Quake 3 "mouse lag"

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik speel al sinds de release Quake 3 Arena en sinds vorige maand/laatste patch "lagt" mijn beweging op online servers. Nu, ik weet wat lag is en dat de server of ik het kan zijn die lagt, maar met een constant vloeiende ping van 30-40ms, spelend tegen gemiddeld 100+ fps, geprobeerd op verschillende servers, vraag ik me echt af wat het probleem is. Het stelt zich voor als dit:

Als ik me draai lijkt het soms alsof ik ergens aan blijf haken. Dit is niet het probleem in single-player. Ik heb al het volgende geprobeerd:

- connectie-instellingen in Q3
- config file wissen en een nieuwe laten genereren
- de algemene instellingen nagekeken
- lagometer in de gaten gehouden (niets abnormaals)
- andere servers geprobeerd (zelfde probleem)
- OSP/Deathmatch, maakt niets uit
- andere Q3 engine-based spellen geprobeerd (MOHAA met 140ms ping ging perfect)
- Punkbuster aan/uit gezet
- met Snaps en Rate gepruld

Niets hielp...

Verwijderd

Je hebt het alleen als je online speeld. Dus het zou hier mee te maken hebben zou je denken. Als je gewoon loopt. Stotterd er niets ?!

Wat voor muis heb je en wat voor drivers ?!

Verwijderd

en deze cmds??
in_mouse -1 (of 2)
cl_logitechbug 1 (of 0)
probeer maar wat :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb beide opties anders ingesteld en het probleem is nu weg, wat ik ervan merk. Uitgebreid kan ik pas vanavond testen, ik heb examens. Ik zal in ieder geval laten weten welke optie de oorzaak was. Ik heb dus in_mouse op -1 (stond op 1) gezet en in_logitechbug op 0 (stond op 1).

Verwijderd

Ik heb dus hetzelfde als bovenstaand probleem alleen dan met Unrealtournament

pc specs:

1200 mhz AMD
768 mb sdram
ati radeon 8500

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 13:11:
Ik heb dus hetzelfde als bovenstaand probleem alleen dan met Unrealtournament

pc specs:

1200 mhz AMD
768 mb sdram
ati radeon 8500
Of het is een config in stelling.
of je sens it telaag,
(beweeg eens langzaam, geen problemen?
probeer dan eens door je muis SNEL van links naar rechts tebewegen,)
Schokt hij dan? draait hij de oposite direction?
Oid
Dan is je sens telaag,
(gewoon eventjes je sensitivitie verhogen (have fun)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 13:59:
[...]

Of het is een config in stelling.
of je sens it telaag,
(beweeg eens langzaam, geen problemen?
probeer dan eens door je muis SNEL van links naar rechts tebewegen,)
Schokt hij dan? draait hij de oposite direction?
Oid
Dan is je sens telaag,
(gewoon eventjes je sensitivitie verhogen (have fun)
Sens staat op 7 en zo heeft hij het altijd goed gedaan maar van het ene op het andere moment niet meer, hij schokt als ik de muis langszaam beweeg, als ik snel links/rechts doe niet

als ik ren en ik beweeg dan, dan gaat hij schokken

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Hmm, ik heb nu iets anders aan de hand, maar ook gelijkend op mijn vorig probleem. Nu "haak" ik niet meer, nu beweegt mijn muis gewoon NIET meer of bijna niet meer als ik een tijdje een knop op mijn toetsenbord indruk. Zelfs nog irritanter dan het vorige probleem, nu kan ik zelfs niet meer draaien soms :(

Ik beschik over een Logitech Cordless Optical en een Logitech iTouch keyboard. Ook nog een Logitech Cordless Trackman FX, die ik niet in games gebruik, maar wel is aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door Phuncz op 11-12-2002 21:18 . Reden: bijvoegseltje ]

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 11 december 2002 @ 21:14:
Hmm, ik heb nu iets anders aan de hand, maar ook gelijkend op mijn vorig probleem. Nu "haak" ik niet meer, nu beweegt mijn muis gewoon NIET meer of bijna niet meer als ik een tijdje een knop op mijn toetsenbord indruk. Zelfs nog irritanter dan het vorige probleem, nu kan ik zelfs niet meer draaien soms :(

Ik beschik over een Logitech Cordless Optical en een Logitech iTouch keyboard. Ook nog een Logitech Cordless Trackman FX, die ik niet in games gebruik, maar wel is aangesloten.
Hmmz daar heb ik nog nooit van gehoord :P
(rename je config eens) zodat quake een nieuwe aanmaakt,
Same problem? mouseware 9.0 of nieuwer als die er is?
ermm,, nog steeds?
Wat is je fps?
als ie hoog is, dan kan je soms lag-bursts krijgen, (ervaring :P)
als ik com_maxfps op 0 zet dan heb ik bijna 500 fps, (lag als de tering met kwello)
ik heb mijne op com_maxfps 125 :)
majah probeer eens wat :)

Verwijderd

kijk eens of vsync aan staat.

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
waarschijnlijk heel dom maar heb je de batterij van je muis al vervangen? of staat je ontvanger te ver weg?

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

"r_finish" - This is the "Sync every frame" command in the game options. It Improves response between the keyboard/mouse and the onscreen action. You set this to 1 to stop occasional input frustration. However, you may experience slight framerate loss.
"r_swapInterval" - Enabling this setting eliminates the slight screen ripping that appears when your framerate exceeds your monitors refresh rate. Bear in mind that although the FPS loss is not large, I found there to be a slight lag between mouse/keyboard to the on screen action. Bear in mind that if you have disabled vsync externaly (perhaps through your graphics drivers tools facilty) then this setting is bypassed.
Probeer dat eens ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

have disabled vsync externaly

Precies, zet het uit

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb Vertical Sync aangezet, r_swapInterval aan, r_finish ook en com_maxfps op 130. Alles gaat nu perfect ! Thanx !!!

Verwijderd

hmmm probeer eens vsync uit? :p ik heb em uit .. gaat geweldig. Hmm aan de ander ekant .. kweet niet wat ik met swapinterval heb gedaan . Ach als je geen hardcore fragger bent .. who cares :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 20:45 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Nu nog een offtopic vraagje, wil er geen topic over openen:

Welke Rate en Snaps wordt aangeraden op een ADSL lijn (België, 1Mbit/128Kbit), gemiddeld 40ms ping op .be en .nl servers ?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

np voor het oplossen van je probleem ;) :P

Enne doe eens (ookal is het voor ADSL eigenlijk anders, maar het geeft wel de beste ping):

/snaps 25
/rate 10000
/cl_maxpackets 20

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

ookal is het voor ADSL eigenlijk anders, maar het geeft wel de beste ping

Hmm ik zou zeggen:

/snaps 40
/rate 25000
/cl_maxpackets 60

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Nu heb ik totaal geen lag meer, alles loopt perfect. Nu nog leren mikken ;)
Thanx !!!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

np ;)

Leren mikken,.. ach nog 2 jaartjes dagelijks doorgaan. Dan kan je ook zeggen dat je kan mikken ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Nog effe een laatste vraag ivm. Q3.
Ik heb dus een Cordless Optical Mouse van Logitech, icm. een Everglide Giganta (Q3 logo ofcourse :) ). Nu vraag ik me af, ik zie mensen zo spelen dat je vraagt hoe ze zo'n ultra-gladde muisbewegingen hebben, vooral bij langzaam. Ja ok, mouse accelerate. Maar sommigen slagen toch echt alles lijkt zo. Wat is de meer aangeraden sensitivity en mouse accelerate setting dan ? Ik gebruik nu sensitivity 8 en mouse acc. op 1.5
Is er ook een snel wapenwisselscript ? Wapen wisselen duurt soms 1 sec, en met ClanArena is dat 900ms teveel :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
ScHoPjEuH !!! Voor de BrEeZaHtJeUhS !!!!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Wapenswitch wil ik ook graag weten.
Het is namelijk te langzaam voor mij :/

Mouse accel en sensitivity moet je zelf weten.. echt.. iedereen is daar verschillend in. Ik heb de dual optical (met koortje dus), en ik gebruik hele lage settings.. dit mede doordat ik een railer ben.. mijne zijn /cl_mouseaccel 0.150 en /sensitivity 1.5

:)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
/sensitivity op 1.5 ? OMG, dan moet ik mijn muis 5x over mijn pad zwieren om 180° te draaien. Maar ik ga eens proberen. Heb soms ook probs nadat ik een key instel, dat mijn muis niet meer werkt, moet ik de /in_mouse effe veranderen naar -1 en dan naar 1 en dan lukt het weer.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sharkbyte schreef op 15 December 2002 @ 12:30:
/sensitivity op 1.5 ? OMG, dan moet ik mijn muis 5x over mijn pad zwieren om 180° te draaien. Maar ik ga eens proberen. Heb soms ook probs nadat ik een key instel, dat mijn muis niet meer werkt, moet ik de /in_mouse effe veranderen naar -1 en dan naar 1 en dan lukt het weer.
Ik moet zeggen dat je wel vage problemen hebt!! ;)

Ermm wat je kan doen om niet de hele tijd te hoeven veranderen met dat /in_mouse is:

/bind q toggle in_mouse

Dan kan je het met q aan en uit zetten. Maar omdat je een waarde -1 normaal gebruikt weet ik niet zeker of het helpt. Maar je zou het kunnen proberen.

En ohja.. je sens ligt ook heel erg aan je muis. Als ik nou weer een balmuis zou halen zou ik me sens weer veel omhoog moeten gooien omdat ik anders ook een muismat van 3 vierkante meter nodig heb ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Damn, om één of andere reden is die rottige "mouse jumping" weer terug...
Enigste dat werkt is met Vertical Sync aan. Probleem is dat hij op 60Hz blijft steken, ook met de nieuwste 41.80 drivers. Mijn scherm kan 120Hz aan op 640x480 (resolutie in Q3)
r_SwapInterval en r_finish staan allebei enabled (dus op "1"), in_mouse staat op "1", in_logitechbug op "0".

Ik merkte toen ik Q3 vandaag opstartte, dat hij 2x de map inlaadde en dat r_picmip gerest was naar "1". Ik speel OSP BTW. Settings zijn nagenoeg dezelfde van BaseQ3 en OSP.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sharkbyte schreef op 25 December 2002 @ 14:40:
Damn, om één of andere reden is die rottige "mouse jumping" weer terug...
Enigste dat werkt is met Vertical Sync aan. Probleem is dat hij op 60Hz blijft steken, ook met de nieuwste 41.80 drivers. Mijn scherm kan 120Hz aan op 640x480 (resolutie in Q3)
r_SwapInterval en r_finish staan allebei enabled (dus op "1"), in_mouse staat op "1", in_logitechbug op "0".

Ik merkte toen ik Q3 vandaag opstartte, dat hij 2x de map inlaadde en dat r_picmip gerest was naar "1". Ik speel OSP BTW. Settings zijn nagenoeg dezelfde van BaseQ3 en OSP.
Er is een patch van Nvidia te vinden..

Die zorgt ervoor dat je over de 60Hz kan.. ff searchen.. want hier zijn namelijk ERG veel topics over.. ik zou zeggen.. run eerst die patch eens ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb een werkende Refresh Rate Fix voor de 41.80 drivers gevonden en het gaat nu perfect @ 120Hz. Bedankt nog maar eens :D

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
je moet vsync uitzetten, dat hielp bij mij iig wel

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Als ik Vsync disable, krijgt mijn muis weer kuren. Ik moet Vsync enablen :s

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
hmmz owja, dat was bij ut2k3 :) en dit is opengl maar mooi dat ie weer wrkt

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Verwijderd

Weet iemand toevallig of m_filter 1 (smooth mouse) enig lag geeft?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zeker weten kan ik niet, maar het lijkt me toch dat het eerder clientside is. Er worden nog altijd evenveel packets verstuurd lijkt me. (x packets / seconde)
Pagina: 1