print probleem: ls > /dev/lp0 geeft foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Ik ben bezig om mijn printer (deskjet 930C) aan de sluiten op mijn LFS 3.2 systeempje, zodat de windows clients er straks ook gebruik van kunnen maken via samba.

Alle HOWTO's die ik heb gezien beginnen met de kernel, dus die moest ik maar gelijk eens upgraden. ik heb nu de source van 2.4.20 en daarin de volgende opties aangezet:
code:
1
2
3
4
5
CONFIG_PARPORT=y
CONFIG_PARPORT_PC=y
CONFIG_PARPORT_PC_CML1=y
CONFIG_PARPORT_1284=y
CONFIG_PRINTER=y

ik heb dus alles statisch geladen, aan insmod doe ik niet :)

compileren, lilo en herstart zonder problemen, maar als ik "ls > /dev/lp0" doe, krijg ik een foutmelding:
code:
1
 /dev/lp0: No such device or address

in dmesg vind ik de volgende regels:
code:
1
2
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k parport_lowlevel, errno = 2
lp: driver loaded but no devices found

Weet iemand wat er mis is? het lijkt wel of hij de module niet kan vinden, maar die moet er zijn, ik heb toch alles aan staan?

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

/dev/fd0 is je floppydrive.. ?

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:01
Moet je daarvoor niet een Postscript printer hebben? Volgens mij werkt de 930c via softwarematige filters.

• majornono
strlen schreef op 10 December 2002 @ 15:05:
/dev/fd0 is je floppydrive.. ?
moet natuurlijk /dev/lp0 zijn, |:(
aangepast...

• majornono
Quasily schreef op 10 December 2002 @ 15:58:
Moet je daarvoor niet een Postscript printer hebben? Volgens mij werkt de 930c via softwarematige filters.
Volgens www.linuxprinting.org niet. Hij moet gewoon werken. Maar ik kan proberen eens een andere printer erop aan te sluiten, maar ik ben bang dat ik dan dezelfde foutmelding krijg.

idd, geprobeerd met de 690C en precies hetzelfde probleem.

is het niet zo dat ongeacht het filter direct naar de printer schrijven gewoon moet werken?

[ Voor 17% gewijzigd door majornono op 10-12-2002 18:10 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04
Waarschijnlijk moet je er nog een eof of een formfeed character achteraan gooien voordat ie gaat printen..

Verwijderd

*sigh* en niemand leest zijn post he?
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k parport_lowlevel, errno = 2
lp: driver loaded but no devices found
Heb je de volgende modules in je huidige config zitten? :

- parport.o
- parport_pc.o
- lp.o

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
printerpoort wel aanstaan in BIOS? Je zult niet de eerste zijn die dat ding uit heeft staan :+

• majornono
_JGC_ schreef op 10 December 2002 @ 18:50:
printerpoort wel aanstaan in BIOS? Je zult niet de eerste zijn die dat ding uit heeft staan :+
Ik neem aan dat de LPT aan staat. Ik heb hem nooit uit gezet, toen er nog windows op draaide (jaren terug >:) ) deed hij het prima

• majornono
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 18:28:
*sigh* en niemand leest zijn post he?

[...]

Heb je de volgende modules in je huidige config zitten? :

- parport.o
- parport_pc.o
- lp.o
ik heb de modules statisch geladen, dus ik neem aan dat ik ze in m'n config heb zitten

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Probeer eens
code:
1
2
# cd /dev
./MAKEDEV parport

Mochten je parport devices (/dev/parport* ) al bestaan, of werkt het hierna nog niet, probeer dan eens "ls > /dev/parport0".

• majornono
m'n parport dvices bestaan al, ls -l:
code:
1
2
root:~# ls -l > /dev/parport0
ls: write error: Invalid argument

?

Verwijderd

mischien werkt dit:
code:
1
ls | lpr

Wat is de dmesg output op het moment dat de drivers geladen worden (@boottime)?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 10:30:
mischien werkt dit:
code:
1
ls | lpr

Wat is de dmesg output op het moment dat de drivers geladen worden (@boottime)?
Nou zit je wel te zeggen dat niemand zijn post leest, maar dit is al de 2de keer dat je de mist in gaat.. eerst dat hij geen modules heeft, en in zn openingspost staat de dmesg output al.

Volgens mij staat de printerpoort gewoon uit/verkeerd in je BIOS, en anders heb je misschien teveel aangevinkt zodat het gaat conflicteren met elkaar.

Verwijderd

strlen schreef op 11 December 2002 @ 10:47:
[...]

Nou zit je wel te zeggen dat niemand zijn post leest, maar dit is al de 2de keer dat je de mist in gaat.. eerst dat hij geen modules heeft, en in zn openingspost staat de dmesg output al.

Volgens mij staat de printerpoort gewoon uit/verkeerd in je BIOS, en anders heb je misschien teveel aangevinkt zodat het gaat conflicteren met elkaar.
Ik vraag om de dmesg output, omdat er evt foutmeldingen in kunnen staan die hier niet gepost zijn. Het verhaal over de "modules" is door mij verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde hiermee te vragen _of_ hij uberhaupt wel alle relevante kernel opties erin heeft zitten.

Maar idd, check eerst ff je hardware config.

• majornono
lpr heb ik nog niet geinstalleerd, dus dat doet ook niets. ik heb ff een mailing geprobeerd en ben achter het volgende gekomen. De paralelle poort is idd uitgeschakeld, omdat hij nog geen IRQ heeft toegewezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root:~# cat /proc/interrupts
           CPU0
  0:    7732151          XT-PIC  timer
  1:          2          XT-PIC  keyboard
  2:          0          XT-PIC  cascade
  5:     212601          XT-PIC  eth1
 10:      63681          XT-PIC  eth0
 14:      65655          XT-PIC  ide0
 15:      16540          XT-PIC  ide1
NMI:          0
ERR:          0

Ik ben dus op zoek naar de parameters voor de kernel, aangezien ik alle modulen statisch heb geladen. In de bootprompt HOWTO gevonden dat de syntax als volgt is:
lp=0x3bc,7

Hierbij is de eerste param het adres, de 2e de IRQ.
IRQ 7 is nog vrij, dus die kan ik gebruiken, maar wat is het adres dat ik moet gebruiken of waar kan ik dat vinden?

[ Voor 1% gewijzigd door majornono op 11-12-2002 11:33 . Reden: typefout ]

Verwijderd

Staat de parallelle poort uberhaupt wel aan met de juiste settings in je bios? Ik heb n'l nog nooit irq's ed mee hoeven geven aan mijn kernel om me printer aan de praat te krijgen onder lnx

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

majornono schreef op 10 December 2002 @ 18:09:
[...]is het niet zo dat ongeacht het filter direct naar de printer schrijven gewoon moet werken?
99 % ja, 1 % nee.

Die ene procent zijn de zgn. GDI-printers.

Windows '95 en '98 gebruiken GDI (Graphical Device Interface) voor communicatie met scherm en eventuele andere grafische devices. Een aantal printer-leveranciers hebben vervolgens printers gebouwd die GDI, en ook alleen maar GDI, spreken. Dit beperkt de ontwikkel-inspanning voor drivers tot het minimale, en de printer hoeft ook geen ingebouwde character-generator te hebben (zo'n ding dat een byte met waarde 65 interpreteert als een ASCII-teken en vervolgens de vorm van een hoofdletter A op een of andere manier op het papier tovert).

Die GDI-printers kunnen dus alleen maar grafische output van '95/'98 aan, een kale character-stream is volkomen onbegrijpelijk voor die dingen.

Je leest het al, er zit weinig in die printer, en het gaat dus om de low-end van de markt, naast een paar gewone printers kom je ze nog wel eens tegen in de all-in-one oplossingen (zoals de Canon MultiPass C-20).

OK, er zijn nog wat "printers" die alleen een bepaald geformatteerde input slikken, maar dan praat je over professionele printers, met een prijskaartje dat gewoonlijk dat van een stevige midden-klasse auto overstijgt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• majornono
voor alle BIOS opties die jullie hebben gegeven:

Ik heb net geprobeerd m'n BIOS te bereiken, maar die heb ik overschreven. De PC is nl. een oude Compaq en raad eens waar die hun BIOS hebben staan?

Inderdaad, in het MBR, precies waar die Compaq's Lilo moeten hebben om uberhaupt te kunnen draaien 8)7
Het Bios kan ik dus niet meer in, daar staat lilo.

Dus ik vrees al voor het ergste, namelijk een nieuwe server opzoeken en die als printer server indelen :( :( :(

• Creepy
  • Laatst online: 16-05 18:05

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

majornono schreef op 11 December 2002 @ 12:35:
voor alle BIOS opties die jullie hebben gegeven:

Ik heb net geprobeerd m'n BIOS te bereiken, maar die heb ik overschreven. De PC is nl. een oude Compaq en raad eens waar die hun BIOS hebben staan?

Inderdaad, in het MBR, precies waar die Compaq's Lilo moeten hebben om uberhaupt te kunnen draaien 8)7
Het Bios kan ik dus niet meer in, daar staat lilo.

Dus ik vrees al voor het ergste, namelijk een nieuwe server opzoeken en die als printer server indelen :( :( :(
Eehh.. zonder BIOS is je PC dood. Zonder BIOS kan je niet eens je HD's lezen, dus het is onmogelijk dat deze alleen op je HD staat. Dat je je bios niet in kunt is natuurlijk een ander verhaal ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• majornono
Creepy schreef op 11 December 2002 @ 12:46:
[...]

Eehh.. zonder BIOS is je PC dood. Zonder BIOS kan je niet eens je HD's lezen, dus het is onmogelijk dat deze alleen op je HD staat. Dat je je bios niet in kunt is natuurlijk een ander verhaal ;)
Jajajaja. betwetertje ;)
de software die ervoor zorgt dat je erin komt staat in het MBR, kun je nl. ook muis enzo in gebruiken, ALS je erin komt })

Verwijderd

Die software staat niet in de MBR maar op een aparte (hidden) partitie. Dat hoeft Linux niet in de weg te staan hoor. Diskettes met die software kun je op de Compaq site misschien wel ergens vinden.

• majornono
ik heb idd een file gevonden waarmee ik dat zou kunnen. maar bij het starten van de setup krijg ik een foutmelding dat het niet op dit model presario werkt. aarghhh. In de diagnostics zie ik idd wel dat de LPT is UITGESCHAKELD.

Stelletje }:O }:O }:O bij Compaq

Verwijderd

majornono schreef op 11 december 2002 @ 14:08:
ik heb idd een file gevonden waarmee ik dat zou kunnen. maar bij het starten van de setup krijg ik een foutmelding dat het niet op dit model presario werkt. aarghhh. In de diagnostics zie ik idd wel dat de LPT is UITGESCHAKELD.

Stelletje }:O }:O }:O bij Compaq
En eerst vertelde je dat hij op je windows tijdperk wel werkte :P
Volgens mij ben je zelf de }:O B)

• deadinspace
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

majornono schreef op 11 december 2002 @ 09:41:
m'n parport dvices bestaan al, ls -l:
code:
1
2
root:~# ls -l > /dev/parport0
ls: write error: Invalid argument

?

O, sorry, mijn fout... /dev/parport* zijn voor userspace parallel port drivers (CONFIG_PPDEV) en doen er hier niet toe.
Pagina: 1