Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Condensatie/damp in CCFL

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 09:55

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoi luitjes,

Ik zie dat er onderaan in m'n CCFL wat condensatie is, en tot ongeveer 1 à 2 cm hoger is het minder druppelig, dus eerder damp. En bovenaan zie ik ook een klein druppeltje.

Is dit normaal?? En wat valt er tegen te doen?

Search leverde niks op, en de Omega ligt op z'n GaT.

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 11-12-2002 07:48 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

heb ik ook, kan geen kwaad geloof ik...

Electronics development

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Iemand die het zeker weet? :)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 15:45

rimpeldinky

nani?

ik zal s even kijken in mijn ccfls voor je, vertikaal neem ik aan :+ ...

hmmm........ ik heb er geen last van, mijn ccfl zit er ook pas een half jaar in heb je waterkoelling?? peltier?? of iets anders wat condens oproept ofzo??

*burp*

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nee, helemaal niks, op dit moment enkel luchtkoeling :)

Mijn CCFL zit er nog maar 3 weken in ofzo... :/

En in de kamer hier is het totaal niet vochtig.. Ra ra ra.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Da's kwik als ik het goed heb, of een kwikvervanger. Een CCFL/TL werkt namelijk op kwikdamp. Kwikdamp zorgt voor UV licht, wat weer omgezet wordt naar zichtbaar licht door het poeder op het glas aan de binnenkant.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm jij hebt zo'n ccfl in een kunstof buisje ?????

dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet onder beschermde atmosfeer ingepakt. op zich kan het geen kwaad tenzijn de kontacten niet goed zijn afgeschermt dan gaan die rotten....als dat mooi afgekrompen is kan het mijns inziens totaal geen kwaad.....

als je een gewoon los buisje hebt is het waarschijnlijk een mindere productie maar ook dan verwacht ik niet dat dat kwaad kan (dan is het uiteraard geen water maar kwikdamp of een andere stof)

[ Voor 26% gewijzigd door Der_Rudy op 11-12-2002 13:09 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het buisje zelf is in echt glas, aan de uiteinden mondt het uit in een plastic dopje. Contacten zijn wel goed geisoleerd.

Benadski, zou het echt kwik zijn? Het ziet er eigenlijk gewoon uit als water. Best wel irritant eigenlijk, onderaan zie je het licht nogal vaag.

• Benadski
Als de druppels doorzichtig zijn, dan is het waarschijnlijk een kwikvervanger. Kwik is extreem schadelijk en giftig, daarom wordt het gelukkig steeds minder gebruikt...

Als je buisje lek zou zijn, dan stopt ie er snel mee. Er mag namelijk geen lucht inkomen (buisje is bijna vacuum)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ze zijn inderdaad doorzichtig (en ik ken de risico's van kwik :X)

Maar is het normaal dat die kwikvervanger gewoon helemaal onderaan zit, in kleine druppeltjes & damp? In het midden is het gewoon helder, helemaal geen druppels of damp, dit voor een lengte van zo'n 10 cm.

Bovenaan een 2-tal grotere druppels.

[ Voor 30% gewijzigd door Steve op 11-12-2002 13:28 ]

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Klinkt als een lek in het buisje...

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hang m eens ondersteboven... Bewegen de druppels, zo ja, waarheen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
insan1ty schreef op 11 december 2002 @ 15:40:
Hang m eens ondersteboven... Bewegen de druppels, zo ja, waarheen?
Onderaan zijn er kleine druppeltjes en damp, bovenaan een 2-tal grotere druppels. Welke kant moet je weten?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Btw, terwijl ik hem omdraaide, heb ik gemerkt dat er op de lichtstaaf zelf, dus binnenin de buis, een kleine zwarte klodder zit..

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
RefleCs schreef op 11 december 2002 @ 15:37:
Klinkt als een lek in het buisje...
Ben je daar zeker van? Want dan breng ik 'm terug.. Maar dat wil ik niet te snel doen, het is nl. een uur rijden.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 14:32

Goku33

Ownage!

Maak anders ff een foto

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Kan ik nu niet... Zal er asap eentje plaatsen.

Maar ik denk dat het de meeste mensen duidelijk is wat ik bedoel :?

Verwijderd

Voglens mij zag ik dat ook op mn CCFL, in die plastic (bij mij plastic) buis om de ccfl in zitten wat druppies

maar als je er geen last van hebt zou ik het gewoon zo laten

Verwijderd

ik heb totaal niks wat op druppels lijkt op mijn 2 ccfl'etjes. Vind het een beetje vaag, pas op voor je hardware....

Verwijderd

Benadski schreef op 11 December 2002 @ 13:21:
Als de druppels doorzichtig zijn, dan is het waarschijnlijk een kwikvervanger. Kwik is extreem schadelijk en giftig, daarom wordt het gelukkig steeds minder gebruikt...

Als je buisje lek zou zijn, dan stopt ie er snel mee. Er mag namelijk geen lucht inkomen (buisje is bijna vacuum)
KWIK?!?!?!stoppen ze kwik in die dingen?!?!?damn das sick.Als die druppeltjes condens op je buisje kwik zou zijn dan heb je volgens mij best een groot probleem.de MAC waarde van kwik is 0,05 mg/m3.Hoeveel miligram condens zou er zich vormen (op een misschien lekkend buisje lekkend buisje).Misschien overdrijf ik nu wel maar een erg fijn gevoel krijg ik er toch niet van.Daarbij verspreid het zich natuurlijk over de hele kamer.Toch lijkt het me niet echt gezond.Maar goed dat het geen kwik is :+ ( sorry voor deze offtopic post)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 19:52 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb m'n best gedaan :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CCFL1.jpg

En ook een pic van dat vage zwart kloddertje:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CCFL2.jpg

• Benadski
Oh, gewoon condens in je omhulsel van je CCFL? Waarschijnlijk gewoon vocht! Heb je je kast van een koude naar een warme vochtige plek verhuisd? Die zwarte druppel (in je buisje zelf toch?) is wel kwik (of vervanger)...

Misschien is die klodder wel gewoon (zeker alst aan de buitenkant zit) verf en was je buisje oorspronkelijk wit?

[ Voor 22% gewijzigd door Benadski op 11-12-2002 20:19 ]

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Der_Rudy schreef op 11 December 2002 @ 13:07:
mmm jij hebt zo'n ccfl in een kunstof buisje ?????

dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet onder beschermde atmosfeer ingepakt. op zich kan het geen kwaad tenzijn de kontacten niet goed zijn afgeschermt dan gaan die rotten....als dat mooi afgekrompen is kan het mijns inziens totaal geen kwaad.....

als je een gewoon los buisje hebt is het waarschijnlijk een mindere productie maar ook dan verwacht ik niet dat dat kwaad kan (dan is het uiteraard geen water maar kwikdamp of een andere stof)
Jupiler schreef op 11 december 2002 @ 19:59:
Heb m'n best gedaan :)

[afbeelding]

En ook een pic van dat vage zwart kloddertje:

[afbeelding]
Het zit dus wel in een apart buisje. Nou lijk me duidelijk. Er zit dus wat vocht in dat buisje. Maak hem aan 1 kant open en laat hem een tijd aan staan. Dan zal al het water wel weer verdampen en kan het uit het buisje. Dit is dus niet echt je ccfl zelf. Dat is dat kleine dunne glaze buisje wat in die koker zit.

Verwijderd

yup, en probeer dan dat irri kloddertje erook uit te krijge, met wattestaafjes ofsow:)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
I'll give it a try... Maar als ik het bovenste plastic dopje erafhaal, mol ik m'n CCFL dan niet? (zuurstof die erin komt).

En hoe zou dat vocht erin gekomen zijn... PC heeft altijd al op dezelfde (warme) plaats gestaan, zeker geen vochtige lucht.. Anyway.

• Benadski
Als je het dopje eraf haalt komt er geen zuurstof in het buisje, in ieder gevan niet zolang die heel blijft... :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Benadski schreef op 11 december 2002 @ 20:17:
Oh, gewoon condens in je omhulsel van je CCFL? Waarschijnlijk gewoon vocht! Heb je je kast van een koude naar een warme vochtige plek verhuisd? Die zwarte druppel (in je buisje zelf toch?) is wel kwik (of vervanger)...

Misschien is die klodder wel gewoon (zeker alst aan de buitenkant zit) verf en was je buisje oorspronkelijk wit?
Het zal dus wel geen kwik zijn, het zit aan de buitenkant (en kwik zou IMO al naar beneden gevloeid zijn, niet?)

Verf kan het ook niet zijn, het is een blauwe CCFL, en hij geeft ook gewoon blauw licht... Ik zie niet echt in wat zwarte verf daarmee te maken zou hebben.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Benadski schreef op 11 december 2002 @ 21:12:
Als je het dopje eraf haalt komt er geen zuurstof in het buisje, in ieder gevan niet zolang die heel blijft... :)
Ik hoop het ;)

Dopje zit redelijk hard vast... Ben beetje bang dat ik het glas zal breken..

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nou leuk.... Uiteindelijk kreeg ik het er niet af, maar aan de bovenkant geeft m'n CCFL nu geen licht meer, waarschijnlijk is er lucht in gekomen... En het gedeelte dat nog wel licht geeft, geeft zwak licht...........

Verwijderd

Jupiler schreef op 12 December 2002 @ 07:40:
Nou leuk.... Uiteindelijk kreeg ik het er niet af, maar aan de bovenkant geeft m'n CCFL nu geen licht meer, waarschijnlijk is er lucht in gekomen... En het gedeelte dat nog wel licht geeft, geeft zwak licht...........
hehe, das nou wat casemodden zo leuk maakt :P

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, vooral als je het op advies van anderen doet :|

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heb je niet perongeluk de draadjes die naar je ccfl lopen beschadigd of losgetrokken???

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nee, zeker weten niet.... Het dopje dat ik probeerde te verwijderen was de andere kant, dus niet de kant waar de bedrading zit.

Door 'm omgekeerd te plaatsen, heb ik er nu wel voor kunnen zorgen dat ongeveer de hele CCFL licht uitstraalt, maar het is nog steeds erg zwak.

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Jupiler schreef op 12 December 2002 @ 07:40:
damm, je snapt het nog steeds niet. :+
Ik zal het even duidelijk proberen uit te leggen. :D Het midden van je buisje wat jij licht ziet geven is de ccfl. Het dikkere stuk waar al die condens op zit is gewoon een bescherm buisje/hoesje. Het maakt helemaal niets uit als je die openmaakt.
Alleen heb je nou waarschijnlijk het draatje een beetje los getrokken uit je ccfl.

de ccfl zelf is maar iets van 3mm dik.

Afbeeldingslocatie: http://www.is-tuning.nl/freek/ccflmod.jpg

Op dit plaatje van mijn ccfl mod zie je duidelijk 2 ccfl's liggen. Zo dun zijn ze dus. Zolang je ze niet breekt of de draden er af trekt is er niets aan de hand. Dat buisje van jou met die condens kun je er dus gewoon vanaf halen.

Jullie zijn trouwens de eerste die mijn ccfl mod zien :D Heb hem al een half jaar af of zo maar nog nooit een topic voor geopend of zo. Zal toch maar eens zelf een topic openen om al mijn mods in te laten zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak-Freak op 12-12-2002 23:53 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, ik begreep het wel hoor :)

Ik probeerde het glazen buisje eraf te halen, door het plastic dopje bovenaan te verwijderen.. Maar blijkbaar zat de CCFL daar ook aan bevestigd. Hoe verklaar je anders dat er lucht in is gekomen?

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Er zat al lucht in dat buisje hierdoor is juist die condensatie ontstaan. In de CCFL zelf is geen lucht gekomen. Echt geloof me nou maar het is het beste als je het buisje openmaakt zodat de waterdamp/condensatie er uit kan. De ccfl is het dunnere glaze buisje wat er midden in zit.

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Maak anders wat pix met genoeg licht als de buisjes niet aan staan. Dan is het allemaal wat duidelijker te zien. Ook graag een plaatje waar het totale buisje op staad.

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Bekijk dit ook eens: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/7.ccfl-mod/index.html Dan heb je meschien iets beter door hoe zo'n ccfl nou echt inelkaar zit.

Veel succes verder. Ik ga nou maar eens slapen het is al weer laat genoeg :P

Edit:

sorry voor de 3 posts onder elkaar, had beter kunnen editten. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak-Freak op 13-12-2002 00:10 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Je snapt het niet :)

Er kwam inderaad eerst lucht in het glazen buisje, waardoor ik de condensatie had. Dan probeerde ik dat glazen buisje eraf te halen op aanraden van mensen hierboven, door de plastic dop er bovenaan af te halen. Ik heb hard getrokken, maar het is niet gelukt. Blijkbaar zat de CCFL zelf daar ook aan bevestigd, want toen ik 'm weer aansloot zag ik dat het gedeelte aan die kant geen licht gaf (dus waarschijnlijk omdat er zuurstof in gekomen was) en dat de CCFL veel minder hard scheen.

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Zoals ik al zei kan er geen zuurstof IN je ccfl gekomen zijn. En je ccfl zelf zit een gas als die er uit gaat doet ie het helemaal niet meer.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoe verklaar je dan dat een gedeelte van de CCFL geen licht meer geeft, en de rest slechts een zwak schijnsel? De kant met de bedrading heb ik niet aangeraakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Steve op 13-12-2002 14:10 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ow ja, naar aanleiding van je sign: het is "ik zei" en niet "ik zij" :p

[ Voor 31% gewijzigd door Steve op 13-12-2002 14:14 ]

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Kun je niet gewoon wat duidelijkere pix posten?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De bovenstaande pics zijn van toen ie nog volledig werkte hé.. Op onderstaande pic zie je dat ie onderaan geen licht meer geeft:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CCFL3.jpg

• Benadski
Duidelijk geval van "draadje onder krimpkous van ccfl zit los".

Enne topicstarter, lees ff duidelijk wat er gezegd wordt: CCFLs hebben geen dopjes, wel twee aansluitingen in een luchtdichte glazen behuizing. Als ie lek is, dan gaat ie helemaal uit (hoe klein het lek ook is). De ccfl zelf is heel dun en breekbaar...

PICS maken veel dingen duidelijk. Maak dan ook duidelijke PICS en maak met paint oid een pijltje naar waar je een vraag over hebt, formuleer je vragen goed en dan is een oplossing zo gevonden... Je CCFL is dus nog heel als ie gloeit!

EDIT: Als de draden naar de inverter aan een kant uit de behuizing komen, leg deze dan eens wat verder uit elkaar... Doordat lucht geleidt verlies je energie onderweg naar je ccfl... Door de afstand (weerstand) zo groot mogelijk te maken heb je meer energie voor je CCFL!

[ Voor 21% gewijzigd door Benadski op 13-12-2002 15:10 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Duidelijkere pics kan ik echt niet maken met een webcam... En het lijkt me toch duidelijk wat ik bedoel :?

Anyway, ik heb ondertussen al begrepen dat er geen lucht in de CCFL zelf is gekomen ;)

Maar hoe zou ik dat draadje weer moeten herstellen... Ik krijg de plastic afsluiting bovenaan niet los.

Edit: bedoel je de kabel van de inverter naar de CCFL?

[ Voor 9% gewijzigd door Steve op 13-12-2002 15:14 ]

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Nou zie je toch nog steeds geen kloot op dat plaatje.
Tweak-Freak schreef op 13 December 2002 @ 00:04:
Maak anders wat pix met genoeg licht als de buisjes niet aan staan. Dan is het allemaal wat duidelijker te zien. Ook graag een plaatje waar het totale buisje op staad.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ben maar wat nieuwe batterijtjes voor m'n digicam gaan kopen dan ;)

De onderkant, die ik dus heb proberen te openen maar waarin ik niet geslaagd ben:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/1.JPG

De bovenkant, zo ziet ie er dus normaal uit (en hier zie je ook een beetje de condensatie die ik bedoelde):

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/2.JPG

Hier zie je dat hij weinig licht geeft + aan de onderkant niks:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/3.JPG

En nog het totaalaanzicht:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/4.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 13-12-2002 18:15 ]

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm ik ben er ook wel van overtuigd dat het draadje van de "onderkant" van de ccfl los is geraakt, alleen heeft de topicstarter daar niks aan ... hij is btw niet zo netjes gekit aan de onderkant..... loopt er trouwens aan de achterkant van het binnenste buisje (de ccfl zelf) een streep over de buitenkant.... anders denk ik dat de spanning op een andere mannier naar de onderste kant van het buisje gebracht wordt .... of ligt het aan mij dat ik aan de onderkant geen apart draadje zie ??????
en dan denk ik dat ze dat via doorzichtige folie of opgedampt geleidend materiaal aan de binnenzijde van de buitenbuis de spanning naar de andere kant brengen.....en dan kan die kit daar ook wel eens roet in het eten gooien......
wat ik uiteraard wel zeggen wil is dat je alles ook al wordt het door een ander geadviseerd op eigen risico doet.....

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, leuk, hoe zou ik dat kunnen fixen, de plastic afsluiting onderaan krijg ik er zeker niet af.

Aan de achterkant van de CCFL loopt er inderdaad een draad.

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Koop gewoon een nieuwe voor 14 euro zonder zo'n buisje er omheen. En probeer gewoon deze nog te fixen door het buisje open te snijden en en op die manier de ccfl er uit te halen.
Als je dan toch buisjes er omheen wil kun je dit makelijk zelf modden voor een euro of wat.
Zie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/7.ccfl-mod/index.html

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een buisje hoeft er voor mij niet om, ik wou eigenlijk een nieuwe kopen, maar ik heb er nog geen enkele gevonden zonder inverter. En die kosten een stuk meer uiteraard.

Deze half kapotte zou ik dan gebruiken om het blowhole vooraan in m'n case te verlichten... Maar vind het een beetje zonde van het geld, als dit enkel ligt een aan draadje dat los zit.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

heb je er al een oude vertrouwde klap op gegeven? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ethnocentrix op 14-12-2002 19:01 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Pagina: 1