(WC)Radiator warmte afgifte berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Topicstarter
Ik ben al en tijdje bezig met het plannen van en nieuwe pc in en zelfbouw case met wc en ik vroeg me af of er en goeie(Lees>makkelijke)manier is om te berekenen hoeveel watt de rad af kan staan bij en bepaalde water/lucht temp verschil.
heb al gegoogled en searched maar kan nix vinden :S

Sry was vergeten om ff wat getalletjes er bij te gooien:

Ene rad is alu
oppervlakte ongeveer 3.5 vierkante meter,er moet zo'n 150 watt afgevoerd worden max.
De 2de rad is koper ,ongeveer 1,7 vierkante meter en die zou dan samen met de alu rad gebruikt worden (dus beide samen max 150 watt)
Kamer temp tussen de 23-en 28 graden(winter/zomer)
Heb nog niet zoveel uitgebreide scheiknude gehad :+ dus en beetje hulp is welkom

Gaat me er gewoon om of ik en id kan krijgen van de temp van me toekomstige proc en zo.

[ Voor 52% gewijzigd door DJ_Squtshi op 11-12-2002 00:12 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:35

Epsilon

kijk in je tabellenboek

je moet weten:
-oppervlakte
-aantal watt dat er afgevoerd moet worden
-temps

ik heb er verder geen kaas van gegeten, maar met die dingen moet je het doen
evnetueel luchtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou geen kopen en aluminium in 1 circuit doen, dat gaat namelijk fout op de lange termijn

zoek maar eens op 'electrocorrosie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 08:54

Imhotep

The Dark Side

is het een kachel rad uit een auto???

zoja, dan kun je het makkelijk met 1 af (zou de koperen nemen en niet beide)
een kachel rad is namelijk gemaakt om een aantal Kwatt af te kunnen geven.

En hoe kom je btw aan die 3,5 m² :?

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat je nog nodig hebt voor deze berekening is de overdrachtscoëfficiënt van alu/koper naar lucht. Deze heeft de eenheid W/m2*K (watt per vierkante meter maal kelvin)
Daarmee is de berekening ook meteen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Er komt ook en alu en een koperen wc blok in en verder gedestileerd water ,wat antivries en nog wat andere zooi ,mischien water wetter als ik er hiero aan kan komen.

De koperen rad is naar mijn gevoed minder goed ,als ik er heet water doorheen doe(tap)dan word de koperen veel warmer en ook veel sneller warm dan de koperen .
Volgens mij is dat ding ook geverft(is niet goed te zien want de meeste verf ligt er al af :+ maar op de lamellen niet als ik dat beter bekijk)en dat lijkt me de reden dat hij langer opwarmt en ook lang niet zo warm wordt.
De alu heeft me 40 pleuro gekost en de koperen heb ik laatst gratis gekregen dus zonde om ze niet beide te gebruiken.

De 3.5 vierkante meter is het oppervlak van de lamellen van de alu rad(hoe dacht je dat ik er anders op was gekomen ?)
en de 1.7 van de koperen.
Lijkt me duidelijk dat de alu rad beter is i.v.m. groter oppervlak en dat hij veels sneller warm wordt en ook stukken heter=temp verschil metaal/lucht die er door heen komt grooter dus meer warmte afgifte.

Kast bouw ik toch zelf en hij zou toch al groot worden en ik vind het zonde om maar 1 te gebruiken.

Wat de W/m2*K van alu is weet ik NOG niet...ff googelen of zo,kijken of ik wat kan vinden.
:+ :+

De w/m2 k van alu is als ik het goed op heb gezocht iets van 0,35 maar nu weet ik nog nietw at ikm er mee moet,maal kelvin?en hoeveel is de kelvin waarde dan? 8)7
Koper kon ik niet vinden :X

[ Voor 9% gewijzigd door DJ_Squtshi op 11-12-2002 23:56 . Reden: UTFS't 8)7 ]

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Was vergeten dat kelvin temp zooi is... :X 8)7
Maarehh wat moet ik er dan mee ?*kelvin gaat toch niet omdat je het verschil in lucht /metaal temp moet weten?
als je keer kelvin doet is het .35*iets van 306 of zo(30graden metaal of zo dacht ik)
107 watt keer 3.5 vierkante meter=375 watt.
maar dit kan toch niet kloppen die berekening?aantal watts lijkt me wel redelijk goed in de buurt(of TOTAAL niet ...ahum)
Weet iemand hier nou wat meer van?

Specs

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

EntonoX

Team leider

je*us, type is wat netter zo kan ik er helemaal geen touw meer aan vast knopen.

1) koper en ALuminium in 1 waterkoeling gaat fout (misschien minder met watterwetter maar dan nog is het behelpen), dat heb ik hier ook gehad en je alu. gaat helemaal naar de kl*t*. (binnekant van alu rad gat verkoperen)

2) Kelvin is een andere aanduiding voor de temperatuur. -273.15 gr. celcius = 0 graden kelvin.

3) 1 tip: kies alleen de koperen radiateur, koper heeft een hogere warmte geleidingscoefficient dan aluminium.

Koper: -> 0,387 ( 1000J/(Kg*K) ) soortelijke warmte
-> 390 ( W/(m*K) )warmte geleidingscoefficient

Aluminium: -> 0,88 ( 1000J/(Kg*K) ) soortelijke warmte
-> 237 ( W/(m*K) )warmte geleidingscoefficient

hieruit kun je zie dat koper dus beter is.

alstu. :Y)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DJ_Squtshi schreef op 12 December 2002 @ 12:03:
Was vergeten dat kelvin temp zooi is... :X 8)7
Maarehh wat moet ik er dan mee ?*kelvin gaat toch niet omdat je het verschil in lucht /metaal temp moet weten?
als je keer kelvin doet is het .35*iets van 306 of zo(30graden metaal of zo dacht ik)
107 watt keer 3.5 vierkante meter=375 watt.
maar dit kan toch niet kloppen die berekening?aantal watts lijkt me wel redelijk goed in de buurt(of TOTAAL niet ...ahum)
Weet iemand hier nou wat meer van?
Afgezien van de totale rotzooi die je hier typt. (Dit begrijpt echt niemand)

De overdrachtscoëfficiënt is het aantal watt per (vierkante meter maal kelvin).

Het aantal watt en het temperatuurverschil blijven gelijk. Dus vermenigvuldig de factor voor koper met het oppervlak koper en de factor voor aluminium met het oppervlak aluminium. Dan krijg je een redelijk idee.

Kleine vergelijking:
Zeef 1 laat 100 korreltjes per vierkante meter door, zeef 2 laat 500 korreltjes per vierkante meter door. Zeef 1 is 8 m2, zeef 2 is 1,5 m2.
Welke zeef laat de meeste korreltjes door?
Pagina: 1