Toon posts:

IDE dingen bezet, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 18 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus het volgende probleem: Ik zou graag een nieuwe schijf in me computertje willen hebben,maar al me IDE zijn bezet!

Ik heb een DVD-rom, Brandertje, 40 GB HD, 10 GB HD en een zip-drive! De ZIP drive is op dit moment ook niet aangesloten, want deze heeft plaats moeten maken voor me 10 GB HD!

Maar zoals men wel weet 50 GB (in totaal) aan HD ruimte is te weinig, dus ik dacht kom laat ik eens nieuwe HD bij hangen (Western Digital 80 GB 7200rpm 8 MB cache).

Dit gaat dus niet zomaar, omdat ik geen IDE meer vrij heb! En dan nog het probleem dat ik die HD nergens meer kan bij frotten!

Mijn vragen zijn dus:

- Kan ik gewoon een nieuwe "rek" (= ding waar HD's in hangen) halen, en dus die ouwe "rek" eruit schroeven en vervangen door die nieuwe (waar dus wel 3 HD's in passen) ? Of kan ik dit anders op lossen?

- Het grootste probleem (althans dat denk ik dan) hoe zorg ik dat ik me ZIP drive en die nieuwe HD kan aansluiten? Is er de mogelijkheid om meer IDE aansluitingen te verkrijgen? Zo ja, hoe ?

heb zelf geen idee hoe ik dit zou moeten doen,maarniet bang om zelf wat te knutselen, als iemandme maar op de goeie weg kan helpen?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HD rack kan je zelf wel maken en gewoon ff een IDE kaartje halen (PCI)
best wel basic vraag dit :P

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Der zijn ide controllers die je hiervoor kunt gebruiken.
PCI kaarten die als je die gebruikt een extra aan bv 4 ide devices kunt aansluiten.
Meer info kun je wel vinden mbv pricewatch ed. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry ben niet echt eenman van HARDWARE,meer van SOFTWARE ! :)

iig als ikzo'n IDE kaartje heb,hoeveel IDE'skrijg ik dan totmijn beschikking ?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 17:21:
Ja sorry ben niet echt eenman van HARDWARE,meer van SOFTWARE ! :)

iig als ikzo'n IDE kaartje heb,hoeveel IDE'skrijg ik dan totmijn beschikking ?
In totaal 8 aansluiting, lijkt me dan weer genoeg :) Maar die kunnen trouwens alleen HD's aansturen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem!

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ook die 10GB eruit gooien, dat is wat ik zou doen.... Zit je alleen nog met een (antieke) ZIPdrive....

Verwijderd

Kweet niet of je geld hebt.. hoeveel dan, maar een nieuwe kast (bijv. Aopen) die hebben veel ruimte voor meerdere HD en uhm gewoon RAID of IDE kaartje kopen jah.. en dan daar DVD en Brander aan hangen...

Verwijderd

Topicstarter
hmm,was niet van plan een nieuwe kast te kopen! :)
Weten jullie zeker dat ik op een IDE kaartje alleen HD's kan aansluiten ?

Is verder geen probleem,maar zou het toch graag zeker willen weten!

Verwijderd

WhizzCat schreef op 10 december 2002 @ 17:23:
[...]

In totaal 8 aansluiting, lijkt me dan weer genoeg :) Maar die kunnen trouwens alleen HD's aansturen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem!
Onzin, die kunnen alles aansturen wat het moederbord ook kan aansturen. Alleen veel IDE raidcontrollers kunnen dit niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 17:39:
hmm,was niet van plan een nieuwe kast te kopen! :)
Weten jullie zeker dat ik op een IDE kaartje alleen HD's kan aansluiten ?

Is verder geen probleem,maar zou het toch graag zeker willen weten!
Nee is dikke onzin.
Je kan alle IDE aparaten op aansluiten.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 18:07:
[...]

Onzin, die kunnen alles aansturen wat het moederbord ook kan aansturen. Alleen veel IDE raidcontrollers kunnen dit niet.
Hm.. misschien dat het aan mij ligt, maar mijn Fastrak promise dingetje-beestje doet toch echt alleen hd's en dat is een true-ide controller en geen raid geval. Maar goed, het zou best kunnen dat ze dat wel doen, maar dat maakt in deze situatie hoe dan ook niet zoveel uit. De topicstarter kan natuurlijk altijd ff naar een winkel mailen en deze vraag stellen.

Zijn 3 hd's kunnen dan op de kaart en de rest van de 3 apparaten op het mobo. Het is dan misschien wel handig om rounded ide kabels te gebruiken want de airflow met 4 kabels wordt wel hard minder denk ik :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

^^0nMe

Got Babana's?

De Fasttrack met ATA 100 kan iig wel gewoon cdrom drives aansturen, het is alleen niet aan te raden : Als je bv je C schijf wilt formatten om windows oid opnieuw te installen, dan heb je onder dos geen cdrom, omdat die drivers van je controller kaart niet geinstalleerd zijn ! Ook kun je dus niet booten met een cdrom om dezelfde reden.

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
WhizzCat schreef op 10 December 2002 @ 18:09:
Hm.. misschien dat het aan mij ligt, maar mijn Fastrak promise dingetje-beestje doet toch echt alleen hd's en dat is een true-ide controller en geen raid geval.

Hmm?? Voor zover ik weet is fasttrack juist de serie voor raid-controllers..
De gewone ultra-serie van promise zijn de gewone ide-controllertjes..
(en volgens mijn handleiding kan m'n ultra 100 TX2 gewoon alle ide-devices aan).

En voor de topicstarter: Die kaartjes zijn wel te vinden.. Zie de OM-faq voor bijv. dit stukje text:

Mocht het nog steeds niet lukken om de volledige capaciteit van de harddisk te benutten, dan is een extra harddisk controller de laatste oplossing. Zulke controllers hebben een eigen BIOS dat volledig onafhankelijk van de BIOS van het moederbord opereert.

De volgende fabrikanten leveren zulke controllers:

• 3ware: www.3ware.com
• Adaptec: www.adaptec.com
• Highpoint: www.highpoint-tech.com
• Mylex: www.mylex.com
• Promise: www.promise.com
• Silicon Image: www.cmd.com
• Tekram: www.tekram.com

Dus ik denk dat je daarmee wel een eind moet komen..

Tja, en wat betreft de ruimte: Beetje afhankelijk van je kast.. Ik heb wel eens heel creatieve oplossingen gezien waarbij gebruik werd gemaakt van de brackets die normaal de lege pci-sloten in je kast opvullen :)
Daar kun je in CME wel wat voor vinden..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.