Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[case&voeding] onbedoelde spanning op kast

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem heeft al veel gezeur opgeleverd en ook niet weinig geld gekost.

Het probleem:

Ik heb mijn kast door gelinkt naar mijn versterker en TV. Als ik een van de kabels audio of s-video tegen mijn kast aanhoud kan ik duidelijk 'vonkjes' zien. Zelfs als ik het ene in mijn hand houdt en met mijn andere vinger de kast aanraak krijg ik een flinke opdonder. Het gaat dus om redelijk wat amperes.

Mijn compu werkt verder prima maar ik vond dit wel een beetje raar. Ik zelf denk dat het er mee te maken heeft dat alles (lees: compu/versterker/Tv) ongeaard is. Klopt dat? Correct me when i'm rong... |:(

thx

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
klopt

Je Tv krijgt een aarde via de antenne ingang, je versterker is ws via een tuner ook op de antenne-aarde aangesloten. De afschermdraad hangt hier dus ongeveer op 0 Volt.

En de computer:
Door het filter in de voeding (een condensator van de metalen behuizing naar de fase en 1 naar de nul) komt de helft van de voedingsspanning (230/2=115Volt) op je kast te staan als je hem niet aardt.

De vonk springt dus over van die 115V op de computer naar de 0V van de audio/video-installatie op het moment dat je die met elkaar verbindt.
(Als die verbinding er eenmaal is, is je pc "geaard" via dat kabeltje naar de aarde van de antenne en staat er geen 115V meer op)

Die opdonder krijg je ook als je tegelijk een waterleiding/kachel/radiator en je ongeaarde pc wilt vasthouden. :P

Verwijderd

Dus advies is PC AARDEN!!
Een ongeaarde pc is gevaarlijk en kan ook sneller hardwaredefecten krijgen!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Hier zijn al zovaak discussies over gevoerd... Zoek eens op GoT zou ik zeggen... Er blijven nog altijd van die n00bs die zeggen dat aarden niet nodig is...

Enige advies dat ik je ga geven is: NIET aarden via je verwarming!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 09:55

Steve

Krokodil \o/

Banzi schreef op 11 december 2002 @ 07:18:

Want :?

Bij gebrek aan andere mogelijkheden doe ik het al een tijdlang zo, werkt perfect.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Over aarden via de verwarming: bij gebrek aan beter kan het wel, je moet echter heel goed uitkijken. Als er bijvoorbeeld een monteur komt en die zaagt een leiding door en daardoor wordt jouw aarde verbroken, dan kan het dat de monteur als aarde gaat dienen (als hij contact maakt met de grond) en daar zal hij niet blij mee zijn! Beter is het om een aarde-draad naar je PC te trekken vanuit de meterkast of een metalen staaf/buis de grond in te slaan (tot het grondwater geloof ik) en deze te verbinden met je kast.

[ Voor 23% gewijzigd door Demo op 11-12-2002 09:34 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Demoniac schreef op 11 December 2002 @ 09:33:
Over aarden via de verwarming: bij gebrek aan beter kan het wel, je moet echter heel goed uitkijken. Als er bijvoorbeeld een monteur komt en die zaagt een leiding door en daardoor wordt jouw aarde verbroken, dan kan het dat de monteur als aarde gaat dienen (als hij contact maakt met de grond) en daar zal hij niet blij mee zijn! Beter is het om een aarde-draad naar je PC te trekken vanuit de meterkast of een metalen staaf/buis de grond in te slaan (tot het grondwater geloof ik) en deze te verbinden met je kast.
Dit, en dat tegenwoordig niet alle leidingen meer van metaal hoeven te zijn... Dus als er ergens geen geleiding zit, dan zet je die spanning ook op je verwarming ipv dat je deze wegleidt...

Beter is idd om een aarde draad te trekken... Ga eens op zoek naar een "natte" kamer. De badkamer heeft ALTIJD aarde... Als alles correct is aangesloten zitten de verwarming daar en de badkuip (indien van metaal) allemaal via een draadje aan deze aarde aangesloten. Dat zit hier allemaal voor je eigen veiligheid...

Nu moet je eerst via de hoofddozen werken... Deze zitten meestal in het plafond in het midden van de kamer... Dan trek je gewoon een aarde draad van de hoofddoos in de kamer met computer naar de hoofddoos in de badkamer (of gelijk naar de meterkast als dat dichterbij is). Vanuit de hoofddoos in je kamer ga je dan naar het stopcontact waar je pc op aangesloten is...

Met een beetje handigheid doe je er niet langer dan een uurtje over...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
OK, na wat verdere info te hebben gelezen is het moeilijk te zeggen wat nu de beste oplossing is. De meningen lopen zeer sterk uiteen! Als ik het zo mag samenvatten is het beste om gewoon een geaardstopcontact te gebruiken als dat absoluut geen optie is kan eventueel de verwarmingsradiator gebruiken.

Nu is het zo dat mijn kamer naast de badkamer zit. Hier zijn dus geaarde stopcontacten aanwezig. Kan ik nu vanuit de badkamer gewoon de aardedraad door lussen of moet ik alle draden door lussen. Dus aarde en de spanningsdraden. Als ik alleen de aardedraad door lus, kan ik die dan gewoon op mijn case monteren of moet het dan per se met een geaarde stekkerdoos. Deze laatste optie is wel een zeer ingrijpende operatie aangezien ik dan alle kabels weer te voorschijn moet toveren (zitten allemaal weggewerkt in kabelgoten)

thx tot dusver.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Demoniac schreef op 11 december 2002 @ 09:33:
Over aarden via de verwarming: bij gebrek aan beter kan het wel, je moet echter heel goed uitkijken. Als er bijvoorbeeld een monteur komt en die zaagt een leiding door en daardoor wordt jouw aarde verbroken, dan kan het dat de monteur als aarde gaat dienen (als hij contact maakt met de grond) en daar zal hij niet blij mee zijn! .
Dat zou ik eigenlijk niet zo heel erg vinden >:)

Geintje. Normaal gezien worden hier geen leidingen doorgezaagd, en alle buizen zijn ook van metaal. Het is voor mij eigenlijk de enige mogelijkheid, de PC staat in m'n slaapkamer, dus een buis in de grond slaan is niet mogelijk :+, en het meterkastje is nogal ver weg.

En bedoelen jullie met een aardedraadje gewoon een soepel geisoleerd draadje?

Verwijderd

Topicstarter
Goede vraag Jupiler, mag het idd z'n standaard soeple koperen draadje zijn of moet het echt z'n stugge koperen kern zijn?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een draadje met gevlochten ijzerwires (zoals die van speakers enz) lijkt me voldoende, maar graag nog een antwoord :)

Op dit moment liggen er een paar aan elkaar gesoldeerde kabels naar de verwarming, maar dat zijn zulke kabels met een 1mm koperen kern, dus helemaal niet soepel.

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:16
Bij ons thuis lag de ISDN eruit omdat een PC niet geaard was.
Klinkt onlogisch maar toch was het zo.

PC niet geaard, spanning via ISDN Adapter naar QuattroVox en daar kan ie niet goed tegen.
Gelukkig geen schade, nu de pc geaard is is het probleem ook over.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Volgens mij is het genoeg als je alleen de aardedraad door trekt en je kan 'm ook direct aan je PC vastmaken, aarde is aarde, of het nou van de draad direct naar je kast gaat of via wat omwegen dat maakt niet uit. Wel zorgen dat het metaal goed blank is anders maakt ie niet goed contact en dan helpt het niet!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

PC aarden heeft ook geen zin, omdat je dan een aardlus veroorzaakt.
Aardpotentiaal CAI komt namelijk zelden of nooit overeen met aardpotentiaal van de huisinstallatie.
Beter is om een goede mantel-lekstroomfilter te installeren direckt achter de CAI of het aansluitpunt vervangen door eentje met een ingebouwde filter.

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Sla anders gewoon zelf een aardepen aan de achterkant van het huis en geleid een kabel naar je kamer waar de PC's staan. Zo heb ik dat ook gedaan en heb je geen gezeik met kabels vanuit de meterkast enzo!!

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik trek wel ff een aarde draadje door de muur naar de badkamer naar de aardeaansluiting voor de verwarming die daar zit :P

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 20:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Simba schreef op 11 December 2002 @ 02:28:
klopt

Je Tv krijgt een aarde via de antenne ingang, je versterker is ws via een tuner ook op de antenne-aarde aangesloten. De afschermdraad hangt hier dus ongeveer op 0 Volt.

En de computer:
Door het filter in de voeding (een condensator van de metalen behuizing naar de fase en 1 naar de nul) komt de helft van de voedingsspanning (230/2=115Volt) op je kast te staan als je hem niet aardt.

De vonk springt dus over van die 115V op de computer naar de 0V van de audio/video-installatie op het moment dat je die met elkaar verbindt.
(Als die verbinding er eenmaal is, is je pc "geaard" via dat kabeltje naar de aarde van de antenne en staat er geen 115V meer op)

Die opdonder krijg je ook als je tegelijk een waterleiding/kachel/radiator en je ongeaarde pc wilt vasthouden. :P
Ow komt dat daardoor :D Kreeg net weer een zware schok toen ik mijnt tv kabel in mijn computer stopte damm dat voeld niet fijn aan. Heb het proberen door te meten mijn mijn multimeter maar die krijgt er niet echt een constante waarde uit.

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

OldButNotSoWise schreef op 11 december 2002 @ 14:13:
PC aarden heeft ook geen zin, omdat je dan een aardlus veroorzaakt.
Aardpotentiaal CAI komt namelijk zelden of nooit overeen met aardpotentiaal van de huisinstallatie.
Beter is om een goede mantel-lekstroomfilter te installeren direckt achter de CAI of het aansluitpunt vervangen door eentje met een ingebouwde filter.
De nieuwste aansluitpunten zijn voorzien van een dubbele galvanische scheiding waardoor het probleem van de CAI-aardlus is verdwenen. Overigens worden CAI-punten in de meterkast standaard geaard, althans in Friesland/Flevoland zeker.

Maar dan nog is het verstandig om de PC te aarden, die stekker met aarde zit er niet voor niets op.

Check out http://www.getbackonstage.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik heb ook geen geaard stopcontact voor mijn computer. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (behalve toen ik een keer met mijn arm tussen mijn PC en de verwarming zat :( .) Kan ik nu gewoon de aarde van de coax kabel van mijn tv gebruiken voor aarde van mijn computer?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Aarde is aarde, dus het zou wel moeten lukken ja.

Verwijderd

Banzi schreef op 11 December 2002 @ 07:18:
Hier zijn al zovaak discussies over gevoerd... Zoek eens op GoT zou ik zeggen... Er blijven nog altijd van die n00bs die zeggen dat aarden niet nodig is...

Ehm ff twee feiten op een rijtje, server en client zijn niet geaard, als je server kast aanraakt en verwarming krijg je een opdonder, met client niet......

Kortom, het ligt nogal aan je voeding....

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
Jupiler schreef op 11 December 2002 @ 19:32:
Aarde is aarde, dus het zou wel moeten lukken ja.
Kan dit ook geen kwaad als ik mijn hele contactdoos aard met de aarde van één coax kabel? Op deze contact doos zit nogal veel: Computer + accesoires, stereotoren, televisie, keyboard.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Dit probleem komt regelmatig voorbij, zoek maar eens :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.