Wie kent een goed programma voor internet routing dat onder NT 4 werkt? ik heb dat ding staan tussen een linux bak en het interne netwerk. Hij moet dus het internetverkeer dat vanaf de linux pc komt doorrouten naar het verkeer.
NT 4.0 kan zelf al routeren (instelling in TCP/IP-protocol), dus als het eenvoudig om de netwerk-netwerk-koppeling gaat, dan ben je al binnen.
Wil je toch op dit systeem NAT of firewall-achtige acties plegen, dan is met name WinRoute interessant, omdat dat goed ingericht is om niet alleen de PC zelf maar ook het "achtergebied" af ter schermen.
Het lijkt me gezien je setup echter logischer om dat op de Linux-bak te doen.
Wil je toch op dit systeem NAT of firewall-achtige acties plegen, dan is met name WinRoute interessant, omdat dat goed ingericht is om niet alleen de PC zelf maar ook het "achtergebied" af ter schermen.
Het lijkt me gezien je setup echter logischer om dat op de Linux-bak te doen.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Dus als ik het goed begrijp is het: Internet -> Linux-bak -> NT bak -> interne netwerk?
Dan is je linux-bak toch al aan het routen, of zoe ik het nu verkeerd?
Dan is je linux-bak toch al aan het routen, of zoe ik het nu verkeerd?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
jah dat lijkt mij ook ja! router achter router? vaagg... leg ff uit wat je nu echt wil.
Ja, je hebt gelijk! Die linux pc is ingericht als FreesCo router. Dus dat is het probleem niet. Maar nu gaat dat verkeer vanuit die pc via een crossed kabel naar de 10Mbit kaart van de NT server (die dus als netwerkserver draait). Vandaar gaat een kabel naar de 100Mbit hub en dan dus door naar het netwerk. Nu dacht ik dus dat de netwerkclients die internet troep niet doorkregen omdat NT ertussen zat. Maar heb ik dat dan fout? Ik ben van mening dat die linux pc de internet verbinding route naar de NT server en dat het dan daar blijft. Of gaat dat vanzelf door naar de rest van het netwerk?
Ik vraag het maar ff, want ik krijg pas over twee weken kabel en dan kan ik het pas testen. maar ik wil het nu alvast allemaal goed opzetten!
Ik vraag het maar ff, want ik krijg pas over twee weken kabel en dan kan ik het pas testen. maar ik wil het nu alvast allemaal goed opzetten!
Nee, in dit geval blijft het steken bij nt...
Kun je niet de kabel uit de linuxbak in de hub zetten? Of loopt dan alles op 10Mbit?
Je kunt op de nt-bak WinRoute Pro zetten. Dan stuurt hij het wel door (NAT aanzetten op eth->linux, evt DNS doorsuren). Je moet dan wel alle clients als gateway en dns-server het ip van de nt-bak geven, of via DHCP (zit ook in Winroute)...
Kun je niet de kabel uit de linuxbak in de hub zetten? Of loopt dan alles op 10Mbit?
Je kunt op de nt-bak WinRoute Pro zetten. Dan stuurt hij het wel door (NAT aanzetten op eth->linux, evt DNS doorsuren). Je moet dan wel alle clients als gateway en dns-server het ip van de nt-bak geven, of via DHCP (zit ook in Winroute)...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Je moet in de instelling voor het TCP/IP -protocol "Forwarding" aanzetten.
Dan heb je nog een probleem omdat de verschillende systemen nog moeten weten waar ze wat heen sturen :
Linux-PC :
default-router : de router van je provider
router voor interne-netwerk : netwerk-interface van de NT-server op het netwerkje tussen Linux-PC en NT-server
NT-server :
default-router : de Linux-PC
PC's op het interne netwerk :
default-router : de NT-server
Gek genoeg moet je zelfs voor Windows NT eventuele extra route's opgeven in een DOS-box met UNIX-achtige commando's :
"route add ..."
alleen i.p.v.
"netstat -r"
moet je
"route print"
doen.
De default-router geef je wel bij je TCP/IP protocol in (kan ook wel in DOS).
Dan heb je nog een probleem omdat de verschillende systemen nog moeten weten waar ze wat heen sturen :
Linux-PC :
default-router : de router van je provider
router voor interne-netwerk : netwerk-interface van de NT-server op het netwerkje tussen Linux-PC en NT-server
NT-server :
default-router : de Linux-PC
PC's op het interne netwerk :
default-router : de NT-server
Gek genoeg moet je zelfs voor Windows NT eventuele extra route's opgeven in een DOS-box met UNIX-achtige commando's :
"route add ..."
alleen i.p.v.
"netstat -r"
moet je
"route print"
doen.
De default-router geef je wel bij je TCP/IP protocol in (kan ook wel in DOS).
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Pagina: 1