MsAcces tabel B van tabel A afhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Topicstarter
Hallo beste Coders omdat ik zelf niet weet hoe of wat hier een voor mij moeilijke vraag.

Ik moet een applicatie in Acces schrijven waarbij je van Tabel A iets af moet halen de waarde die eraf gehaald moet worden staat in tabel C

logieserwijs zou je dan krijgen A - B = C

Echter wanneer je zo'n expressie maakt in acces geeft i een hele lading fouten. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een macro die uitgevoer wordt wanneer tabel B wordt ingevoerd.

Ik weet geen flikker af van macro's dus HELP MIJ !!!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Ik snap het niet helemaal.... :?

Je hebt dus een tabel A, met daarin een kolom met een numerieke waarde, en een tabel B met daarin ook een kolom met een numerieke waarde?
Die 2 waardes wil je van elkaar aftrekken?
code:
1
2
SELECT A.waarde - B.waarde
WHERE A.id = B.f_id

En waarom wil je een 'calculated field' in een tabel opslaan?

https://fgheysels.github.io/

• knutsel smurf

knutsel smurf

Topicstarter
whoami schreef op 11 December 2002 @ 09:55:
Ik snap het niet helemaal.... :?

Je hebt dus een tabel A, met daarin een kolom met een numerieke waarde, en een tabel B met daarin ook een kolom met een numerieke waarde?
Die 2 waardes wil je van elkaar aftrekken?
code:
1
2
SELECT A.waarde - B.waarde
WHERE A.id = B.f_id

En waarom wil je een 'calculated field' in een tabel opslaan?
het is zegmaar een voorraad systeem, er is een bepaalde voorraad in een bepaalde tabel (tabel A) wanneer er een order wordt ingevoer wordt er dus 1 ding besteld en die moet automatisch van de vooraard gehaald worden (de odergegevens is tabel B) de uitkomst van dit moet in en 3e tabel komen (tabel C)

De code die je geeft begrijp ik niet helemaal maar misschien dat ik er wat mee kan

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Makkelijkste oplossing lijkt mij een update query waarin je kortweg zegt: zet in tabel C het resultaat van (tabel A - tabel B ) wat betreft de veldwaardes dan...

My personal website

• whoami
De code die ik geef is een simpel SQL statement.

Verder vind ik het meestal overbodig om berekende waarden te gaan opslaan in een DB. Je kan op ieder moment die waarde bepalen omdat je de waardes ook in tabel A en B hebt.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

zoals whoami al zegt is het inderdaad niet echt verschrikkelijk nuttig om berekende waardes op te slaan. Je zou hooguit ervoor kunnen zorgen dat de voorraadtabel altijd up-to-date is. Oftewel: je voorraadtabel bijwerken op het moment dat er iets afgeboekt wordt. Jij hebt een beginvoorraad (laten we zeggen 100) en dan sla je elke keer 100 - 'aantal besteld' op in een tabel. Volgens mij houd jij dan HEEEEEEL lang een voorraad van 100 apparaten in je voorraadtabel. ;)
Oftewel: denk eerst eens goed na voor je een structuur verzint. Lees bijvoorbeeld eens een boek over hoe je dat goed en gestructureerd kunt doen.

My personal website

• knutsel smurf

knutsel smurf

Topicstarter
Hoe maak je een update query ?
Ik kan al helemaal niet sql ofzow dus ik ben een echte supernoob met acces en andere dingen di ermee te maken hebben

• whoami
Misschien is het een idee om dan eens te beginnen met het leren van SQL?
Da's zowiezo om z'n minst handig , (noodzakelijk eigenlijk) als je met databases bezig bent.

Ziehier een tutorial

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg, maar als je niet eens weet wat een update query is, maar wel een voorraad systeem wil gaan bouwen, dan zou ik als ik jou was eerst maar eens even mezelf inlezen. Koop een boek, Access voor beginners of zo met een oefen-cd-rom erbij en klooi wat aan. Kun je daarna met het echte werk beginnen. Het opzetten van een database gaat niet over een nacht ijs....

Bezint eer ge begint!

Verwijderd

acces grand cru, vind ik wel een goed boek.

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
Het eerste wat ze je leren als je met access of om het even welk DB-programma of taal begint is dat je beter geen berekende waarden opslaat in een tabel. Ik raad je dus ook aan van een beetje te lezen voor je begint. Misschien een boekje over normaliseren zodat je een beetje snapt hoe het moet.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

hmmz initiatief is je niet echt bekend he?
tip: zoek initiatief op in de vandale en doe er wat mee

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.