Toon posts:

[css] cross-browsers cross-platform website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag een overzicht krijgen van alle opvallende verschillen in browsers om zo websites te kunnen optimaliseren. Het gaat mij vooral om IE en NS voor PC en Mac, maar als er andere bekende problemen zijn hoor ik het graag.
Het eerste probleem is dat de tekstgrotes in verschillende browsers verschillend is.
nu weet ik dit:
IE op mac: 96 dpi
NS op mac: ?
IE op PC: ?
NS op PC: ?
volgens mij is het voor PC allebei 72 dpi maar dat weet ik niet zeker.

Weet iemand anders of er nog andere problemen zijn met IE/NS PC/mac
want dan kan het iets algemener behandeld worden

alvast bedankt

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 13:02 . Reden: spelling + algemener maken ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 08:38

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 12:43:

Weet iemand anders of er nog andere problemen zijn met IE/NS PC/mac
want dan kan het iets algemener behandeld worden
Ja, de javascript en css ondersteuning wil hier en daar (lees: bijna overal) wel eens verschillen.

Verwijderd

Dit is op zich erg interessant; er zijn namelijk vrij veel verschillen tussen de verschillende browsers en platformen, maar de puntgrootte van de lettertypen is niet het belangrijkst denk ik :)

wat javascripting betreft zijn er natuurlijk interessante dingen op te merken als het ontbreken van een file-menu op de mac, dat staat namelijk altijd bovenin je scherm, en het ontbreken van een startbalk als in windows :)

Wat maken die resoluties jou trouwens uit?

• André

André

Analytics dude

Volgens mij:

NS op mac: dat wil je niet.
IE op PC: 95 dpi
NS op PC: dat wil je ook niet.

:+

[google=cross browser]

Verwijderd

Topicstarter
nou de puntgrootte is vind ik wel erg belangrijk om dit soms voor hele gekke resultaten kan leiden(kijk maar op www.minbuza.nl)

Nou ik denk dat die resoluties een oorzaak zijn van verschillende groottes van lettertypes

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48

crisp

Devver

Pixelated

Yogho schreef op 10 December 2002 @ 13:02:
Volgens mij:

:+

[google=cross browser]
Volgens mij:

IE op mac: dat wil je ook niet :+

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
--
--
nou eigenlijk ben ik het ermee eens dat NS niet zo veel gebruikt wordt maar het wordt wel gebruikt en daarom wil ik graag m'n sites wel leesbaar hebben voor NS

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 13:05:
nou de puntgrootte is vind ik wel erg belangrijk om dit soms voor hele gekke resultaten kan leiden(kijk maar op www.minbuza.nl)

Nou ik denk dat die resoluties een oorzaak zijn van verschillende groottes van lettertypes
Als je in je stylesheet neerzet:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
* {
  font-size: 12px;
}

ziet het er overal hetzelfde uit (zie mijn site: pixel-based)

Verwijderd

Topicstarter
startpagina nedstats:
---
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=5&id=710309
---
NS: 1%
Mac: 1%
dus het bestaat zeker wel en hier werken we allemaal met macs(en ja dit is getypt op onze PC ;))

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 13:06:
--
--
nou eigenlijk ben ik het ermee eens dat NS niet zo veel gebruikt wordt maar het wordt wel gebruikt en daarom wil ik graag m'n sites wel leesbaar hebben voor NS
Ik zou NS6+ en Mozilla wel gewoon ondersteunen, anders sluit je de hele linux-communitie uit.
NS4 zuigt idd als een Nilfisk Furby...

Edit: begin eerst met w3 compliancy en css; dan ziet het er in de meeste moderne browsers al redelijk hetzelfde uit.

[ Voor 13% gewijzigd door crisp op 10-12-2002 13:19 ]

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

crisp schreef op 10 December 2002 @ 13:12:
Ik zou NS6+ en Mozilla wel gewoon ondersteunen
Heb je hun giro dan??? :+

Verwijderd

Topicstarter
--
--
als jou site: www.nobellaan.nl is dan zou ik toch ook ff een scrippie schrijven om mensne die geen IE op PC hebben te waarschuwen(netscape doet niets op de mac allemaal foutmeldingen)
no ofense trouwens
--
NS4 zuigt idd als een Nilfisk...
--
en zelfs dat wordt nog gebruikt

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 13:18:
--
--
als jou site: www.nobellaan.nl is dan zou ik toch ook ff een scrippie schrijven om mensne die geen IE op PC hebben te waarschuwen(netscape doet niets op de mac allemaal foutmeldingen)
no ofense trouwens
Klopt, binnenkort nog mozilla ondersteuning (en als ik in een goede bui ben test ik hem ook op ns6).

Verwijderd

Topicstarter
nou ff testje gemaakt:
http://www.thebigstones.nl/test/
nu zie ik dat netscape op de mac van pt maar pixels maakt (tenminste: daar lijkt het op)
op NS en IE lijkt het hetzelfde te zijn.
(als je over een mac beschikt met IE en NS moet je echt ff kijken, daar klopt echt nix van wat NS er van maakt)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 13:38 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Yogho ›
NS op Mac: geen probleem, nl. zo goed als precies 'tzelfde als NS op Win/Linux
Zelfde geldt voor Mozilla
IE5 op Mac: :r :r :r :r :r (zuigt nog harder dan NS4, imho), die mogen ze van mij echt regelrecht 't raam uit flikkeren.

NS4, wasda :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 13:34:
nou ff testje gemaakt:
http://www.thebigstones.nl/test/
nu zie ik dat netscape op de mac van pt maar pixels maakt (tenminste: daar lijkt het op)
op NS en IE lijkt het hetzelfde te zijn.
(als je over een mac beschikt met IE en NS moet je echt ff kijken, daar klopt echt nix van wat NS er van maakt)
pietertje1983: allereerst even:

Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/quote.gif

;)

verder is het bekend dat puntgroottes op een mac anders (lees: kleiner) weergegeven worden dan op pc, dat is imho ook de reden om puntgroottes een enkele reis /dev/null te geven en grootten in px weer te geven, of in % als je wilt dat ze schaalbaar zijn :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 15:53 . Reden: alcoholpercentage: ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Wat voor vreemds is er te zien op minbuza.nl? Alles lijkt me er goed uit zien daar.
Om je even te helpen een screenshotje van Mozilla 1.2.1 op Debian GNU/Linux.
Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/ajvdvegt/GoT/fonts100.png
Extra handicap voor pixel-geneuzel: je kan zelf kiezen hoeveel dpi je wilt, in Linux. Als je netjes ontwerpt hoef je helemaal niet op de pixel nauwkeuirg te ontwerpen, laat liever wat meer lege ruimte tussen dingen, dan wordt de pagina een stuk rustiger.
Tevens kan je vrij makkelijk tekst vergroten met Galeon, voor als iemand weer eens een 12 of 10 punts font gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/ajvdvegt/GoT/fonts160.png
Tevens kan je een minimale font-grote instellen.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 10 december 2002 @ 16:00:
[..]
Als je netjes ontwerpt hoef je helemaal niet op de pixel nauwkeuirg te ontwerpen, laat liever wat meer lege ruimte tussen dingen, dan wordt de pagina een stuk rustiger.
Wat natuurlijk niet helemaal opgaat. Sommige sites hebben een ongelooflijk strak en functioneel design waarbij wel iedere pixel van belang is. Concreet gesproken: je hebt sites als www.w3.org (die er nu heel behoorlijk uitziet) en www.php.net, die beiden goed in elkaar steken en zich niet echt aan vaste afmetingen hoeven te houden, en sites als www.liquisoft.com, een typisch voorbeeld van een site waarbij wel alle afmetingen nauwkeurig gedefiniëerd zijn, omdat dat voor deze site van belang is.

Toch zijn geen van de drie sites slecht: ze hebben allemaal een duidelijke navigatie en zien er op de meeste browsers uniform uit :)
[/imho] ;)

• drm

drm

f0pc0dert

ajvdvegt ›
pixel-geneuzel is wat anders dan compatibiliteit.

m.i. is compatibiliteit dat elke gebruiker met wat voor browser dan ook de informatie te zien krijgt, die de website biedt. Mocht 't op de browser er dan net ff wat anders uitzien dan in een andere... tja, in een groot aantal van de gevallen is dat gewoon jammer, want uiteindelijk de keuze van de bezoeker. Ik denk dat mensen die namelijk een browser hebben gekozen buiten IE om (tenslotte voor 95% van de gebruikers de eerste browser waar ze mee in aanraking komen), daar ook de gevolgen van meemaken, en het daarom (kennelijk) een bewust gesloten compromis is.

Daarom moet je met sites niet je doel voorbijstreven en heel ingewikkelde pixel-precieze dingetjes gaan bouwen, omdat dat dan vervolgens je doel zou worden van de site (kijk 's wat ik kan? :z), maar dat je doel van de site informatie blijft.

Mocht je willen patsen met het feit dat je browsercompatibility aanbiedt als webdesigner? Fijn, doe dat dan maar, en laat dat dan maar de functie zijn van de website, maar hoeveel sites op 't web gaan daar nou eigenlijk over?

ook mho :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Ben ik de 'je' in het verhaal hierboven? Dan ben ik verkeerd begrepen denk ik. Ik noemde 'pixel-geneuzel' om dat ik het precies uitmikken van je font-grote voor browser-compatibiliteit daar onder vindt vallen.
Ik ben het absoluut met drm eens dat de informatie op je site met elke browser toegangkelijk zou moeten zijn, en dat je best kan concentreren op hoe je site er precis uit ziet in 1 browser.
Zelf lijkt het me erg leuk een keer een site te bouwen en daar via JavaScript SGV tekeningen in aan te passen, maar dat zal ook 95% van de gebruikers niet kunnen zien.

Trouwens drm, ik gebruik geen IE, maar dat is geen vrije keuze; het wordt niet uitgebracht voor mijn OS. En ik werk ook veel op publieke PC's waar enkel mozilla op staat (omdat ze ook Linux draaien).

Ohja, uiteraard is dit alles, net als m'n post hierboven, 'IMHO'. Maar is dat niet alles hier op GoT?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

hier heb je een hele uitgebreide tabel met allerlei css properties en declaraties en bij welke browsers (en systemen) dit wordt ondersteund:
http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/
stukkie naar beneden scrollen

is voor mij altijd een hele goede bron om te kijken of iets gaat werken of niet.

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 11 december 2002 @ 16:55:
Ohja, uiteraard is dit alles, net als m'n post hierboven, 'IMHO'. Maar is dat niet alles hier op GoT?
nee, vraag maar aan Pelle :)
<Pelle> Sommige waarheden zijn zo algemeen bekend, dat het niet nodig is om ze te beargumenteren.
<Pelle> De aarde is rond.
<Pelle> Iedereen gaat een keer dood.
<Pelle> Trillian zuigt :+
en verder:
1+1 = 2

en /me is een stomme nerd :+

• drm

drm

f0pc0dert

ajvdvegt schreef op 11 December 2002 @ 16:55:
Ben ik de 'je' in het verhaal hierboven?
Nee, 'je' is 'de webdesigner' :)
Dan ben ik verkeerd begrepen denk ik. Ik noemde 'pixel-geneuzel' om dat ik het precies uitmikken van je font-grote voor browser-compatibiliteit daar onder vindt vallen.
Dat klopt, maar dat kan en mag best een streven zijn
Ik ben het absoluut met drm eens dat de informatie op je site met elke browser toegangkelijk zou moeten zijn, en dat je best kan concentreren op hoe je site er precis uit ziet in 1 browser.
Zelf lijkt het me erg leuk een keer een site te bouwen en daar via JavaScript SGV tekeningen in aan te passen, maar dat zal ook 95% van de gebruikers niet kunnen zien.

Trouwens drm, ik gebruik geen IE, maar dat is geen vrije keuze; het wordt niet uitgebracht voor mijn OS. En ik werk ook veel op publieke PC's waar enkel mozilla op staat (omdat ze ook Linux draaien).
Nee ok, maar het is voor "het grote publiek" toch vaak IE ;) Daarnaast is het tegenwoordig niet erg lastig meer om sites er in IE hetzelfde (of iig zo goed als hetzelfde) als in Mozilla eruit te laten zien, zelfs als je gaat pixelneuken
neuh, feiten en meningen worden nog wel 's verward, en aan die 'H' in de afkorting wordt wel 's getwijfeld :D

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 10 december 2002 @ 16:00:
Wat voor vreemds is er te zien op minbuza.nl? Alles lijkt me er goed uit zien daar.
Om je even te helpen een screenshotje van Mozilla 1.2.1 op Debian GNU/Linux.
[afbeelding]
Extra handicap voor pixel-geneuzel: je kan zelf kiezen hoeveel dpi je wilt, in Linux. Als je netjes ontwerpt hoef je helemaal niet op de pixel nauwkeuirg te ontwerpen, laat liever wat meer lege ruimte tussen dingen, dan wordt de pagina een stuk rustiger.
Tevens kan je vrij makkelijk tekst vergroten met Galeon, voor als iemand weer eens een 12 of 10 punts font gebruikt:
[afbeelding]
Tevens kan je een minimale font-grote instellen.

Even wat fabeltjes de wereld uit helpen.

Een font-size in dpi is natuurlijk gewoon onzin, en een font-size in punten is raar, als je het voor een monitor gebruikt. Zoals wij allen weten, is een punt gelijk aan 1/72 inch. Dus bij een font-size van 12 punten zou de letter 1/6 inch groot moeten zijn, op elke monitor. Of je nu een 15" hebt, een 21" of een beamer die je beeld op een flatgebouw projecteert.

Helaas is het zo dat browsers of operating systems niet weten hoe groot je monitor is (ja wel in pixels, maar we weten dat pixels geen maat hebben). Browsers kloten zelf maar wat aan, en doen gewoon: 10 punten = 13 pixels ofzo. Vermijd het gebruik van punten als je een website maakt. In een stylesheet voor print zou je punten gebruiken.

Blijft over: px, % of em. Die laatste twee zijn vrijwel gelijk, de een is in procenten, de ander is een vermenigvuldiginsfactor, waarbij 1em dus gelijk is aan 1 lettergrootte. Dat is dus 100% in procenten. Dit is handig als je de tekst nog schaalbaar wilt maken door de gebruiker.

Wil je een echte vaste maat qua grootte in pixels, gebruik dan px, en niets anders.
Pagina: 1