[Tape] HP Surestore DAT of Onstream SCSI3 ADR

Pagina: 1
Acties:

• Reignman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Wil voor een belangrijke pc (standalone) met een 60 GB HD waarvan nu 11GB gebruikt wordt de backup goed regelen.

Ik heb hiervoor al een 2de HD met mob. rack van 60GB erin gezet die eens in de zoveel tijd een image moet krijgen van Ghost.

Maar voor de dagelijkse backup zit ik te twijfelen tussen 2 oplossingen:

1) HP SURESTORE DAT24i DDS3

2) 50GB Onstream SCSI3 ADR Extern

De 2de oplossing is 71 euro duurder en daarbij komt kijken dat een pakketje van 3 tapes voor onstream zo'n 130 euro kosten en één tape voor de HP 8 euro kost. Maar die kosten zijn niet echt super belangrijk.

Ik heb totaal geen ervaring met deze 2 apparaten en vroeg me dus ook af wat anderen, die allebei de apparaten kennen, mij kunnen adviseren.

Geloof ook dat de Surestore op een SCSI2 kaart draait.

De hardware komt in een Windows XP Pro SP1 systeem en belangrijk is dat het over zo'n half jaar á jaar in een server moet komen die dan wordt aangeschaft (waarschijnlijk Win2000 Server met exchange).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OIC

Tijd voor een nieuwe sig..

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Mijn ervaring is dat de DAT streamers gevoeliger zijn qua koppen, dus vaak een schoonmaaktape doorhalen is best belangrijk. Verder worden ze wel standaard eigenlijk door alle backup software ondersteund en over het algemeen redelijk betrouwbaar.

De Onstream drives werken goed, alleen fysiek gaan de drives nogal eens kapot. En dan met name het laad mechanisme wat gewoon vast blijft zitten of geen tapes meer pakt.

Heb sinds kort ook eens naar Exabyte streamers gekeken en die hebben bij mij een zeer goede indruk achtergelaten. Ben zo niet echt op de hoogte qua prijsstelling, maar misschien wel de moeite waard om eens naar te kijken :)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 21:44
mijn advies is dat je beter af bent met een hp datdrive, dat techniek heeft zich ondertussen wel bewezen en vooral hp datdrives zijn van zeer hoge kwaliteit.
Het bedrijf waar ik werk doet alleen maar hp en in het verleden hebben we wel eens een werkstation voorzien van een onstream drive. Uiteindelijk na veel problemen hebben we ze wel aan de gang gekregen maar nooit helemaal lekker en regelmatig backups kunnen draaien. Met een hp nooit problemen gehad.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Ransbal schreef op 10 december 2002 @ 21:32:
mijn advies is dat je beter af bent met een hp datdrive, dat techniek heeft zich ondertussen wel bewezen en vooral hp datdrives zijn van zeer hoge kwaliteit.
Het bedrijf waar ik werk doet alleen maar hp en in het verleden hebben we wel eens een werkstation voorzien van een onstream drive. Uiteindelijk na veel problemen hebben we ze wel aan de gang gekregen maar nooit helemaal lekker en regelmatig backups kunnen draaien. Met een hp nooit problemen gehad.
Eigenlijk dezelfde ervaring als mij dus.....

Klant van ons had vrij veel onstreams in gebruik, maar die dingen begonnen aardig uit te vallen. Ook backups werkten wel eens niet, gewoon skippen enz, en gekut met tapes.
Uiteindelijk besloten om overal DDS3 in te mikken... En weg gezeur. Kost wel iets meer, maar wel betrouwbaarder imho...

* DJSmiley heeft ook een DDS3 drive in z'n server... Maar goed, die heeft ook nog eens 3x18gig 10k raid5, dus ik denk niet dat ik mn backups snel nodig zal hebben ;)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wil ik wel even bij opmerken dat ook die HP Dats vrij kwetsbaar zijn qua laadmechanisme, als je pech hebt (of geluk, met 3 jaar omruilgarantie van HP) wil die binnen die garantie ook nog wel eens stuk gaan...

• DJSmiley
Gianni Rombios schreef op 10 december 2002 @ 22:27:
Wil ik wel even bij opmerken dat ook die HP Dats vrij kwetsbaar zijn qua laadmechanisme, als je pech hebt (of geluk, met 3 jaar omruilgarantie van HP) wil die binnen die garantie ook nog wel eens stuk gaan...
en dat heb ik ook al meegemaakt... maar goed, buiten de garantie periode kun je vaak van 2 units ook wel 1 maken ;)

Maar goed, persoonlijk vind ik een uitvallende tape-unit minder erg dan onbetrouwbare backups.... tapeunit kapot merk je, halve backups merk je TE LAAT...

komt ook bij dat DDS3 erg gangbaar is, onstream (imho) iets minder.
DDS3 drives zijn er van veel merken, bij onstream ben je dus gebonden aan onstream.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

Doe es een search hier en op het internet naar VXA van Exabyte, wordt aangeschreven als de mogelijke opvolger van DDS (o.a. door IBM)

Ook deze techniek heeft zich bewezen (generatie 2 is uit) is veel betrouwbaarder dan DDS en zeker OnStream en is directe concurrentie voor het veel duurdere AIT-2 van Sony tegen een prijs van DDS4.
VXA-2 drive kan 160 GB per tape opslaan met een snelheid van 12 MB/s en is dus veel sneller dan de twee opties die jij bekijkt. Daarbij is er een uitgebreide geautomatiseerde productlijn zodat je met behoud van media over kan stappen op automatische stand alone backup tot 5 TB, wederom een voordeel dat ik niet terugvind bij OnStream en in veel mindere mate DDS.
En schrik niet van de prijs van de grootste tape, de kleinste tape (40 GB) kost net zoveel als DDS-4 media.

Bottom line is dat ik sowieso niet voor OnStream zou gaan, dit is een drive die ik echt beschouw als leuk voor thuis maar niet veel meer dan dat, getuige ook de slechte geruchten die iedereen kan terugvinden alleen hier op GoT al.

Verwijderd

Ransbal schreef op 10 December 2002 @ 21:32:
Neem dan Seagate, die zijn betrouwbaarder dan HP.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 19:32:
[...]

Neem dan Seagate, die zijn betrouwbaarder dan HP.
Volgens mij is HP gewoon OEM seagate.....

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 18:35

ReLight

echo("What Now ? !")

Eh,.. Beste klant,.. (even de HP partner uithangen,...)
Als dit straks een exchange server moet gaan backuppen, is je backup prog net zo belangrijk. Bovendien is de message store van exchange niet zo goed te komprimeren, en dus kan je met je 24GB Dat drive straks dus buiten gaan zitten.

De oplossing voor jouw probleem is de verborgen 3e optie : 80Gb DLT drive, oftewel DLT1 van HP. Deze heeft natuurlijk net als de dat een scsi inerface, maar is wat 'groter' in formaat. Dus Extern. Hij is met rackmount kit leverbaar. In combi met Backup Veritas 8.6 + de Disaster recovery optie, een waterdichte optie.
Als je de data compressie bekijkt, dan zal je dus daarmee op 1 tape altijd al je data kwijt kunnen,

Extra Bonussss:) De HP DLT (Dat ook) ondersteunen letterlijk, 1 butto disaster recovery, dus bij het booten vd machine, de eject knop op de drive ingedrukt houden, en hij boot vanaf de TAPE. de backup software (mits juiste gekocht) heeft daar namelijk een mini OS op gezet.

Wij gebruiken dit mechanisme met tevredenheid op etterlijke schepen, die dus met idiot proof beschrijvingen dit zelf kunnen. En een kaptein is bijdehand, maar geen It'er. 8)7

[/ende van deze HP star les] sucses.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Hmz.... best leuk zo'n HP les, maar vergeten 'wij' de VS80 niet dan!! Internet DLT drive voor 1 5,25 slot! Das toch wat anders als een rackmounted tapedrive. DLT is overigens ook veel sneller t.o.v. DDS.

Verwijderd

hier hebben we 2 onstreams....ik vindt 't niet zo...al 1 eject knop kapot en de backups zijn niet super betrouwbaar.....maar wel heel goedkoop.(intern,ide)
thuis heb ik 2 hp surestores (dds2,scsi,extern) op 1 klein probleempje na (de scsi kabel heeft zo'n klik systeem wat ik er eerst af moest slopen voordat hij op m'n sun paste...) heeft het _altijd_ gedaan wat het moet doen.
laatste heb ik nog iemand geholpen met een hp surestore t20 (intern,scsi).....hij had iets te veel stof gehapt....kapot dus. Zorg dus wel dat je streamer (welke je ook koopt) niet al te veel stof kan gaan happen...
Misschien is het backuppen op dvd een alternatief....is dan niet gevoellig voor magnetisme...maar wel voor uv-licht....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 12:06 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
DAT is zekers gevoeliger, zeker factor 5 ongeveer, qua problemen is die hp ook moeilijker. Ik zie beide van die combi's draaien bij klanten en vind die DAT's veel vervelender, athans qua defecten op tape en het backuppen heb ik veel problemen gezien, zekerals men werkt met ntbackup...
Ga daarom voor de onstream, die hebben we hier ook draaien, en bij sommige klanten ook, wel heb ik het nu over de 30gb versie, maar das gewoon eigenlijk hetzelfde.

Het enige wat ik tot nu toe heb gehad met die onstream dingen dat de tape er niet uitwilde.. en dat het systeem echt volledig aan/uit moest, er was denk ik een service vastgelopen. en de stream en/disablen en de service removable storage re-starten hiel ook niet.

PS, dit weegt niet op met de problemen die ik met dat's heb gezien..

• delorean7

delorean7

LOL topic starter Reignman heeft zich inmiddels verstopt voor al dit tape geweld...

• Reignman
hahahah.. nee nee...
heb alles goed zit lezen :P goeie tips hoor...

ga nu even kijken wat de mogelijkheden zijn voor ons om de 80Gb DLT aan te schaffen...

ben overigens nog steeds wel benieuwd naar meer ervaringen.. vooral van mensen die beide producten hebben gebruikt

• DJSmiley
Carel schreef op 12 december 2002 @ 14:07:
DAT is zekers gevoeliger, zeker factor 5 ongeveer, qua problemen is die hp ook moeilijker. Ik zie beide van die combi's draaien bij klanten en vind die DAT's veel vervelender, athans qua defecten op tape en het backuppen heb ik veel problemen gezien, zekerals men werkt met ntbackup...
Ga daarom voor de onstream, die hebben we hier ook draaien, en bij sommige klanten ook, wel heb ik het nu over de 30gb versie, maar das gewoon eigenlijk hetzelfde.

Het enige wat ik tot nu toe heb gehad met die onstream dingen dat de tape er niet uitwilde.. en dat het systeem echt volledig aan/uit moest, er was denk ik een service vastgelopen. en de stream en/disablen en de service removable storage re-starten hiel ook niet.

PS, dit weegt niet op met de problemen die ik met dat's heb gezien..
mmm.. niet echt mee eens... Gevoeligheid... tja, nergens last van, zolang je maar normaal met je backups omgaat. Als je ze door een werkplaats laat slingeren.. tja.

Wat ntbackup betreft: dan noem je ook iets..

DAT + Arcserve vind ik toch echt stukken betrouwbaarder dan onstream+die bijgeleverde echo shit (Die overigens geloof ik nieteens op een NT/2k server wil installeren)

• delorean7

delorean7

Reignman schreef op 12 December 2002 @ 19:46:
hahahah.. nee nee...
heb alles goed zit lezen :P goeie tips hoor...

ga nu even kijken wat de mogelijkheden zijn voor ons om de 80Gb DLT aan te schaffen...

ben overigens nog steeds wel benieuwd naar meer ervaringen.. vooral van mensen die beide producten hebben gebruikt
Zou ik je mogen vragen waarom je een 80 GB tapedrive die veel meer kost overweegt boven eentje van 160 GB (VXA) met mogelijkheid tot autoloaders?

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Verwarring al om..

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Reignman
vanwege de grote... DAT24 is toch wel weinig voor de toekomst denk ik...

wat bedoel je met die 160GB (VXA)??

Verwijderd

DJSmiley schreef op 11 december 2002 @ 19:44:
[...]

Nee, was dat maar zo :P
Voor DDS2 weet ik het niet, maar vanaf DDS2 is het geen seagate (meer), ik weet niet wat het wel is...

Verwijderd

delorean7 schreef op 12 December 2002 @ 21:02:
[...]

Zou ik je mogen vragen waarom je een 80 GB tapedrive die veel meer kost overweegt boven eentje van 160 GB (VXA) met mogelijkheid tot autoloaders?
Omdat DLT veel wijder verkocht wordt. Als je DLT drive defect is, kan deze binnen een dag worden vervangen, omdat deze op veel plaatsen op de plank ligt.
VXA moet de leverancier meestal gaan bestellen en dan duurt het makkelijk een week.

Vandaar zou ik geen VXA nemen, tenzij je leverancier snelle vervanging (dezelfde dag of 1 dag later) kan garanderen.

• delorean7

delorean7

Reignman schreef op 12 december 2002 @ 23:46:
vanwege de grote... DAT24 is toch wel weinig voor de toekomst denk ik...

wat bedoel je met die 160GB (VXA)??
Nou daar bedoel ik mee dat er op een tape voor de vxa-2 drive van exabyte 160 GB opgeslagen kan worden tegen +/- de helft van de prijs.....

• delorean7

delorean7

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 23:49:
[...]

Omdat DLT veel wijder verkocht wordt. Als je DLT drive defect is, kan deze binnen een dag worden vervangen, omdat deze op veel plaatsen op de plank ligt.
VXA moet de leverancier meestal gaan bestellen en dan duurt het makkelijk een week.

Vandaar zou ik geen VXA nemen, tenzij je leverancier snelle vervanging (dezelfde dag of 1 dag later) kan garanderen.
Exabyte is niet een of ander 5e rangs bedrijf. Net als alle volwassen storage bedrijven binnen 24u vervanging en bij de auto-units on-site service. Komt bij dat VXA zoals al eerder gezegd gewoon door bedrijven als IBM verkocht wordt.

Verwijderd

delorean7 schreef op 13 december 2002 @ 00:05:
[...]

Exabyte is niet een of ander 5e rangs bedrijf. Net als alle volwassen storage bedrijven binnen 24u vervanging en bij de auto-units on-site service. Komt bij dat VXA zoals al eerder gezegd gewoon door bedrijven als IBM verkocht wordt.
Ik beweer niet dan Exabyte derderangs is, maar de gemiddelde computerwinkel heeft geen Exabyte op voorraad liggen.

Heb je eigenlijk een link naar een winkel die Exabyte levert, ben wel es benieuwd eigenlijk.
Daarnaast maakt IBM ook gebruik van hun eigen LTO drives, worden bij AS400 geleverd.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Is de exabyte garantie ook 3 jr , next day delivery ?
Ik weet niet, ik krijg bij de exabyte toch meer een High End workstation gevoel, en geen server idee. Natuurlijk is er meer dan enkel HP wat de klus kan klaren in dit geval.
Aangezien dit een aanschaf is die iets verder in het pad op een volwaardige server moet komen, en het backup prog nog niet besloten is blijkbaar, zou ik persoonlijk voor safe gaan. >HP. Er werd gesteld dan $$ niet de issue was hier.
Het blijft moeilijk. Doe ermee wat je wilt natuurlijk. :)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

DJSmiley schreef op 11 December 2002 @ 19:44:
[...]

Uit betrouwbare bron (de handleiding en wat Googlen) kan ik melden dat Compaq twee types DDS-3 levert: de SDT-9000, made by Sony en de C1537A made by HP.
Lijkt me niet dat die dan nog eens door Seagate geproduceerd worden maar dat Compaq ze dan direct van Seagate zou betrekken. Was namelijk ver voor de merger. :)

Overigens heb ik de Sony versie en van verschillende kanten hoor ik dat die minder gevoelig is dan de HP versie.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

victorvo schreef op 13 December 2002 @ 12:41:
Overigens heb ik de Sony versie en van verschillende kanten hoor ik dat die minder gevoelig is dan de HP versie.
Kan ik helemaal in met je meegaan. Compaq en Seagate zijn eigenlijk mijn favorieten op DDS gebied, HP allang niet meer.

• Reignman
lees net hierboven dat Compaq of van Sony of HP is....

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 17:34
Heb je eigenlijk een link naar een winkel die Exabyte levert, ben wel es benieuwd eigenlijk. Daarnaast maakt IBM ook gebruik van hun eigen LTO drives, worden bij AS400 geleverd
IBM stopt VXA als console drive in hun RS/6000 (pSeries), als vervanger van DDS. Lijkt me niet bepaald een Workstation.

VXA kan je bij SNE (www.sneeurope.com) kopen, of bij SMG (www.karma-benelux.com/pages/vendors.htm). Anders even bellen naar Exabyte's kantoor in Bilthoven (030-2548800)

To terminate or not to terminate, that's the question...

• delorean7

delorean7

ReLight schreef op 13 december 2002 @ 12:16:
Is de exabyte garantie ook 3 jr , next day delivery ?
Ik weet niet, ik krijg bij de exabyte toch meer een High End workstation gevoel, en geen server idee. Natuurlijk is er meer dan enkel HP wat de klus kan klaren in dit geval.
Aangezien dit een aanschaf is die iets verder in het pad op een volwaardige server moet komen, en het backup prog nog niet besloten is blijkbaar, zou ik persoonlijk voor safe gaan. >HP. Er werd gesteld dan $$ niet de issue was hier.
Het blijft moeilijk. Doe ermee wat je wilt natuurlijk. :)
Als je het heel leuk vind kan ik je zo testen mailen van Fujitsu die aangeven dat in notoir slechte omgevingen (stoffige) de exabyte het langer uithoudt dan zowel DDS (2 dagen)als DLT (10 dagen) namelijk 14 dagen.

Daarbij is het niet het absoluut onzin om te zeggen dat exabyte een meer workstation gericht product zou hebben aangezien alles wat Exabyte ooit gemaakt heeft altijd high end is geweest. De VXA is daar dus een afgeleide van en dus betrouwbaarder dan de JUIST workstation gerichte DDS.

• Reignman
cool.. mail maar ff naar r.fockens@home.nl aub..

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

delorean7 schreef op 13 december 2002 @ 16:28:
[...]

Als je het heel leuk vind kan ik je zo testen mailen van Fujitsu die aangeven dat in notoir slechte omgevingen (stoffige) de exabyte het langer uithoudt dan zowel DDS (2 dagen)als DLT (10 dagen) namelijk 14 dagen.

Daarbij is het niet het absoluut onzin om te zeggen dat exabyte een meer workstation gericht product zou hebben aangezien alles wat Exabyte ooit gemaakt heeft altijd high end is geweest. De VXA is daar dus een afgeleide van en dus betrouwbaarder dan de JUIST workstation gerichte DDS.
Hmm, het was ook een subjectief gevoel natuurlijk. 'k wilde niet narrowminded zijn of zo.
Mijn reden om de HP te nemen is vooral omdat alle hardware bij HP vandaan komt, ik dan een gunstigere prijs kan bedingen (over de jaar afname).
Ik maar 1 nummer hoef te onthouden voor service calls van al mijn hardware.
De service procedure en afwikkeling geheel volgens procedure loopt.
De tape drive 100% ondersteund worden door mijn Management pakket HP openview en SAN oplossingen. Mijn omgeving een degelijke serverruimte is, met airco, afzuiging, en No-Break ups systeem.

Sommige it'ers zijn net boeren, wat ze niet door en door kennen, kopen ze niet. O-)

Maar exabytes zijn goede drives wel, zeker weten.

Pagina: 1