[Raid] Adaptec 2400 boot niet

Pagina: 1
Acties:

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Opstelling:
-Iwill MPX2
-Adaptec 2400 (ide raid controller)
-4x 80Gb Maxtor (8mb cache)

Nu kan ik prima in de bios van de raid controller, ook prima een raid configje bouwen, begin ik met de winXP setup, ziet ook prima m'n raid partitie, maar na de reboot (na het copy gedeelte) wil hij niet booten van de raid config :'(

Nu heb ik elk mogelijke "opstartmogeljkheid" in de bios wel gehad, van scsi tot ide4..
Iemand nog een idee waarom dat ballen ding niet wil booten?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat gebeurt er dan? "hij wil niet booten" kan zoveel oorzaken hebben.. Blijft hij op een bepaald punt hangen? Krijg je een foutmelding? Heb je een primaire partitie gemaakt op de HDD? Is deze geactiveerd? Heb je de array in de RAID BIOS als bootable gedefinieerd?

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Heb je geen andere harddisk in je comp hangen? Ik geloof dat ik wel eens iets gehad had, dat WinXP niet z'n boot shit op m'n 2400 gooide, maar dat hij het op m'n primary master zette.
Bijv. als je in je bios je primary master als boot device hebt staan (en dus niet je 2400), en van cdrom boot en winxp setup start, dat de bootloader op je primary master komt ipv op je 2400 - als je dan van je 2400 boot, werkt het natuurlijk niet
* loial kan het zich niet meer zo goed herinneren, is dan ook al jaartje geleden dat hij XP installed heeft

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Owkee, schrik maar vast... Na het aanmaken van een Raidset op de 2400 gaat hij hem eerst helemaal builden (Duurt hier 8uur voor een 150Gb Raid5 van 3x80(75)Gb schijven. Ik vind het eigenlijk al vreemd _dat_ XP doorinstalleerd, want bij mij crashede hij al bij het formateren van de doelpartitie... Maar als advies om dit probleem dus te verhelpen :

1) Maak raid set aan
2) Laat pc een dag lang aanstaan, bijvoorbeeld in de BIOS van de 2400
3) Wees blij dat dat ding _EINDELIJK_ klaar is met builden, installeer XP en vliegen maar!

[edit]Wat Loial hierboven zegt is idd ook wel zo, XP heeft meestal lak aan een evt. SCSI (Ja, ding wordt als SCSI RAID gezien) apparaten als er _ook_ een andere normaal IDE device op zit, ook al is deze niet de primaire bootdevice... Dus inderdaad, effe install starten zonder andere schijven in je systeem, en in je BIOS inderdaad iets van Scsi als bootdevice opgeven...

Succes!

[ Voor 27% gewijzigd door Kippenijzer op 11-12-2002 10:52 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

En, op hoeveel procent is hij inmiddels?

• eXhale
  • Niet online
Om te beginnen, erg bedankt voor jullie hulpvolle reacties, ik was verbaast om te zien, dat mensen met verstand er op reageerden.
Verder lag het gewoon aan mijn enorme stommiteit, in de adaptec bios, stond "enable boot" uit |:(

Jammer genoeg ben ik er nog niet, aangezien hij nu wat problemen heeft met m'n moederboard, zodra ik hem in een 32bit pci slot zet, wil heel m'n computer niet meer starten en werkt alleen nog maar in 64bit pci sloten.
Prik ik dat ding in een ander moederboard (32bit) werkt hij als een zonnetje..

Kortom, ik ben voorlopig wel zoet.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ja, wat dat betreft... Bij mijn weten is deze kaart een 32bits, 33MHz geval, maar soms lees ik op internet andere verhalen... Is het nou idd gewoon een 33MHz 32bits, of kan hij wel 66MHz aan?
Pagina: 1