[LINUX] Debian Sambaserver geen hostname?

Pagina: 1
Acties:

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Probleemstelling:

Ik heb sindskort een backup server gemaakt in ons bedrijf met een aantal hd's erin (4x40gb). :P Hij draait op debian en beschikt over de nieuwste versie van samba.

Heb samba dusdanig geconfigureerd dat het werkt en dat alle shares werken, nie zo moeilijk 8) . Maaaaarrrrr.. ik wil natuurlijk vanaf een windows machine de shares benaderen, dat kan maar alleen door op te geven: \\192.168.1.43 (het ipadres) en niet door \\gizmo (de hostname). Dan krijg ik een melding: "De account mag zich niet aanmelden vanaf dit station", dit gebeurd op elke win2k/xp machine in het netwerk en tevens via ipsec verbindingen vanuit andere netwerken. Van windows 95/98 machines kan je dit echter wel invullen, dus \\gizmo en dan krijg je alle shares te zien in de Explorer.

Kent iemand dit? Heb al in \etc\hosts enzo gekeken en nog eens goed de smb.conf doorgelezen, maar ik kan er maar niet uitkomen? Zijn er nog linuxfreaks ;) die mij verder kunnen helpen??

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:34
Heb je wel

netbios name = gizmo

in de smb.conf staan ?
staat de werkgroep goed?

• mor0n
netbios name = gizmo
netbios aliases = gizmo

ja, dit staat in de smb.conf.....

werkgroep staat goed, we hebben een werkgroep en een domein, een werkgroep voor alle debian servers: DEBIAN en een bedrijfsdomein.

• mor0n
Help?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je pingt op hostname gizmo, wordt die wel resolved, of moet je de complete fqdn opgeven?
staat netbios over tcp/ip aan of uit?

Werken je XP/2K pc's met een policy dat er alleen secured channel verbindingen mogen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Post anders je hele SMB.CONF eens alwin.

offtopic:
Zijn er nog meer oud-klasgenoten hier op het forum? Ik weet dat er wel meer leerlingen van de FP zitten :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• mor0n
Okeeee....ik denk dus dat het aan de clients ligt, dus Windhoos bakken...wat ff een laptopje in het netwerk prikken met XP en die pakt gewoon \\gizmo....heel vaag

Het Gert-Jan! alles goed btw?

mijn smb.conf ga ik maar niet posten want die is echt heel lang, ik weet nu dus dat het niet aan mijn samba configuratie ligt.... maar aan de clients....nog ideeen? heb ook al WINS uitgeschakeld.....

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
deejayalwin schreef op 19 december 2002 @ 09:45:
Okeeee....ik denk dus dat het aan de clients ligt, dus Windhoos bakken...wat ff een laptopje in het netwerk prikken met XP en die pakt gewoon \\gizmo....heel vaag

mijn smb.conf ga ik maar niet posten want die is echt heel lang, ik weet nu dus dat het niet aan mijn samba configuratie ligt.... maar aan de clients....nog ideeen? heb ook al WINS uitgeschakeld.....
Heb je al geprobeerd juist een winsserver te installeren en te gebruiken?
Ik heb dit probleem ook gehad toen ik samba op freesco had geinstalleerd, en met een 2k client.
Helaas geen oplossing voor gehad, alleen een wins-server had ik toen niet geprobeerd bedenk ik nu.
Maar volgens mij moet dit ook wel anders kunnen hoor.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Kijk even of je nmbd hebt runnen.
Volgens mij is deze daemon (die als het goed meteen geinstalleerd wordt met samba) verantwoordelijk voor netbios (zo heet dat MS protocol toch??) namen.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

deejayalwin schreef op 19 december 2002 @ 09:45:

Mjah, als je je SMB.CONF toch ff post tussen [code] tags is wel ff makkelijk. Alles is prima met mij overigens, nieuwe baan gekregen!

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• mor0n
enfin, t'is opgelost, de server moest nog ff in de dns staan :D

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

deejayalwin schreef op 22 december 2002 @ 20:46:
enfin, t'is opgelost, de server moest nog ff in de dns staan :D
Mjah, dan gebruik je dus geen Netbios. Kun je nmbd ook wel uitzetten :P
Maar ja, inderdaad dat lost je probleem ook op, en eigenlijk nog wel op een wat nettere manier als die rare Windows troep :+

Pagina: 1