Toon posts:

[XP] Vage error bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer XP Pro te installeren op een nieuwe PC. De setup laadt die DOS-achtige schermen (Press F6 for your own RAID/SCSI driver en zo), dan verschijnt een Windows-logo met dat heen en weer bewegende progressiemetertje en dan krijg ik een blauw scherm.

Op dat blauwe scherm staat een HELEBOEL informatie en mij wordt aangeraden om een heleboel dingen te doen (schijfruimte controleren, BIOS upgraden, ander beeldschermadapter erin doen, Shadowing en nog iets met het geheugen in de BIOS uitschakelen (heb die settings niet gevonden), device driver verwijderen (zonder te vermelden wat precies), opnieuw opstarten). Daaronder staat deze code:

STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0X80858BB9, 0XF8988094, 0X00000000)

Soms verschijnt dit scherm nog voordat het Windows-logootje verschijnt. Na opnieuw opstarten loopt het in hetzelfde punt vast. Als iemand een nauwkeurigere aanwijzing kan geven voor wat mis kan zijn, zou ik het zeer waarderen.

Systeem: Athlon2000+, ASUS A7V8X (KT400 chipset met LAN, zonder SATA/RAID), MSI GFTi4200-8X, WD 80GB/8Mb HD, LG48X CDRW, hardware modem, 1 Samsung 512MB DDR reep. De XP-CD heb ik inmiddels op twee andere computers getest, ik heb het ook op deze PC helemaal naar HD gekopieerd en alles ging goed; ook met een kopie van de CD geprobeerd, werkte ook niet.

Geprobeerd:
- installeren vanaf niets (1 grote partitie, met booten van CD resp. HD)
- installeren uit Win98SE als update
- installeren uit Win98SE als nieuwe installatie

De compatibiliteitstest vertelt alleen dat ik andere drivers nodig heb dan wat ik in 98 gebruik.

Ik weet het dus niet meer. Het foutbericht is afschuwelijk vaag en kan worden samengevat als "probeer een andere PC" wat in mijn geval niet echt een optie is. 98SE geeft geen enkel probleem, alles installeert en werkt stabiel. Ideeen zijn welkom.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uit een foutmelding kan je doorgaans veel leren.
Probeer bijvoorbeeld eens [google=0x0000008E]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
*schaamt zich*

OK,
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q315335

Geweldig, ik heb EEN geheugenreep, dus ik kan moeilijk op 128 uitkomen. Ik zal eens proberen of verplaatsen naar een ander slot het probleem oplost. Als het mislukt moet ik ook nog eens uitzoeken hoe ik van die boot manager af kan komen.