Toon posts:

[Illustrator] drukkleur "goud"

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben een ontwerp aan het maken voor een expositie in glas- en bronskunst
Nu moet daar een gouden streep doorlopen op zwart papier..
Dat komt in een van de kunstenaars hun werk ook terug.
enkele voorbeelden van die kunstenaar
Hij slijpt glas en legt er dan bladgoud in op sommige stukken.

Ik heb verder geen ervaringen met drukkerijen en papierwerk, dus was mijn vraag :Hoe geef ik in illustrator aan dat het gouden verf/inkt moet zijn.?

Moet ik gewoon de basiskleur uitkiezen en aangeven dat dat goud moet zijn, of zijn daar andere regels voor??

Verwijderd

Er is een pantone goudkleur die je kan gebruiken, het is natuurlijk altijd veel beter om even de drukker te vragen hoe je dat het beste kan aanleveren.

Wil je bijv. een matte of juist glanzend gouden streep, allemaal vragen die de drukker gaat stellen....

ff bellen dus.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26
Jep :)

Of even ergens een Pantone waaier opsporen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Het beste 'goudglans' effect krijg je met spotvernis:
Je drukt je werk eerst op de gebruikelijk manier in vier kleuren zonder de goudstreep in je ontwerp te verwerken. Met het gedrukte object ga je vervolgens naar een zeefdrukker om er een gouden spotvernislaag overheen te drukken (overleg van tevoren met een zeefdrukker over de mogelijkheden en waar je in je ontwerp rekening mee moet houden).
Let wel, dit is geen low-budget oplossing. Je obkect word in wezen twee keer gedrukt (waarschijnlijk bij verschillende drukkerijen)!

Voor een lowbudget oplossing (i.e. een 'gewone' drukopdracht in max. 4 kleuren) kan je het beste de Pantone 871C voor de goudkleur gebruiken (IMHO). Dit wordt natuurlijk nooit zo 'echt goud' als met spotvernis maar het is wel een stukje goedkoper.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 10:43

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ff drukker gebeld, die ging het idd spotvernissen.
Dat moest ie uitbesteden, dus daar gaan weer xtra kostan aan vast zitten.
Misschien toch maar op zoek naar een goedkopere oplossing.
GEEN goud of zoiets.
in ieder geval bedankt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Normaal kun je het dan in een 100% tint van een willekeurige PMS zetten. En dan zorgen dat de drukker weet dat dat goud moet worden. Gaat er puur om dat het er bij de drukker of lithograaf als een aparte film uit komt. En let dan ook op overdruk of juist uitsparen. Lijkt me dat goud niet uitespaart hoeft te worden omdat het er inderdaad als een soort van vernis op komt te liggen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

even een vraagje aan de drukmensen hier. heb vroeger op de grafische school geleerd dat bij speciale kleuren, zoals zilver, goud, felle neonachtige kleuren, glow-in-the-dark en dat soort dingen, dat het heel moeilijk is om daar een proefdruk van te krijgen, vanwege kosten etc. is dat nu ook zo?

"You're only as good, as what you did last week."

• TeeDee
  • Laatst online: 25-08 20:26

TeeDee

CQB 241

hier op de zaak hanteren wij als het CMYK goud moet zijn de volgende waardes:

Goud opbouw:
C 30%
M 40%
Y 70%
K: 0%

Dat is een vrij nette goud tint.

edit:
ow when, ja dat is vrij lastig, omdat dat geen drukkleuren zijn. Een normaal proefsysteem (de Kodak approval en matchprints daargelaten) zoals bijv. Epson 9000 oid hebben veelal maar 4 kleuren. De extra kleur (goud oid.) moet gesimuleerd worden. Dit zijn de kosten niet. Maar als je een exacte kleur wilt (zoals een Pantone of goud) moet die "met de hand" toegevoegd worden in het proefsysteem.

Volgens mij leg ik het superonbegrijpelijk uit maar goed :+

[ Voor 63% gewijzigd door TeeDee op 11-12-2002 13:07 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Willem
  • Laatst online: 10:26
oh,when?:
even een vraagje aan de drukmensen hier. heb vroeger op de grafische school geleerd dat bij speciale kleuren, zoals zilver, goud, felle neonachtige kleuren, glow-in-the-dark en dat soort dingen, dat het heel moeilijk is om daar een proefdruk van te krijgen, vanwege kosten etc. is dat nu ook zo?

Tja, ik neem aan dat de drukker in kwestie vast wel voorbeelden heeft van hoe het eruit kan komen te zien. Denk dat als je daar afspraken over maakt (het resultaat tegenover het voorbeeld) het wel goed zit. Bedoel, een extra drukgang komt er toch "bovenop" te liggen, dus denk niet dat er wat dit betreft sprake zou kunnen zijn van kleurverschil, of onenigheden...

Je krijgt iets te zien, je zegt: Zo moet ik het hebben, en het word geregeld. Wel vantevoren afspraken maken over het resultaat zodat je achteraf niet met de gebakken peren zit.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

wat was het ook alweer...aannames en iets met fataal? :+

[rml]TeeDee in "[ Illustrator] drukkleur "goud""[/rml] legt precies uit wat ik bedoel...senks :)

"You're only as good, as what you did last week."

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik had het gisteren met willem169 over zwartwit photo's in combi met zilver. Eerst zilver drukken (of papier) gebruiken en dan zwart er overheen. Maar collega had dat weleens gedaan voor een prive-klantje van um. ALs je dan gewoon je zwart op een sheet uitdraait en dat op zilverpapier legt dan kun je het voor jezelf aardig simuleren, natuurlijk is het geen super-middel. Maar je krijgt wel een idee over het uiteindelijke product.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark_M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Dark_M

DKM

OzBoz schreef op 11 december 2002 @ 12:54:
Normaal kun je het dan in een 100% tint van een willekeurige PMS zetten. En dan zorgen dat de drukker weet dat dat goud moet worden. Gaat er puur om dat het er bij de drukker of lithograaf als een aparte film uit komt. En let dan ook op overdruk of juist uitsparen. Lijkt me dat goud niet uitespaart hoeft te worden omdat het er inderdaad als een soort van vernis op komt te liggen.
Daar zat ik ook aan te denken. :) In ieder geval zou ik het ook zo gedaan hebben.

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Foliën kan natuurlijk ook...
Wij hebben voor klanten in de drukkerij een stalenboek liggen van verschillende folies.

Ik heb weleens proeven gemaakt met behulp van een lamineermachine en een techniek die op de zwarte delen van een print een laagje folie achterlaat..
Dat is best te doen en geeft een goeie indruk van hoe zoiets eruit komt.

[ Voor 4% gewijzigd door SillyJW op 11-12-2002 17:52 ]

Pagina: 1