[XP]Lange opstart- en wachttijd virusscanners

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
(Misshien is hier al een topic over, maar de gewone search werkte niet en Omega laadde niet, dus ik vraag het maar gewoon.)

Ik heb pas Windows XP geïnstalleerd en nou heb ik een best wel irritant probleem met virusscanners. Na het opstarten gebeurt er eerst een minuut niks bijzonders, dan kan ik gewoon dingen gaan doen, alles lijkt normaal, maar er is nog geen virusscanner. Dan vanuit het niets begint opeens de virusscanner op te starten, wat ook weer erg lang duurt. Vervolgens is alles normaal.

In eerste instantie gebeurde dit bij de nieuwste versie van Kaspersky, dus dacht ik dat het daaraan lag. Daarom heb ik vervolgens McAfee pro 7 geprobeerd, maar die bleek exact hetzelfde te doen. Daarom post ik het hier, want het lijkt dus een probleem van XP en niet van de scanner zelf. Of misschien ook wel, en snap ik het gewoon niet.

Anyway, waar ligt dit aan? Dit lange wachttijden zijn gruwelijk irritant en bij Kaspersky liep ie zelfs vast als je teveel deed tijdens die wachttijden.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rare vraag: heb je voor de gein al de nieuwste Service Pack voor XP er al overheen gehaald?? Zo niet, zou ik zelf toch eerst proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer anders NVC eens, daar heb ik nooit dit soort problemen met XP mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Ik gebruik hier f-secure.

start op tegelijkertijd als m'n desktop enzo in beeld komt.. dus als je toch nog niet veel kunt.

Het enige probleem is dat ie soms crasht (de virus scanner) als ik een divx met subtitles bekijk :X

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ben dit met McAfee versies 5.x en 6.x ook wel tegengekomen onder XP, geen oplossing voor gevonden ... ik ben benieuwd.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
[rml][ WinXP] ICS hangt bij opstarten + IPNATHLP error[/rml]/
Ik had hetzelfde, bleek een service te zijn. Je moet snel administration tools -> services opstarten en dan vergelijken welke services nog op moeten starten. Services die wanneer alles geladen is ook geladen zijn en op manual staan, moet je even op automatic zetten. Dit kan het wezen (wanneer in je event viewer ICS/ICF ook hangt net als bij mij, wat de reden was voor mijn vertraging gok ik), of je hebt ook Norton Utilities, en de speed disk service vertraagt het opstarten.

Het kan natuurlijk ook nog wat anders zijn, maar dit helpt je vast een eind op weg.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De meeste virus scanners zijn superzwaar, ik heb de gratis AVG gedownload van www.grisoft.com, is klein simpel, en heel licht, de fijnste die ik ken, en vaak updates.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel licht, snel en nog goed ook: NOD32 van Eset (www.nod32.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(nabrander: Eset draait hier onder XPpro. Kijk en vergelijk eens op http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?table)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Justics: Bij de services stond idd iets op manual dat misschien beter op automatic kon staan...: McShield zelf!

Ik heb nu even niet de mogelijkheid de pc te herstarten, maar ik denk dat dit het probleem weleens op kan lossen. Ik heb hem dus op automatic gezet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
Is het gelukt? Dan was dat namelijk ook mijn probleem. :)

Human Bobby

• Oogst
Nee, het op automatic zetten van de shield loste niks op, helaas. Ik heb dus nog steeds hetzelfde probleem.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

ik heb een soortgelijk probleem gehad, het duurde ook een minuut of langer voordat er bij norton antivirus geen "kruisje" meer stond.

bij mij was tie aan t wachten totdat de netwerkkaart een ip adres kreeg

dit is simpel te verhelpen door of: een router/firewall(o.i.d.) met dhcp server te nemen
of: door een ip adres aan je netwerkkaart toe te kennen

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

zelf gebruik ik Sophos die is best snel en goed.
Maar ik zou het eerder bij je netwerkkaart zoeken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb het ook bij mn laptop met mcafee 4.5 (onder winxp). Heb ook nog geen oplossing gevonden, maar ik doe toch altijd hibernate, dus dan merk je het niet (heb soms wel dat mcafee na hibernate crasht, maar das weer wat anders :X).
Op mn desktop met dezelfde mcafee en winxp heb ik er echter geen last van.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

bij mij (Windows 2000 Prof + SP 2) mag hij met Norton AV (elke versie tot nu toe) graag een potje gaan staan ratelen na een uurtje quake 3 of na het uitpakken van grote zip- of rarfiles :{

En verder duurt het opstarten ook erg lang met NAV maarja...

dat is dus mijn ervaring met virusscanners :)

Hoi

Verwijderd

TTLCrazy schreef op 12 december 2002 @ 15:59:
ik heb een soortgelijk probleem gehad, het duurde ook een minuut of langer voordat er bij norton antivirus geen "kruisje" meer stond.

bij mij was tie aan t wachten totdat de netwerkkaart een ip adres kreeg

dit is simpel te verhelpen door of: een router/firewall(o.i.d.) met dhcp server te nemen
of: door een ip adres aan je netwerkkaart toe te kennen
Das najuist supersnel, netwerkkaart krijgt voor het inloggen al een IPadres toegewezen ;)

• Oogst
Maar als dat het niet is, wat dan wel?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor pc heb je? Ik heb dan wel een snelle processor enzo, maar mijn pc is binnen 40 seconden opgestart en klaar mat laden.
Ik gebruik Norton 2002, merk eigenlijk niet/nauwelijks dat ie op de achtergrond draait.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Heeft nou echt niemand hier een oplossing voor? Als ik dit zo lees ben ik niet de enige met dit probleem.
MadMarky schreef op 12 December 2002 @ 23:02:
Wat voor pc heb je? Ik heb dan wel een snelle processor enzo, maar mijn pc is binnen 40 seconden opgestart en klaar mat laden.
Ik gebruik Norton 2002, merk eigenlijk niet/nauwelijks dat ie op de achtergrond draait.
Ik heb een pentium III 500mhz, maar dat heeft helemaal niks met het probleem te maken. In de minuut die XP wacht voordat de virusscanner wordt opgestart gebeurt er namelijk niks, 1% processorload of zo, dus daar kan het echt niet aan liggen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
start eens eventvwr, en laat eens zien wat voor foutmeldingen daar staan sinds de laatste boot bij system?

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 09:15
Bij de meeste virusscanners kun je in ieder geval een keuze maken tussen scannen 'op aanvraag' (dus dat geef je dan zelf expliciet aan) en scannen 'bij file-access' (dat gaat dan dus automatisch). De laatste instelling is vaak de default. En onder Windows worden systeembestanden op momenten benadert dat jij zelf misschien niks doet (maar het systeem dus wel), dus lijkt dat een willekeurig moment... Wijzigen van deze instelling naar scannen op aanvraag (als die daar niet op staat) lijkt mij de enige oplossing. Suc6 :)

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
BoGhi, dit is het probleem niet, want na die minuut vertraging werkt alles gewoon goed. Het licht dus niet aan het virusscannen persé. Ik draai nu namelijk precies dezelfde virusscanner, en die doet het itt eerdere problematiek nu wel. Maar volgens mij is dat alleen gelukt door alle norton producten + symantec integrator + liveupdate te deinstalleren en herinstalleren. En ik heb ook nog andere problemen opgelost, dus daar kon het ook aan gelegen hebben. (ICS/ICF probs).

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Nou ja, het is gegelost!

Alleen snap ik niet hoe het precies komt. Waarschijnlijk doordat windows vond dat ie zichzelf moest updaten en toen echt een enorme hoeveelheid updates heeft geïnstalleerd, maar ik weet niet zeker of het daardoor komt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1