[3dstudio] mogelijk interactief te editten?

Pagina: 1
Acties:

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
hoi medetweakers!

ik wil eigenlijk mijn scenes die ik in 3dstudio heb gemaakt interactief kunnen editten. Bijvoorbeeld materiaal van de muren aanpassen of andere vloerbedekking (ik zeg maar wat) met een druk op de muisknop of via een menustructuur...

is hier software voor? Kan het met maxscript? en zo ja: hoe dan? ik heb al gezocht naar tuts hiervoor, maar kon niets vinden....

Permanent wintericon!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik begrijp het niet helemaal maar je bedoelt 3d-paint achtige progjes die in max intergreren? Zoals deep paint 3d en texture weapons enzo, je hebt ook een plugin voor een link met photoshop.

specs

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Wat ik bedoel is het volgende:

stel: ik heb in max een kamer gemaakt met rode vloerbedekking (rood in de diffuse color ofzo). Nu wil ik de kleur kunnen laten aanpassen door op een knopje "blauw" te klikken bijvoorbeeld. Dus: dat knopje in de max-interface (knopjes maken dat is te doen heb ik al gelezen) past de diffuse color van de texture van het object met naam "vloer" aan.

is daar een methode voor in maxscript?
is er uberhaupt ergens een referrance tabel voor alle functies in maxscript? dan kom ik er nl. waarschijnlijk zelf wel uit ;)

Permanent wintericon!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

jij wilt quest3d of wijlen blender
http://www.quest3d.com
http://www.blender3d.org/

maar voor simpelere dingen zoals jij beschrijft kom je met macromedia Director ook best ver.

[ Voor 64% gewijzigd door XangadiX op 10-12-2002 15:45 ]

Stoer; Marduq

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
Quest3D is wat jij zoekt

en dat is haast een vak apart...

• XangadiX

XangadiX

LiToKi schreef op 10 december 2002 @ 15:52:
Quest3D is wat jij zoekt

en dat is haast een vak apart...
Quest 3d is best wel onwijs jah... maar het heeft idd een vreselijk stijle leercurve :/

Stoer; Marduq

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
hmmm

heb even op de site gekeken, maar volgens mij is dit veeeel te uitgebreid...
ik bedoel meer in de interface van max zelf dingen snel aanpassen. Het hoeft geen mooi plaatje te zijn wat je aan kan passen, maar meer de textures op een eenvoudige manier aanpassen (lees: knopjes met kleuren erop bijvoorbeeld) en daarna pas renderen.

Director is eigenlijk hetzelfde verhaal: het zal best kunnen, maar het hoeft geen eindresultaat-render-achtig plaatje te zijn wat aangepast wordt.

Permanent wintericon!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
XangadiX schreef op 10 december 2002 @ 16:04:
[...]

Quest 3d is best wel onwijs jah... maar het heeft idd een vreselijk stijle leercurve :/
jah :/ met een simpele mouseWithin á la Director kom je er niet...

maar voor de topic-opener; als het net persé in realtime 3D moet, maak gewoon wat renders met verschillende vloertjes/muurtjes en maak 't interactief met Director :+

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
:)

goed: ik moet nog ff ietsje duidelijker zijn denk ik:

je maakt een vloer. vervolgens klik je op een (door mij toegevoegde) knop in de interface van max (pick obj.) dan op je obj. en vervolgens op een knop "blauwe vloerbedekking" en er wordt automagisch :+ een bepaalde texture (in dit geval uit de lib. blauwe vloerbedekking) aan toegewezen. Is dit mogelijk met maxscript?
de interface aanpassen kan iig, zover ben ik al. een knop pick obj. lukt ook nog wel. maaaar nu nog de methode om die texture er dan aan toe te wijzen...
(overigens is de vloer maar een voorbeeld, het moet dus met elk object kunnen (waar evt. al een UVW-map op zit)

BTW: ben wel de demo van quest3d aan het downen trouwens :) misschien is dat wel "je van het!!" :+

[ Voor 10% gewijzigd door Wokkels op 10-12-2002 16:27 ]

Permanent wintericon!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
je wilt dus gewoon een soort snelknop naar een material uit een matlib en dat ie automatisch wordt toegewezen in je balk boven.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• XangadiX

XangadiX

misschien is het wat handiger als je aangeeft wat je doel is hiermee, ik bedoel als je eindgebruikers n00bs zijn op een makelaarskantoor dan zou ik voor Quest3d gaan oid (geen zin om die mensen met de max-interface te confronteren) maar als het voor een presentatie is aan studenten van de hku of zo, dan kan het weer wel; wat wil je dus?

Stoer; Marduq

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Het kan zeker wel met MAXscript, maar ik vind het complete tijdsverspilling. Het toekennen van een material aan een object is niet meer werk dan het indrukken van de M van material editor en dan op 'assign material to selection' rammen. Das één muisklik en één toetsenborddruk. Zeg me niet dat je dat persé wilt verminderen tot één muisklik, dat is tijdsverspilling.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• XangadiX

XangadiX

Oogst schreef op 10 december 2002 @ 18:52:
Het kan zeker wel met MAXscript, maar ik vind het complete tijdsverspilling. Het toekennen van een material aan een object is niet meer werk dan het indrukken van de M van material editor en dan op 'assign material to selection' rammen. Das één muisklik en één toetsenborddruk. Zeg me niet dat je dat persé wilt verminderen tot één muisklik, dat is tijdsverspilling.
precies, daarom wil ik ook weten wat de toepassing is waar het in moet komen

Stoer; Marduq

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Oogst schreef op 10 december 2002 @ 18:52:
Niet per sé...
In een nieuwe scene moet ook het goede materiaal nog uit de lib. gekozen worden.
Maar goed, de toepassing is niet zo heel belangrijk, ik wilde alleen wat meer leren te maxscripten en bepaalde processen standaardiseren binnen max, zodat er een aantal standaardkeuzes gemaakt kunnen worden die bijvoorbeeld vaak voorkomen.
:)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Discreet Combustion is de tool voor jou.

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-08 09:17
Wil je het maken als een compleet nieuw programma, met de 3d van Max, zodat verschillende mensen het kunnen bekijken? Of wil je het gewoon een keer laten zien aan een klant? Want dan kan je het toch gewoon vanuit 3ds Max doen, en telkens voorgemaakt materials toekennen en renderen?
Ik snap wel wat je bedoelt, je wilt gewoon bijv een keuken compleet kunnen aanpassen, tot het naar de smaak van de klant is met andere materialen en belichtingen, toch? De vraag is, in hoeverre wil je het gebruiken? 1 x voor een klant kan gewoon vanuit max lijkt me, maar als je het echt een compleet pakket wilt, met veel opties, zul je toch er veel tijd in gaan moeten steken om zoiets zelf te maken.

• Oogst
Als je gewoon MAXScript wilt leren, dan moet je gewoon de help van MAX daarover pakken en kijken naar de tutorials van http://www.scriptspot.com. Gewoon bj het begin beginnen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

<nutteloze post>
Leuk dat er allemaal andere oplossingen worden aangedragen. Maar mag een mens niet gewoon leren op zijn eigen manier. 't Is gewoon een vraag. Ongeacht van de toepassing.
't ziet er naar mijn mening gewoon naar uit dat niemand het hier weet.
</nutteloze post>

Sorry, moest ik gewoon even kwijt na het lezen van de reacties.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
MaDDoG schreef op 11 December 2002 @ 20:50:
<nutteloze post>
Leuk dat er allemaal andere oplossingen worden aangedragen. Maar mag een mens niet gewoon leren op zijn eigen manier. 't Is gewoon een vraag. Ongeacht van de toepassing.
't ziet er naar mijn mening gewoon naar uit dat niemand het hier weet.
</nutteloze post>

Sorry, moest ik gewoon even kwijt na het lezen van de reacties.
Het lijkt er inderdaad op dat niemand het weet :)
Oogst schreef op 11 December 2002 @ 20:38:
Als je gewoon MAXScript wilt leren, dan moet je gewoon de help van MAX daarover pakken en kijken naar de tutorials van http://www.scriptspot.com. Gewoon bj het begin beginnen.
Ik heb ook al een aantal script-tuts gedaan hoor, en ben ook niet vies van een beetje scripten op zijn tijd...geen complete nieuweling dus ;)

EDIT: hmmm, dr staat wel veeeel op scriptspot, misschien dat ik daar wel een voorbeeldje vandaan kan halen! tnx Oogst!

[ Voor 8% gewijzigd door Wokkels op 12-12-2002 09:13 ]

Permanent wintericon!

• Oogst
Inderdaad weet volgens mij niemand dit op GoT, maar dan kun je je toch nog steeds afvragen wat het nu ervan is?

edit:
OK, verkeerd ingeschat, er is natuurlijk ook nog STD... :)

[ Voor 26% gewijzigd door Oogst op 12-12-2002 14:29 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Wokkels schreef op 10 december 2002 @ 14:50:
Wat ik bedoel is het volgende:

stel: ik heb in max een kamer gemaakt met rode vloerbedekking (rood in de diffuse color ofzo). Nu wil ik de kleur kunnen laten aanpassen door op een knopje "blauw" te klikken bijvoorbeeld. Dus: dat knopje in de max-interface (knopjes maken dat is te doen heb ik al gelezen) past de diffuse color van de texture van het object met naam "vloer" aan.

is daar een methode voor in maxscript?
is er uberhaupt ergens een referrance tabel voor alle functies in maxscript? dan kom ik er nl. waarschijnlijk zelf wel uit ;)
selection.material

Een node heeft een materiaal, afhankelijk van het type materiaal (Standard, Composite, etc.) heeft een materiaal een diffuse property (material.diffuse) dus als je het diffuse component van een materiaal van een node wilt veranderen;

node.material.diffuse = (color 0 0 255)

Maak maar eens een sphere met een standaard material erop, zorg ervoor dat de sphere geselecteerd is en tik dan het volgende in de listener in;

pnode = selection[1] <enter>
pnode.material.diffuse <enter>

Nu zul je (color x x x) in de stdout zien.
Doe vervolgens maar eens;

pnode.material.diffuse = (color 0 0 255)

Et Voila, je hebt het diffuse component van het materiaal op de geselecteerde sphere blauw gemaakt. Nu nog even een scriptje er omheen met buttons en de code logica die je nodig hebt om het te laten doen wat je echt wil...

-STD

Verwijderd

Oogst schreef op 10 December 2002 @ 18:52:
Dat hangt sterk af van de toepassing. Het basis idee klinkt natuurlijk super simpel maar het kan ook een vereenvoudiging zijn van de toepassing. We hebben in het verleden wel eens plugins gemaakt voor dergelijke simpele doeleinden die bij, bijvoorbeeld, Rijkswaterstaat enorm veel tijdswinst opleverde. Stel je eens voor dat je een weg-model wil visualizeren en waarbij het model bestaat uit duizenden objecten, elementen, delen, etc. elke set moet vervolgens een materiaal krijgen maar om hele groepen of individuele objecten met de hand middels een material lib te assignen is monikkenwerk. Wat een van onze oplossingen deed was op basis van de naam van de object (waar een standaard patroon in zat vanuit de wegontwerp software) werden materialen automatisch ge-assigned waarna de user middels een vrij simpele UI veranderingen kon aanbrengen zoals bijvoorbeeld "zomer" of "winter" (hetgeen visueel bijzonder verschillend is), of het groen van het gras van de taluten wat donkerder of lichter te maken, etc.

In feite is het niets meer dan in gestructureerde groepen de properties van materialen op objecten aanpassen, maar zodra er bijzonder veel objecten zijn begint een dergelijke abstractie van de normale handelingen opeens voordelen te geven. :)

-STD

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
JESSSSSSS :)

dit is precies wat ik bedoel!!

De toepassing komt in de buurt van je RWS-project. is een goed voorbeeld van wat ik er mee wil. Het vereenvoudigen van procedures die bij een groot project erg veel tijd en resources in kunnnen nemen.

heel erg bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Wokkels op 12-12-2002 14:42 ]

Permanent wintericon!

• Oogst
STD, die toepassing van jou is logisch, maar dat is niet waar om gevraagd werd. Als Wokkels nou gewoon meteen gezegd had wat ie d'r écht mee wilde, dan hadden wij daar wat mee gekunnen, nu klonk het erg onhandig.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
nou ja....
bepaalde processen standaardiseren binnen max, zodat er een aantal standaardkeuzes gemaakt kunnen worden die bijvoorbeeld vaak voorkomen
dat zei ik toch....al was het misschien niet in dezelfde woorden....en met een iets ongelukkiger voorbeeld :+

maar goed, ik weet nu hoe het moet en daar ging het toch uiteindelijk om.... :)

Trouwens.....
Oogst schreef op 12 december 2002 @ 16:52:
Als Wokkels nou gewoon meteen gezegd had wat ie d'r écht mee wilde, dan hadden wij daar wat mee gekunnen, nu klonk het erg onhandig.
daar gaat het toch helemaal niet om :?

als ik in SA vraag hoe ik die en die server installeer dan hoef ik er toch ook niet bij te vermelden wat ik er precies mee wil.... :> (overigens niet rot bedoelt ofzo...natuurlijk stel ik het zowiezo al op prijs dat je uberhaupt meedenkt!)

[ Voor 45% gewijzigd door Wokkels op 12-12-2002 20:15 ]

Permanent wintericon!

• Oogst
Je hebt helemaal gelijk Wokkels, maar er komen hier op 3d-gebied heel vaak n00bs die zeggen iets te willen en vragen hoe dat moet. Zodra dan bekent is waarom ze dat willen, dan blijkt vaak dat een andere methode veel handiger was geweest, of dat het helemaal niet kan wat ze willen (zie die splines met T-splitsingen die een paar mensen wilden maken). Daarom is het dus wel nuttig om te vermelden waarom je iets wilt, omdat het in 3d-land vaak ook op een andere manier kan dan je in gedachte hebt.

Maar dat laatste weet je waarschijnlijk ook wel, ik leg alleen ff uit waarom ik dus om uitleg vroeg.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1