[voeding]uistchakelen monitor etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
de eurostekker aansluiting op de voeding waarmee je een monitor o.i.d. (230V) kunt aan en uitschakelen zou toch moeten meeschakelen wanneer de pc aan/uit wordt gezet?
of is dit niet altijd het geval?

ik ben namelijk nog bezig met mijn waterkoeling, en nu heb ik aan het pompje een eurostekker gezet, en stop hem in de voeding en de pomp begint gelijk te draaien, terwijl de pc nog uit staat.

of kun je dit ergens instellen?
iemand een idee?

woeps , dit had bij CME moeten staan

[ Voor 5% gewijzigd door OliverBB op 10-12-2002 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pst dit niet beter in CME?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SG > CME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die hoort idd gewoon uit te gaan, tenminte bij AT kasten die dat vroeger bijna allemaal hadden. Misschien (waarschijnlijk) blijft ie bij ATX voedingen wel aan staan.. je schakelt de voeding immers 'soft' aan en uit (via mobo) en niet via een echte schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de monitor blijft aanstaan bij het doorlussen van de voeding (atx) naar de monitor oplossing weet ik zo niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
is dit niet ergens in de bios in te stellen ofzo?
ikzelf kan er (nog) nix over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
  • Laatst online: 16-12-2021
staat die stekker niet gewoon parrallel op de stekker waar de spanning toekomt ?
zodat je daar niets kunt aan veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

moet je een relais aan de 230 uitgang hangen

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Relais, stuurspanning = de 5 of 12 V van de voeding, en die schakelt de 230V.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
maar ik had het met een oude pc dat ie gewoon uitschakelde met de pc
waarom is dat tegenwoordig dan niet meer zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

nee dat was AT ... daar werd alles geschakelt

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
mmm strax maar ff aan een monteur om een relais vragen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Het is gewoon doorgelust.
Want als ik mijn stekker van mijn pc uit de stopcontact haal en dieer weer in steek dan springt mijn scherm gewoon aan

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
als je die voeding open sloopt zul je zien dat er van de 220v aansluiting drading DIRECT aan de doorlus zijn gesoldeerd..

vandaar dus , idd met een relaistje schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Kijk ff op http://www.meganerd.net/ac_plug/index.html

Ben je in 1 keer klaar.. i.p.v. de USB aansluiting kun je hem ook gewoon aan een 5 volt lijntje hangen van je voeding, je gamepoort enz..

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
dat vind ik wel een leuke optie
zal es wat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als het niet lukt mailje maar ff.. werkt hier perfect..

IP Rocks

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
gewoon met een relaistje doen! heb ik ook gedaan, in de voeding de doorverbinding vergeknipt en daar tussen een relaistje geknutseld, aangesloten op 12v en voila! werkt super, en bespaard je n usb-poort....

Verwijderd

Lijkt een beetje op mijn draadje, maar dan anders (geen slotje he modjes _/-\o_ )

Lastrelais zelfbouw- Hoe zijn deze opgebouwd

alleen wil ik bij stoomafname schakelen...... miscchien als eimand bij mijn draadje een goede en vooral simplele oplossing heeft dat jij er ook wat mee kan??

Verwijderd

Ik heb zelf wel eens tussen de euro stekker en doe voeding een relais gehangen, ik raad je aan om parralel over het te schakelen 230V een dikke condesator te hangen, anders gaat het inschakelen nog al bruut, en krijg je nog al eens een vonkje ;) (en valt de stroom uit als je een geaard stopcontact heb). Je kunt beter voor een paar 10tjes een goeie master/slave schakelaar kopen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 16:01:
Ik heb zelf wel eens tussen de euro stekker en doe voeding een relais gehangen, ik raad je aan om parralel over het te schakelen 230V een dikke condesator te hangen, anders gaat het inschakelen nog al bruut, en krijg je nog al eens een vonkje ;) (en valt de stroom uit als je een geaard stopcontact heb). Je kunt beter voor een paar 10tjes een goeie master/slave schakelaar kopen
Ik ben trouwens ook van plan om zoiets te bouwen, maar dan met een THomson BTA08 Triac, maar hoe moet ik zo'n ding aansluiten uit die datasheet word ik ook niet veel wijzer, en hier op goed ook niet. Ik wil de voedingsspaning van m'n atx voeding gebruiken 5 of 12 volt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon een stekkerdoos met schakelaar pakken. In de bios kan je dan ergens wel instellen dat je pc meteen aangaat zodra je stroom op de voeding zet. Ook kun je een 100 uF 16V condensator parallel aan je atx-power switch doen. Dan gaat je pc ook vanzelf aan zodra ie stroom krijgt en blijft je power knop gewoon werken.

Deze oplossing is veel beter als alles moeilijk doen omdat zo'n stekkerdoos overal te koop is en maar een paar euro kost, een condensatortje kost ook maar een paar cent en is meestal niet eens nodig.

Deze oplossing is ook beter omdat dingen als voedingen, monitoren, speakersets, pompjes enz stroom vreten zolang als ze stroom krijgen. Het scheelt dus best veel stroom per jaar als je echt het stopcontact uitzet ipv alleen de PC.
Pagina: 1