Toon posts:

Ventilator vervangen op MB van Epox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanochtend geeft bij het opstarten een ventilatortje op mijn moederbord een rot herrie. Het gaat om een kleine ventilator die net onder de processor zit. Wanneer ik de ventilator een klein tikje geeft gaat hij normaal draaien zonder herrie. Ik vermoed dat het een lager probleempje is en wil hem daarom vervangen.

De vraag is, waar zijn deze ventilatortjes te koop ?

Het gaat om een Epox 8KHA+ moederbord dat 6 maanden oud is.

Specs: AMD XP1800, 8KHA+ MB, 512Mb.

Verwijderd

als je de northbridge cooler bedoelt dan moet je maar ff op www.freezinghardware.nl en www.xxlcases.nl naar nortbrigde/chipset cooler, zoals de blue orb of een leuk zalmannetje. voor 5 a 10 euro heb je een leuke....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 18:21 . Reden: taalfoutjes... ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:06

4POX

Everybody is wired

Een actieve koeler op een northbridge vind ik persoonlijk onzin.. Ik vind de oplossing die asus nu heeft op hun moederborden een stuk beter.. Zij plaatsen een grote passief koelblok op de northbridge.

Dus als je gaat kijken voor een nieuwe chipset koeler. Probeer voor een grote passieve koeler te gaan.. Een drupje koelprut er tussen en je moederbord leeft nog lang en gelukkig

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Heb exact hetzelfde probleem gehad, tot 2x toe. Nu is mijn 8kha+ overigens helemaal aan gort, temp. en fanspeed worden niet meer gemeten in PC Health en krijg om de haverklap reboots. Maar goed, ik heb Epox aangeschreven en de ventilator opgestuurd (incl heatsink) en vervolgens een nieuwe gekregen. Maar als je er een passieve cooler opzet en niet al te agressieve settings in je Bios gebruikt kun je ook zonder de fannetje.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Kijk hoe groot 'ie is en haal je er net zo een op, simpel :) Persoonlijk zou ik ook voor 4POX' optie gaan; veel van die fans zitten er meer om marketing/esthetische redenen op, een redelijke heatsink plus fatsoenlijke airflow in je kast is imo een veel betere oplossing.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat je fan een drup olie nodig heeft helpt ook meestal en als het niet helpt dan zou ik voor de zalman nb 32 chipset passief koelblokje gaan.
veel succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je er een passieve cooler opzet en niet al te agressieve settings in je Bios gebruikt kun je ook zonder de fannetje.
Dit is een gewone standaard machine waar niets aan overgeclockt is etc etc. Met dat koelblokken geknoei ben ik niet blij. Maar ik heb in mijn andere machine gewoon de ventilator een paar maal moeten vervangen van een processor en ik heb toen het koelblok laten zitten en alleen de ventilator losgemaakt en vervangen. Misschien moet dat ik hier ook maar proberen. Maar voorlopig hebben jullie me ff een stuk wijzer gemaakt omtrent dat koelprobleem en dat stel ik erg op prijs :) Maar de machine ligt nog onder garantie bij Informatique en ik ga eerst eens horen wat zij eraan kunnen doen. Ik heb toevallig ook geheugen probs gehad een maand geleden en die is door hun met volle tevredenheid opgelost, misschien maak ik me er drukker om dan nodig is maar denk dat dit dan ook wel opgelost wordt. :)

Verwijderd

Bekent probleem van Epox , ik heb ook een 8KHA+ en na 2 weken ging het fannetje al aanlopen :) gewoon een nieuwe gekocht bij de computerboer

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13
Ik heb hetzelfde probleem op mijn EpoX 4SDA+: ik heb die fan eraf geschroefd en alles werkt nog.... maar ik zie er persoonlijk ook liever een fannetje of nieuw koelblokje op.

Failure is nothing compared to regret

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan iemand me toch even helpen, door te vertellen hoe ik de oude koeler moet verwijderen. Want het is voor mijn voor het eerst dat ik met dit soort bevestigingen te maken krijg en ik wil niet vernielen.

Wat ik zie is een soort 2 punts bevestiging met daarop 2 zwarte knopjes ??? Alleen kan er niet achter komen hoe dat systeem werkt.

Wat ik er nog bij wil vertellen is dat de oude ventailator koeler vervangen gaat worden door een Zalman j32 passieve koeling. Dat leek mij beter dan onder de garantie het systeem terug te zenden naar Informatique welke dan het moederbord gingen vervangen en de computer dus een tijd weg is. Daar heb ik over gebeld en hetbleek dat de zalman incl verzendkosten op 14,50 euro kwam dus niet echt iets om over te gaan zeuren. :D

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Epox mailen en je krijgt gratis een nieuwe opgestuurd incl. heatsink. Heb ik ook gedaan. Maar je hebt inmiddels al een nieuwe gekocht zie ik.

waarschijnlijk heb je van die plastic pinnetjes erin zitten. Om die los te halen moet je je mobo uit de kast halen. Dan kan je aan de achterkant die plastic pinnetjes samenknijpen en weer terug door de gaatjes drukken. Succes

[ Voor 45% gewijzigd door Liggie op 11-12-2002 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarschijnlijk heb je van die plastic pinnetjes erin zitten. Om die los te halen moet je je mobo uit de kast halen. Dan kan je aan de achterkant die plastic pinnetjes samenknijpen en weer terug door de gaatjes drukken.
Ai, dat is voor het eerst dat ik een computer moet slopen, dat wordt lachen :) of huilen :( maar ik weet in ieder geval dat het moederbord eruit gehaald moet worden ThNx
Pagina: 1