Dolf schreef op 11 December 2002 @ 13:26:
[...]

Dan moet jij mij eens uitleggen hoe een ledje werkt want volgens mij maakt een diode geen geluid
Ik zeg led ed. Als je stroom door iets laat lopen dan gebeurt er altijd iets. Bij een led wordt er licht geproduceerd, maar dat is niet het enigste ook wordt er warmte geproduceerd. Maar het houdt daar niet op, ook wordt er geluid geproduceerd. Electromagnetische straling ed hoort er ook bij.

Dit is niet alleen zo bij led's maar bij alle electrische apparaten (en ook niet electrische)

dus... er is niets verlies vrij, overal zijn er bijeffecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Laatst online: 20:54
Jongens, al die uitleg is wel heel mooi, maar wat zijn we ermee in de praktijk? Op de site van Zalman staat bvb dat de CNPS6000-AlCu 20dB geeft in silent mode en 33dB in normal mode.
Mijn vraag is nu: hoe kunnen wij de geluidssterkte van onze eigen pc's vergelijken met al die nieuwe coolers en fans, en is er een methode of proggie om het zelf te meten met microfoon?
offtopic:
Ik heb hier een silverado (8V=2x2500rpm) met 2 extra case-fans, ze houden m'n XP1800+ nu op 41°idle en 48° load, maar zonder die case-fans schiet die temp. de lucht in...en met die case-fans kan ik niet meer rustig naar een dvdtje kijken...
Als ik mij een nieuwe cooler wil aanschaffen, moet ik er toch zeker van zijn dat het geluidsverschil het geld waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47396

Anoniem: 66153 schreef op 11 December 2002 @ 11:03:
Tegen elkaar praten is ong. 30Db.
:S Praten is ruim 50 dB, 30 dB is bijna niets. Je wilt toch niet zeggen dat jij een koeler hebt die net zoveel herrie maakt als iemand die normaal praat.

Ik had eerst een P4 Vulcano die 37 dB produceerde, die maakte herrie, heb nu een zalman, enermax voeding en erermax casefans, allemaal instelbaar en allemaal zo laag mogelijk gezet, en nog is de pc wel hoorbaar, echt stil krijg je hem dus niet zo makkelijk.

dBA is trouwens ongeveer hetzelfde als dB maar aangepast aan de mensenlijke gehoorkromme, dus gemeten met een A-filter ertussen. De A staat in beide gevallen voor Akoestisch. Dit zorgt ervoor dat de meting bij frequenties onder en boven een bepaalde hoeveelheid Hertz minder gevoelig is/wordt afgezwakt. Dus dat geluid van bijv. 15000 Hz wat er wel is maar wat wij amper horen niet gemeten wordt. Het optimum van het menselijk gehoor ligt rond de 4000 Hertz, ook logisch aangezien de menselijke stem ook rond die frequentie ligt.
dB en dBA maakt wat betreft fans niet erg veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Iemand enig idee hoeveel m'n 8fab enermax fan's maken als ze op z'n hardst draaien en op hun zachtst ?
Kan het niet vinden op de site van enermax en het staat ook niet op de doosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030

Anoniem: 53253 schreef op 11 december 2002 @ 18:33:
[...]

Ik zeg led ed. Als je stroom door iets laat lopen dan gebeurt er altijd iets. Bij een led wordt er licht geproduceerd, maar dat is niet het enigste ook wordt er warmte geproduceerd. Maar het houdt daar niet op, ook wordt er geluid geproduceerd. Electromagnetische straling ed hoort er ook bij.

Dit is niet alleen zo bij led's maar bij alle electrische apparaten (en ook niet electrische)

dus... er is niets verlies vrij, overal zijn er bijeffecten
Wat een prachtig slap geouwehoer :). Dus jij hoort ledjes (10dB) uit en/of aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Anoniem: 37030 schreef op 11 December 2002 @ 19:52:
[...]

Wat een prachtig slap geouwehoer :). Dus jij hoort ledjes (10dB) uit en/of aan gaan?
gelijk heeft ie wel :|

energie gaat niet verloren: word omgezet in soorten energie die we niet gebruikn, een gloeilamp geeft toch ook warmte???

als je ergens 100 J instopt komt et er wer uit ook...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
3lmowww schreef op 11 December 2002 @ 20:29:
[...]

gelijk heeft ie wel :|

energie gaat niet verloren: word omgezet in soorten energie die we niet gebruikn, een gloeilamp geeft toch ook warmte???

als je ergens 100 J instopt komt et er wer uit ook...
Ledjes maken geen geluid. Wel treedt er een warmteverlies op (hoewel je dat bijna niet kan waarnemen)

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62139

Ik weet niet wat jullie moeilijk dan maar....

Mij is eerder de vraag wat vind je stil?
Hoeveel decibel vind jij stil.

Je moet wel bedenken als je cooler stil is en je voeding maakt meer geluid. Dan ben je nog steeds ruk verder. Je moet gewoon een keer naar een aardig computerboer gaan en vragen of ze in jou prijsklassen aantal cooler laten demostreren van hoeveel airflow en hoeveel decibel.

Ik zou gewoon effe kijken wat de 1 na component die het meeste geluid maakt. Anderse mot je gewoon over gaan op reuze stille fans met goeie geleidende metaal.

Ik heb nu een 12x12 fans staan draaien op mijn reuze kopere koelblok(geen zalman) op een AMD 2000+ A core. 40 idle 48 stress. Alleen mijn cdrom maakt iets te veel geluid :(

Dus een dure grap de coolinstallatie vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook een goeie: zet de pc in standby dan weet je hoeveel de harde schijf aan het lawaai bijdraagt. Over het algemeen als je de pc mooi stil hebt is de harde schijf duidelijk het meest irritante onderdeel wat geluid betreft, en die kun je niet zo makkelijk omwisselen als een fannetje.

• Valandil
Gianni Rombios schreef op 11 December 2002 @ 21:34:
Ook een goeie: zet de pc in standby dan weet je hoeveel de harde schijf aan het lawaai bijdraagt. Over het algemeen als je de pc mooi stil hebt is de harde schijf duidelijk het meest irritante onderdeel wat geluid betreft, en die kun je niet zo makkelijk omwisselen als een fannetje.
Ok, dus dan blijft m'n processor (+ fan) draaien en mijn harde schijf niet.... Zal het vanavond even testen. Kijken wat nou de boosdoener is....

Ik hoop m'n fan, want dat is nog "betaalbaar" om te vervangen.

wijze woorden

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Zosas schreef op 11 December 2002 @ 13:25:

Een 2500 rpm koeler koelt meestal minder ja. Hier heb je volledig gelijk in.
Waarm koelen deze koelers toch goed?
Door een grotere fan te gebruiken.
Bijna al die stille koelers zijn uitgerust met minimaal een 8 cm fan!!!

Persoonlijk vind ik dit ook beter aangezien die 7cm fans bijna nergens te krijgen zijn en 8cm's wel. Je kan later dus altijd nog een betere aansluiten

>Systeemspecs<

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Gianni Rombios schreef op 11 december 2002 @ 21:34:
Nou als ik mijn PC in standby zet dan gaan ook de casefans processor fan en voeding fan uit hoor. Je moet dan op knopje kast klikken om hem weer aan te doen. En nee, dit is niet datie z'n geheugen wegschrijft naar de HD en helemaal opnieuw opboot. Dus als je je PC plots niet meer hoort is dit het..

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Bartjuh schreef op 11 December 2002 @ 19:33:
Iemand enig idee hoeveel m'n 8fab enermax fan's maken als ze op z'n hardst draaien en op hun zachtst ?
Kan het niet vinden op de site van enermax en het staat ook niet op de doosjes.
Teveel...
Op 7V zijn ze wel lekker stil te krijgen.

Heb nu Papst 21dB op 7V, das pas stil :D

M'n systeem maakt denk ik niet veel meer geluid dan een Dell machine, alles is getweaked tegen noise.
Snap zowiezo niet dat Dell Maxtor 740L-en gebruikt, die dingen hoor je nog het meest.

• noltha
  • Laatst online: 28-12-2024

noltha

Hantam!

Ik heb nu 4 papst 12Db casefans! Onhoorbaar....als je dichtbij komt een heel zacht briesje wat je hoort MEER NIET.

En op mijn CPU 2400+ zit een thermalright AX7 met een papst 26Db op 7 volt! (onhoorbaar ook) Op 12 volt hoor je een zachte onirritante brom.

verder heb ik mijn IBM GXP60 op silent mode draaien. (ook onhoorbaar)

een mooi stil systeem dus...

;)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Dolf schreef op 11 December 2002 @ 21:06:
[...]

Ledjes maken geen geluid. Wel treedt er een warmteverlies op (hoewel je dat bijna niet kan waarnemen)
Ledjes maken zeker wel geluid. En je kan dat warmteverlies gemakkelijk waarnemen. Laat jij maar eens een ledje een uurtje branden en voel er dan maar aan. Is toch echt wel warmer als de omgeving hoor.

Ook bijvoorbeeld processors maken best veel lawaai omdat ze ook veel verlies hebben.

En idd, ik kan een ledje horen als ie aanstaat. In principe kan iedereen dat. Steek maar eens een ledje in je oren terwijl het doodstil is.

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html

Volgens deze is praten 50-75 dba

10 dba is ademhaling of vallend blad - maar dus goed te horen.

en 0 dba is dus de gehoorsdrempel. Omdat die dba schaal dus is aangepast op het menselijk gehoor is 0 dba de gehoorsdrempel.

Iedere 3 db is 2x zo hard

En als antwoord voor de topicstarter:

Probeer het uit. Je kan niet van te voren zeggen wat stil is. Het hangt heel erg vanaf hoe groot je kamer is, waar je pc staat, waar je zelf zit. Hoe doof je bent enz.

Oftewel het is een kwestie van uitproberen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 13-12-2002 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Ik speel zojuist Battefield Bad Company 2 met mijn laptop in hoge prestaties modus.
Average dB = 53 / Max dB = 91

In stille modus tijdens surfen haalt hij Average 37/38 dB.

Ik meet op 10 centimteer afstand..

Is dit normaal in een hedendaagse laptop? Of moet ik toch eens met Asus gaan bellen?
Het is echt een beest van een laptop, maar ik had zoveel lawaai niet verwacht.

(https://tweakers.net/pric...ix-g15-g513qm-hn104t.html

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel een heeeeeeeeeeel oud topic voor je vraag. Wellicht even in een forum vragen waar je vraag meer op z'n plek isz of een algemeen topic welke wat recenter is ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.