Toon posts:

[HDD] Booten vanf externe HD. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste techneuten,

Momenteel zit ik in Azie en ben daar bezig met welzijnswerk. Oa zonnepanelen installeren en zo. Ook willen we PC's gaan verspreiden. Nu is de kans alleen groot dat deze onervaren gebruikers dat ding erg rap kapot krijgen Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld via USB een externe HD kunnen koppelen waar vanaf een verstrooide PC kunnen opstarten.

Is dat mogelijk, ik weet namelijk geen ene mallemoer van PC's?

Het hoeft geen USB te zijn, het idee is gewoon dat er een monteur rondloopt die snel een bootable disk kan aansluiten waarop de PC kan opstarten om vervolgens gerepareerd te worden.

Alvast bedankt,
Sjoerd

Verwijderd

Het makkelijkst lijkt me booten vanaf de netwerkkaart.

En voor zover ik weet is het mogelijk om te booten vanaf een Firewire harddisk mits er een BIOS op de controller zit die dat ondersteunt.

Edit:
Gebruik de search eens naar Symantec Ghost. Dit is een geweldig programma om images te verspreiden over PC's. In combinatie met Sysprep is het zelfs mogelijk om een enkel image over PC's met verschillende configuraties te verspreiden. Slechts 1 PC installeren dus, en vervolgens 1 minuut per PC gebruikerstijd uit trekken om de alle overige PC's te installeren.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 09:33 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vanuit dos zal je niet kunnen booten met USB, behalve als je de goede driver disk hebt,

^^ is ook juist, maar kan je idd geen servertje neerzetten met een image, dat als die pc's niet lekker meer lopen dat je dan ff die image terug schiet

ander oplossing, gebruik een restore kaart, Reborn of Illusion, de instellingen kan je dan wel weizigen, maar die zullen na een reboot weer standaard zijn ingesteld :)

(ervaring: coreldraw installeren, en dan vergeten zijn illusion uit te zetten, volgnde dag nog een keer |:( (dom dus,) maar zo werkt het)

Verwijderd

Topicstarter
Firewire? Klinkt snel, maar het moet vooral goedkoop en robuust zijn. We werken in de sloppen. Die contekst is misschien wel belangrijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 09:36:
Firewire? Klinkt snel, maar het moet vooral goedkoop en robuust zijn. We werken in de sloppen. Die contekst is misschien wel belangrijk.
Dan is de goedkoopste oplossing om elke PC te voorzien van een enkele CD-ROM drive.

Vervolgens maak je een bootable CD met daarop het Ghost image welke met Sysprep is voorbereid voor distributie. Eventueel kun je het image spreiden over meerdere CD's.

Overigens ondersteunt Ghost ook USB en Paralelle communicatie :)

Om welk OS gaat het? (Sysprep kan namelijk alleen met Windows 2000, Windows XP en mogelijk ook met NT4 overweg)

Edit:
Kun je de specificaties van de PC's misschien posten? Het hoeft niet precies, maar post een beetje de gemiddelde configuratie zodat we wat dieper kunnen meedenken voor een oplossing :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 09:40 . Reden: vormfoutje ]

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 09:36:
wat is je budget dan :?

misschien zijn hier wel mensen die oude PC's kunnen missen, en deze willen afstaan aan jou project :)

/me AMD_er kan misschien wel aan een aantal P166 met 32 MB ram komen

Verwijderd

Topicstarter
De PC's hebben we al gekregen! Niet lachen dit is serieus bedoelt..... 1Ghz /10g/128MB. Natuurlijk veel meer dan we nodig hebben... maar ja, het was gratis.

We hebben nu een testmodel staan dat draait op win2000. Maar dat is geloof ik de duurste OS dat er beschikbaar is. WIN98 is verkrijgbaar voor $25. De CD-rom willen we eruit halen... onder het motto dat die dan ook niet stuk kan. Serieus, we hebben geexperimenteerd met sattelietschotels voor TV,s.... daar werd een maand later rijst in gekookt.

Het systeem zelf is een "U-buddy" Hij werkt op 12V (aansluitbaar op zonnepanelen)
Enfin, de bios die erin zit is een award module V6.00PG

Als ik op "del" druk kan ik als boot-optie "Flash/scci" selecteren. Betekend dat dat ik een flashkaart op de USB-poort kan doen, zodat hij daar vanaf boot?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 10:00:
Als ik op "del" druk kan ik als boot-optie "Flash/scsi" selecteren. Betekend dat dat ik een flashkaart op de USB-poort kan doen, zodat hij daar vanaf boot?
Vanaf USB booten is naar mijn weten helemaal niet mogelijk. Deze optie heeft slechts te maken met een eventuele SCSI kaart. SCSI => duur

Zitten er netwerkkaarten in? Je zou een laptop kunnen inrichten als DHCP server en als Ghost Multicast server. Via een crosslink kabeltje (om een enkele PC te Ghosten) of via een switchje (om meerdere PC's te ghosten) zou je de PC's die brak zijn opnieuw kunnen imagen.

Als er nog geen netwerkkaarten in zitten dan kun je overwegen om Realtek kaartjes te kopen. Ik heb dan eventueel Realtek 8139 netwerk bootfloppies voor je (Windows 98-DOS).

Edit: Test Sysprep voor Windows 2000 eens uit :D
http://www.microsoft.com/...tools/sysprep/default.asp

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 10:06 ]

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 10:04:
[...]
Vanaf USB booten is naar mijn weten helemaal niet mogelijk. Deze optie heeft slechts te maken met een eventuele SCSI kaart. SCSI => duur
met een floppy, van Norton Ghost zou je eventueel van USB kunnen booten,

maar als er een netwerkje wordt gemaakt zou ik zeker images op het netwerk laten staan, zodat je snel de image terug kan zetten

zoals eerder genoemd zou je ook een reborn kaart (alink) kunnen plaatsen of illusion (link) kunnen installeren, alles wat dan wordt gesloopt is na een reboot weer gefixed,
werkt makkelijk.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39

DSK

boeiend...

nog niet gedacht aan een HD rack? kost niet veel €5 ofzo en dan een harddisk in één rack bouwen, kan je ze makkelijk wissellen en zijn meestal te bevieligen met sleuteltje ;)

Blog (Linux-related)

Pagina: 1