QuarK schreef op 10 december 2002 @ 14:00:
Is het mogelijk om een tabel in een PostgreSQL database te sorteren aan de hand van 1 van de kolommen? Ik bedoel geen ORDER BY clausule in een query, maar de tabel optimaliseren door entries in de goede volgorde neer te zetten ipv door elkaar heen wat het nu dus is.
Dmv cluster gebeurt dat, let op de bijwerkingen en ikzelf heb er nooit echt voordelen uit weten te halen.
Zoals ook al gezegd zullen primairy keys, (functionele) indices, triggers en (die vooral bij postgres) foreign key-constraints flink uit kunnen maken.
Wat je dan es moet testen is, als je alle constraints en extra indices uit hebt staan (alleen de primairy key dus) of het dan nog steeds zo langzaam gaat, dan de indices weer aan maar de foreign-key's nog niet etc.
Vacuum full analyze zal iig een verbetering van de performance opleveren, er worden blocken samengepakt etc etc.
De boel wordt idd niet gesorteerd meen ik (ik geloof wel dat de meest gebruikte records vooraan gezet worden?)
aangeraden staat er

sebas schreef op 10 december 2002 @ 14:20:
Wat ook zeer handig is als je vaak sorteert is het verhogen van de shared memory, vooral de hoeveelheid geheugen die voor sorts ter beschikking staat kan de boel nogal vertragen, verhoog dit en je queries zullen heel wat sneller worden. Meer info daarover kun je bijvoorbeeld onder de volgende link vinden:
Dat heeft vooral allemaal impact op selects lijkt me en hoewel de insert natuurlijk ook allerlei index-checks doet lijkt me dat toch minder relevant.