• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 13:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Topicstarter
Ik heb sinds een maand of 2 een Canon PowerShot A40. Nu heb ik al iets van 1500 foto's met dit apparaatje gemaakt (Ja ik speel er veel mee :)) maar nu vroeg ik mij af hoelang zo een shutter of flits nu eigenlijk meegaat, en als deze stuk gaat of dit relatief goedkoop te reparen is.

Na een beetje zoeken met google ben ik wel het een en ander te weten gekomen over de digitale SLR's van Canon. Hiervoor wordt een levensduur van tussen de 20000 (D30) en 150000 (1D) opnames genoemd voor de shutter. Als dit hiervoor ook zou gelden zou ik dus na een dik jaar uitgespeeld zijn met mijn A40 wat natuurlijk janken is.

Nu zou ik graag willen weten of iemand hier iets over weet of al >20000 foto's met zijn digicam heeft geschoten.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Hahaha, ik denk niet dat iemand dit geteld heeft :D

FF nog iets he? Waar staat SLR voor? Vast een domme vraag maar goed.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

MauriX schreef op 10 December 2002 @ 23:39:
Hahaha, ik denk niet dat iemand dit geteld heeft :D

FF nog iets he? Waar staat SLR voor? Vast een domme vraag maar goed.
SLR Betekent: Spiegel Reflex Camera, dat werkt met spiegels duh |:(

Is een heel andere techniek dan gewone 35 mm camers :)

Ik heb geen flauw idee wat de MTBF van die Canon van je is trouwens, niets over te vinden op de canon site of onze vriend googel?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 13:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Topicstarter
WhizzCat schreef op 10 december 2002 @ 23:42:
[...]

Ik heb geen flauw idee wat de MTBF van die Canon van je is trouwens, niets over te vinden op de canon site of onze vriend googel?
Nee op de canon site heb ik niets kunnen vinden en op google vind je alleen maar iets over digitale SLR's. Wel stond er op zo'n forum dat het voor compact camera's waarschijnlijk anders ligt aangezien deze niet een hele spiegel hoeven te klappen. Het gaat ook niet zozeer om de A40 specifiek maar meer in het algemeen. Heeft wel eens iemand meegemaakt dat de shutter het begaf of te onnauwkeurig werd.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:41

YellowCube

Wait...what?

volgens mij hangt het er een beetje vanaf of je een mechanische sluiter of een electronische sluiter hebt (je kan het meestal horen en dan bedoel ik niet het wav bestandje wat door een speakertje in je camera geperst wordt :) ).
Is het bij CCD chips niet zo dat het ding simpelweg bijv. gedurende 1/500 s geactiveerd wordt en zo het beeld opneemt.
Ik heb zelf een digitale SLR camera van Pentax en de spiegel die erin zit werkt niet mechanisch. Tijdens een opname wordt ie gewoon doorzichtig onder invloed van een electrische spanning. Hoe lang zoiets mee gaat heb ik geen idee van.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
WhizzCat schreef op 10 december 2002 @ 23:42:
[...]

even een beetje offtopic:
SLR betekend Single Lens Reflex; komen de letters weer overheen...

35mm is geen techniek; is de maat van de film. Kijk maar naar compact cams, is met 35mm film maar geen SLR..

Pvouput live

Verwijderd

Het gaat er inderdaad om wat Yellow Cube zegt, waarschijnlijk heeft de A40 helemaal geen mechanische shutter...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb in anderhalf jaar tijd ongeveer 10.000-15.000 foto's met m'n digital ixus gemaakt. Ik merk wel dat de knop wat minder goed reageert, en de focus wat minder snel gaat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat kun je toch ook zien, of je een mechanische of electronische shutter hebt? Kijk maar 's in de lens als je een foto maakt, 'k heb zelf nog geen digicam, maar met mijn gewone cam kan ik de shutter open zien gaan en dat is met een tijdopname (sluitertijd > 1 seconde) makkelijk te zien. :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De a40 heeft een mechanische shutter, je ziet wat bewegen en je hoort een klik.

Waarom eigenlijk :?

Waarom moet dat mechanisch ipv dat de camera gewoon kort de ccd uitleest?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• YellowCube
  • Laatst online: 17:41

YellowCube

Wait...what?

misschien is het preciezer om een mechanische sluiter te gebruiken. Dus eerst wordt de CCD geactiveerd en dan gooit ie de sluiter gedurende een bepaalde tijd open.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Johnny
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb er een tijdje terug wat over gelezen kan het artikel echter niet meer vinden. De conclusie was dat een gewone consumenten digitale camera bij normaal gebruik (dus niet laten vallen of in aanraking komen met zand/water) langer mee gaat dan een menseleven.

De enige slijtage is het motortje van de autofocus en zoom. Verder kan uiteindelijk de sluiterknop wat slechter gaan reageren, stof onder het LCD komen en de behuizing/lens/LCD krassen krijgen, maar dat laatste is natuurlijk te voorkomen door gewoon voorzichtig te zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Gizz schreef op 11 december 2002 @ 15:53:
De a40 heeft een mechanische shutter, je ziet wat bewegen en je hoort een klik.

Waarom eigenlijk :?

Waarom moet dat mechanisch ipv dat de camera gewoon kort de ccd uitleest?

Omdat de CCD maar 1 onderdeeltje is dat voor de kwaliteit van de foto zorgt.

De lens en hoeveel licht er door heen gaat, is een andere grote speler. Met het spelen van de diafragmaopening kan je de lichtdoorval beter regelen dan bij wijze van spreken, de voltage van de CCD veranderen, en dus krijg je mooiere foto's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom je op de LCD realtime beelden kunt zien. Dat moet toch via de CCD gaan? Maar dat kan dan toch niet als er maar heel kort een stroompje door de CCD gaat?

Jezus wat een vage formulering |:(

Verwijderd

Damn, heb nu in 1,5 jaar tijd 5500 fotos gemaakt.. Cam moet wel nog een paar jaartjes meekunnen ;)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 21:29:
Wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom je op de LCD realtime beelden kunt zien. Dat moet toch via de CCD gaan? Maar dat kan dan toch niet als er maar heel kort een stroompje door de CCD gaat?

Jezus wat een vage formulering |:(
Misschien is er een klein CCDjte van mindere kwaliteit voor beeld op het LCD scherm, omdat die langer aan kan staan dan de "echte" CCD.

Ik doe ook maar een gok :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Johnny
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Er zit maar 1 CCD in de camera, de mechanische sluiter staat gewoon open en zodra je de een foto neemt wordt het LCD even omgeschakeld, het licht verzamelt zich op de CCD en als er genoeg van is klikt de sluiter dicht en wordt de data ergens anders heengestuurd en verwerkt. De sluiter gaat weer open en je kunt weer foto's maken.

Doordat de CCD moet omschakelen ontstaat de shutterlag. Tegenwoordig heeft zo'n beetje iedere digicam een mechanische sluiter (anders heeft ie geen verstelbaar diafragma, en zonder diafragma kan je niet veel, je zou ook een camera met een electronische sluiter en een verstelbaar diafrgama kunnen maken, maar dat is raar). Alleen die goedkope draagbare webcams zoals spycam, l'espion, enz. hebben een electronische sluiter.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dank voor de duidelijke uitleg :)

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 16:54

Slein

NERD

20222 foto's hier! :) (aut38623.jpg and counting :))
Genomen in de afgelopen tweeeneenhalf jaar met een Canon Powershot Pro 70. Tot nu toe geen centje pijn... deze camera lijkt onverwoestbaar (heeft een mechanische sluiter, btw).
Heb al eens een mailtje aan Canon gestuurd met de vraag wat er zou gebeuren wanneer de teller door de 10000 (aut_9999.jpg) heen ging, maar ze snapten niet helemaal wat ik bedoelde. Dan zal ik maar niks vragen over de vreemde groene foto's die ik heel soms bij weinig licht krijg. ;)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Krypt schreef op 11 december 2002 @ 10:36:
[...]

even een beetje offtopic:
SLR betekend Single Lens Reflex; komen de letters weer overheen...

35mm is geen techniek; is de maat van de film. Kijk maar naar compact cams, is met 35mm film maar geen SLR..
nog steeds een beetje offtopic, klopt, kleinbeeld camera's in de volksmond met daar tegen over de spiegelreflex, ik ben niet meer zo thuis in de analoge wereld :+
Al sinds jaar en dag een coolpix 990, maar ik heb wel 2 spiegelreflexen gehad, tis wel mooi spul en d'r gaat idd gewoon een 35 mm filmpie in :) mijn fout ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Pagina: 1