Toon posts:

Windows 2000 netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Even een vraagje, misschien dat jullie hier mij wel een antwoord op kunnen geven, microsoft en compraq konden dit namelijk niet.

Ik beheer een klein netwerk met 6 pc's
De pc zijn Compaq Evo microtowers, 2.0 Ghz met 256 Mb intern, windows XP Prof
een maandje oud ongeveer
De server is een compaq Proliant ML 350 met 1024 mb intern geheugen, hierop draait een Windows 2000 Backoffice small business server, waarvan alleen de exchange server en proxy server draaien.
Deze zijn allen gekoppeld via een 3com 10/100mbit hub.
Alle clients hebben een verbinding van 100mbit (volgens de statuslamjes op de hub).
Het probleem is als volgt:
Wanneer een gebruiker een mailbox in outlook 2000 opent, duurt dit circa 40 a 50 seconden voordat deze mailbox opent. Dit is alleen wanneer deze voor het eerst geopend wordt. switchen tussen verschillende mailboxen gaat dan wel soepel. Ook bij het afdruken en openen van bestanden treed er enigzins een vertraging op. Wanneer ik met de verkenner een share op de server open vanuit een werkstation duurt dit even, wanneer ik deze sluit en weer open gaat het wel snel. Volgens de leverancier lag het aan het feit dat ik een hub gebruik en geen switch. Dus de hub vervangen voor een switch. Nog steeds geen effect.
Alle apparatuur is dus spikslinter nieuw, maar het loopt niet soepel. Heeft iemand misschien een idee waar dit aan kan liggen?
Bij voorbaat heel veel dank

Verwijderd

Misshien ligt het aan de domein instellingen :?

Heb ik ook weleens gehad heb toen het volgende gedaan:

Ten eerste alle users verwijdert op de server in de active dir.
Daarna ook de local Domain users op de clients.
Toen op de server weer aan gemaakt, en daarna ook weer op de clients, Daarna kon ik overal weer snel bij enzo.

Misshien werkt het bij je.

Verwijderd

* Zet op alle systemen de verbinding naar 100Mbit full duplex (je hebt immers een switch)
* draai een WINS server
* draai een correct geinstalleerde DNS server (optioneel)

Ik denk dat je dan 90% van je problemen opgelost hebt.. :)

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie wel voor de oplossingen.
Ik draai een volledig werkende DNS server, die door de leverancier opgezet is, naar mijn mening volledig correct.
Met WINS heb ik geen ervaring, ik zal eens uitzoeken hoe ik die moet opzetten.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Misschien is de DNS server op de server wel goed geinstalleerd, maar is het IP adres van de server ook opgegeven als DNS server op de XP werkstations? Anders heeft de DNS server nog weinig nut.

Verwijderd

Topicstarter
op de werkstations is geen dns aangegeven. het enige waar het ip-adres van de server in voorkomt is de gateway die door de dns toegekend wordt. Dit is naar mijn mening correct omdat de server ook als proxy fungeert.
Maar wat ik begrijp dus dat ik op de clients het ip-adres van de server moet opgeven, terwijl dit op dit moment niet zo is en iedere pc een mooi ip adres en gateway krijgt van de server en dit op de server er ook allemaal goed uitziet

Een WINS server heb ik toch niet nodig omdat ik geen Netbios gebruik? De clients krijgen alle info van de DNS?

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Voor het gebruik van een proxy is een gateway niet eens nodig. Alleen de proxy server met bijbehorende poort bij de internet instellingen is voldoende om het internet te kunnen benaderen.

Gateway is alleen nodig als je de server als router wilt laten fungeren naar bijvoorbeeld een ander netwerk. Proxy is niet hetzelfde als een router :)

Maar voor name resolving is het wel belangrijk dat de clients weten waar ze terecht kunnen om namen op het netwerk te vinden en te koppelen aan IP nummers. Dus zeer zeker de DNS opgeven bij de clients!! (of als je DHCP gebruikt als extra info meegeven bij de scope)

Als er alleen XP clients staan, zou ik WINS niet extra installeren, DNS is voldoende mits goed geconfigureerd :)

edit:

Btw, ik neem aan dat de XP's in het Win2k domein hangen? Zijn er dan geen problemen geweest om de clients in het domein te krijgen? Mijn ervaring is dat dat pas echt lekker gaat als de DNS instellingen op de 2000/XP clients gemaakt zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Yngwie- op 10-12-2002 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
er draait inderdaad ook een DHCP server, in de scope staat inderdaad de DNS server ingesteld.
Er waren absoluut geen enkele problemen met het in het domein aanmelden van de pc's, dit ging alemaal vloeiend, met geen enkele foutmelding, daar heb ik speciaal op gelet.
Omdat ik ook msn en andere paketten gebruik die internet nodig hebben gebruik ik een gateway.ik snap zelf ook nog wel het verschil tussen een proxy en een router, maar toch bedankt voor de info.

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Dan zou ik eerst eens op een werkstation in een command prompt via ipconfig /all eens kijken of de DNS server inderdaad meegegeven wordt via DHCP. Zo ja, dan hoef je dus op de clients niks aan te passen en zit het probleem ergens anders, hoewel het symptoom een typisch DNS verhaal lijkt zo op het eerste oog.

Verwijderd

Topicstarter
hij geeft inderdaad bij de dhcp servers en DNS servers het ipadres van mijn server aan.
Ik zou echt niet weten waar dit nou aan kan liggen.
Hartstikke bedankt dat voor je reacties in ieder geval

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Nog een kort vraagje, zit er 1 netwerkkaart in de server of meerdere? Aan je eerste post te zien maar 1, maar ik vraag het maar effe :)

Verder weet ik niet of je geprobeerd hebt om de naam van de server in de hosts file te zetten? Misschien dat dit nog helpt, tis wel vreemd ja :/

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat was ik inderdaad vergeten te vertellen, er zitten in de server twee netwerkkaarten, op de ene de switch, op de andere een ISDN router. Misschien dat dit het probleem kan zijn?

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Heb je al geprobeerd om de instelling in de hosts file te maken? De hosts file wordt als allereerste bron bekeken voor name resolving.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost:

Omdat de duplexinstelling op alle pc's op auto stond, heeft de server (waarom weet ik niet) automatich half duplex geselecteerd, twerijl alle clients automatisch full duxplex hadden geselecteerd, waardoor er dus problemen waren

Bedankt voor de reacties

Verwijderd

Met twee netwerkkaarten kun je ook nog wel eens andere problemen tegenkomen.

In NetwerkOmgeving Advanced Settings Adapters en Bindings (Tenminste zo heet het in XP, heb hier nu ff geen 2000) is het belangrijk dat je NIC van je interne netwerk bovenaan de lijst staat, internet Nic als tweede.....

Ik heb dit andersom gehad en mijn netwerk was ook supertraag....Volgorde omwisselen, opgelost.
Pagina: 1