mobo probleem of hd?

Pagina: 1
Acties:

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Ik heb thuis een oude bak staan waarvan het moederbord kapot was, maar de rest deed het nog, ik had al nieuwe hardware liggen voor mijn huisgenoot, dus die heb ik toen tijdelijk daarin gedaan.

Hij heeft een lange tijd goed gedraaid met een nieuwere mobo (epox 8KHA+ met 1.53 gig Athlon), nu heb ik op de hcc dagen weer een oud mooederbord gekocht (Biostar M6TZA) zodat ik mijn oude PIII 500 er weer op kon zetten.

Nu is mijn probleem hetvolgende:

De 2 harde schijven die erin zitten (en al lang goed functionerend zaten) daar kan ik weinig mee.
1 schijf is een 80 GIG western Digital 7200 RPM 8MB cache.
1 een oude Fijutsu van 13 Gig.

De 80 gig herkend hij wel in het begin, maar als hij vervolgend nog een keer de harde schijven en cd spelers laat zien dan blijft hij erop hangen.
Als ik de ide kabel en/of de stroom van de 80gig schijf af haal dan boot hij wel door.
Maar dan komt het volgende probleem:

De 13 gig schijf had een win2k installatie, maar toen hij bootte kreeg ik een fatale error omdat de bios anders was, tsjah, dus geformatteerd en win2k opnieuw geprobeerd. Dat gaat goed tot het moment dat hij moet rebooten voordat hij de installatie afmaakt, dan geeft hij of een fatale error (blauw scherm) of hij boot door en dan zegt hij dat de schijf niet bootable is (heb het wel 10 keer geprobeerd)

Windows 98 pakt hij al helemaal niet, als hij de bestanden kopieerd voordat de installatie begint dan knalt hij weer terug naar de cd drive G:

Kortom, ik kan er geen aars mee, is mijn schijf oppeens stuk terwijl ik hem niet eens uit die kast heb gehad? Of heb ik een niet goed functionerend moederbord gekocht? Of wellicht hebben jullie een ander idee?

vinifinder.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WD: ondersteunt de mobo wel schijven >32GB? Check anders voor een BIOS update :)
Fujitsu: kan zoveel zijn.. gare schijf/gaar geheugen/gaar mobo

Lees eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ door voor tips/suggesties om dingen te testen en uit te sluiten :)

Verwijderd

/me denkt dat het aan je geheugen ligt.

• MATANDO
Ik heb all tientallen computers in elkaar gezet, dus ik heb al alles uitgesloten en afgetast naar het probleem.
De bios is ook ge-update met de nieuwste versie.
wat betreft de Fijutsu kan het me haast niet voorstellen dat hij gaar is, ik heb het amper aangeraakt, tussen doen en het niet doen :( Maar de mobo lijkt het dus wel weer goed te doen. Zijn er progjes die je op een floppy kan zetten die je mobo test??

vinifinder.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie dus de troubleshooter..

Er is geen progje om de mobo te testen maar wel om bijv. geheugen/HDD/CPU te testen.

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 10-12-2002 13:48 ]

• MATANDO
Gehuigen heb ik al gechecked, totaal andere sims erin gezet, ook niks :(

vinifinder.nl

• MATANDO
Je hebt gelijk BalusC, ik zal er zo wel even doorheen kijken als ik ff tijd heb.
Ik zit op mijn werk, en thuis ligt mijn inet eruit omdat het mijn server is :(

vinifinder.nl

Pagina: 1