Hoe kan ik kabelontvangst optimaliseren?

Pagina: 1
Acties:

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:14

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Topicstarter
Ik heb pas een nieuwe tv gekocht en nu zit ik natuurlijk heel kritisch te kijken.
En nu zie ik echt duidelijk dat er bij sommige zenders strepen over het beeld lopen en andere tekenen van slechte ontvangst. (bij dvd's enzo is het dus weg)
Hoe kan ik nou zelf met zo weinig mogelijk geld (en dus zonder hulp van deskundigen) de ontvangst verbeteren.

De situatie is als volgt: de hoofdkabel gaat naar een versterker die de kabel verdeeld in tweeën.
De ene kabel blijft op de benedenverdieping en gaat naar een tv die wel goede ontvangst heeft.
Die andere kabel gaat dus naar mij (2de verdieping) en daar split ik hem in tweeën voor mijn radio en tv met een normale splitter. (het is een metalen, ik weet niet of daar een term voor is maar ik heb ook veel plastic splitters)

Ik heb al eens geprobeerd om dus de kabel van de versterker direct in de tv te doen maar dan is er weinig verschil.
Ook heb ik al eens geprobeerd om de hoofdkabel direct aan te sluiten aan mijn kabel (dus zonder versterker) maar ook zonder veel resultaat.
Een leek zoals ik zou dus zeggen dat er iets is met mijn kabel, maar is dat ook daadwerkelijk zo?
Want om nu de hele kabel te gaan vervangen zonder resultaat heb ik ook niet zoveel zin in.
Op de kabel staat trouwens dat het een 75 ohms kabel is.

Kan iemand mij helpen? B)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-03 11:42
Zorgen voor goede connecties, zorgen voor goede componenten en draag zorg voor goede kabels. Niet de kabels van de gamma, maar duurdere kabels, bijvoorbeeld die van Hirschmann zijn erg goed. Zelfde geldt voor splitters, gebruik Hirschmann, je zult zeker verbetering zien! Uiteraard geldt dit ook voor de"mannetjes en vrouwtjes" waarmee je de kabel aan de splitters/versterkers/tv/radio verbind.

Dit gaat je wel geld kosten :)

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

Verwijderd

Je kunt ook eens proberen om een snoer met een paar ontstoorspoelen erin te gebruiken. Controleer alle aansluitingen op corrossie. Profigold heeft ook wel een paar goede betaalbare tv kabels.

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

De versterker van beeld, zo dicht mogelijk bij de bron aansluiten!!!!

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
[nohtml]
HIDMAN-X schreef op 10 december 2002 @ 11:09:
De situatie is als volgt: de hoofdkabel gaat naar een versterker die de kabel verdeeld in tweeën.
Gamma/hubo/praxis/ander bouwmarkt apparaatje? Die dingen sucken 3werf in de rondte.
stap 1: deze vervangen door een goeie (hirschmann, kübler. Prijsindicatie: tussen de 50 en de 80 euro)

Je kan kiezen voor een model met meerdere uitgangen, maar dat is niet nodig. Het is vaak beter om voor een versterker te gaan met maar 1 uitgang.
Deze versterker zet je voor je AOP (abonne overname punt, het kastje aan de muur waar de cai kabel op binnenkomt en deze wordt gesplit in tv en radio).

Na deze versterker zet je dan een goeie splitter. Zo te lezen wordt in jouw huis op 2 plekken tv/radio gekeken/geluisterd. Dus je neemt een tweevoudige splitter.

Niet zo'n dom plastic dingetje kopen, maar een echte. (waar je kabels met F-connectoren op moet zetten)

1 kabel gaat weer naar je oorspronkelijke aop (beneden). De andere kabel gaat naar boven en daar plaats je een GOEIE (en dat scheelt echt ongelooflijk veel. Bij mij was het verschil tussen een hubo einddoosje en een tratec einddoosje het verschil tussen de ondertiteling niet kunnen lezen en kraakhelder beeld!!!) einddoos.

De connectoren op je tv en radio kabels vervang je door die van hirschmann (kokwi 3 en koswi 3)

Ik heb ff gegoogled:
http://www.neonshop.nl/nl/dept_310.html (voor wat algemene prijsinfo. Een 10 dB versterker is meer dan genoeg. Maar eigenlijk heb je met 2 aansluitingen geen versterker nodig, als je maar goed aansluitmateriaal gebruikt!)

http://www.telec.nl/cat/Antennemat%20691-702.pdf
PDf bestand met een mooi overzicht van wat er allemaal te krijgen is. Soundex staat er ook tussen. Da's al beter dan je bij de gemm. bouwmarkt kan krijgen, maar het is nog steeds troep.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 10-12-2002 12:09 ]

• HIDMAN-X
  • Laatst online: 17:14

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal dus moeten gaan kijken naar betere connectoren en dan zal ik de kabel ook meteen vervangen door een duurdere/betere :) .
Het is nu idd allemaal spul van de Gamma, m'n vader staat op het punt een plasma scherm te kopen en toen raadde ze ook aan om goede spullen te halen van hirschmann dus misschien kan m'n pa ook wat meebetalen.

Verwijderd

Vergelijk het beeld eens bij mensen in de straat, zitten daar net
zoveel strepen in het beeld dan kan jij er niets aan verbeteren, bel dan de kabelmaatschappij maar dat ze bagger aanleveren.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

Laats heb ik m'n complete installatie vernieuwd (had boven meer ruis dan beeld), met allemaal hirschmann spul. Ik had voor de 4 weg multitap met doorlus dan wel een 20dB Amp. nodig.

Nooit geweten dat SBS6 zonder ruis uitzond!

(kostte wel, inc kabels en nieuwe goot, zo'n €300,-)

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

HIDMAN-X schreef op 10 December 2002 @ 13:59:
.....misschien kan m'n pa ook wat meebetalen.
Laat de beste man alles maar betalen! Zijn huis..... :+

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Die antenneversterkers zijn in ieder geval niet echt geweldig. Hielp niets hier :(

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Ik ben ook aan het verkennen, want mijn ontvangst op me pc is ook gewoon bagger. Maar wat is bv een rijgdoos? (die staat op die site)
Sorry, maar ik ben een echte tv-n00b

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

http://www.hirschmann.nl/site/mmc-documentatie.htm
http://www.essent.nl/essent/TDS_Images/42_6201.pdf
Hier staan wat documenten die je maar eens door moet lezen.
Ik heb thuis nu ook een versterker van het merk axing is bij conrad te krijgen. Deze zijn ook zeer goed, dus volledig ingeblikt regelbare demping en versterking. En een strak beeld op mijn tv en op computer kan ik ook kijken zonder ruis (luister meestal radio op de computer).

PGEQRZEM

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Maar ik wil dus wat gaan vervangen voor kwaliteitsspul... Wat kan ik dan het beste als eerst vervangen? Zeker de connectors en de wandcontactdozen? En dan misschien de splitters en als laatste de kabels?

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Verwijderd

splitters-->kabels-->connectors-->dozen
die volgorde zou ik doen, maar dat hangt ook af van de staat waarin je bekabeling nu verkeerd.... het slechtste iig

Verwijderd

heb alles zonder versterker dankzij dure kabel [20 meter] a 1,50 de meter en hirchman _/-\o_ eind en door lus dozen. en hier zitten 4 vcr`s 4 tv tv`s en 4 radio`s op en alles werkt perfect. dus een verstreker is niet persee nodig.
zelfs op de laatse doos boven haal ik nog keurig 64 db.
Pagina: 1