Toon posts:

Client-Server programming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een client-server chatprogrammaatje schrijven. Een versie met TCP en een versie met UDP.
Welke programmeertaal kan ik hier het simpelste voor gebruiken? Visual Basic?
Heeft iemand code waar ik wat aan heb?
Ik wil hiermee demonstreren hoe de TCP/IP stack werkt. Dus in het programma wordt ook info gegenereerd over wat er op dat moment gebeurt, zeg maar debug.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Je kunt het in eerder welke taal schrijven waarmee je met sockets kan werken.
Code waar je wat aan hebt: zie google, hotscripts, ..... P&W is geen requestboard.

Ga eens op onderzoek uit zou ik zeggen.

https://fgheysels.github.io/

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

delphi

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

is het een idee om het te onderbouwen :?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• whoami

Nou... Mooi. Dit is een discussieforum, dus wordt er van je verwacht dat je je mening onderbouwt, en niet gewoon 'delphi' zegt. Daar heeft de TS niets aan. Niemand heeft daar trouwens wat aan.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
welke talen kan je al proggen?
delphi is idd (naar mijn mening) wel makkelijk omdat daar al componenten in zitten die je het leven vergemakkelijken, maar als je daarvoor delphi moet gaan leren kan je het beter met VB doen.
whoami schreef op 10 December 2002 @ 09:14:

[...]

Nou... Mooi. Dit is een discussieforum, dus wordt er van je verwacht dat je je mening onderbouwt, en niet gewoon 'delphi' zegt. Daar heeft de TS niets aan. Niemand heeft daar trouwens wat aan.
en dat zei d2k ook al ;)

[ Voor 45% gewijzigd door BasieP op 10-12-2002 09:15 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Als het je bedoeling is om te demonstreren hoe een stuk data door de lagen van het ISO/OSI model gaat dan zou ik een taal nemen die je in staat stelt om redelijk low-level te werken. C/C++ dus.

De meeste OS'en gaan er (terecht) vanuit dat een applicatie helemaal niet wil weten wat er allemaal gebeurd met de data die ze versturen. Je vraagt een connectie aan op een bepaald adres op een bepaalde port en that's it. Wil je meer, dan zul je moeten gaan wroeten in OS zaken. Succes!

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Ik zou C# nemen en .net. C++ kan ook, maar dan ben je wellicht meer aan het typen. Bij een chatprogrammaatje moet je rekening houden met meerdere threads: dus aan de serverkant heb je een thread die connecties aanneemt en nieuwe threads creeert, 1 per connectie met de client (zo kun je meerdere clients aan). De client heeft meestal 2 threads: 1 voor ontvangen en 1 voor verzenden. VB valt dan al rap af. (is ook niet te gebruiken met win32 calls, veel te omslachtig).

Bobco: hij had het over TCP/IP, het ISO/OSI model valt dan al af, want die zijn niet 1:1 compatible ;)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 09:36:
Bobco: hij had het over TCP/IP, het ISO/OSI model valt dan al af, want die zijn niet 1:1 compatible ;)

Zo'n groot verschil tussen de opzet van TCP/IP en het OSI/ISO is er niet naar mijn mening hoor. Het TCP/IP model bestaat uit 4 lagen dacht ik en het voegt sommige OSI/ISO lagen bij elkaar, maar gelijkt wel redelijk op OSI/ISO.

edit:
En ik zou de taal nemen waar je al ervaring mee hebt, als er maar threads en sockets mee mogelijk zijn, dan moet het wel lukken. Dan kost het je namelijk de minste moeite :)

[ Voor 19% gewijzigd door Glimi op 10-12-2002 10:09 ]

Verwijderd

Ik zou het gaan maken in Delphi.
Delphi is een goede taal om te leren....

Voor een chatprogramma via TCP etc. kun je gebruik maken van de Indy componenenten
of van de ServerSokcet en ClientSocket. Gooi een van deze componenten op je form en je hebt bijan al een verbinding via TCP.

Kijk voor demo's eens %DELPHI%/Demos/Indy
Daar staat een compleet voorbeeld van een chatprogje.

en anders kijk eens op http://www.nldelphi.com
hier staat ook veel informatie hierover !

Suc6

• whoami

Toen ik dat typte, stond d2k z'n post er nog niet. (Check de time) ;)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Zodra deze thread gaat uitlopen op een thread met: "Taal X is de beste. Nee man Taal Y is beter" of er hier weer eens lekker geflamed gaat worden gaat ie op slot.

Onderbouw uw mening en specificeer uw keuze op de eisen/wensen van de topicstarter!!

[ Voor 5% gewijzigd door D2k op 10-12-2002 10:09 . Reden: Glimi: je hebt html-rechten tegenwoordig hoor :+ ]

Verwijderd

Ik zou ook gaan voor Delphi, niet al te moeilijk (mede dankzij componenten), maar wel krachtig.
Maar als je echt technische informatie wilt hebben zit je natuurlijk al snel bij C++

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 10:12:
Ik zou ook gaan voor Delphi, niet al te moeilijk (mede dankzij componenten), maar wel krachtig.
Maar als je echt technische informatie wilt hebben zit je natuurlijk al snel bij C++
Als je bijv. zowel C++ als een willekeurige andere taal kent dan maakt het helemaal niet uit dat de meest technische info in C++ is.

Ik zelf programmeer erg veel (professioneel) in Delphi. Maar technische docs die voor C++ zijn geschreven zijn 99 van de 100 keer moeiteloos te gebruiken (mits je dus beide talen kent).

En welke taal je kiest.. tja.. ik zou de taal kiezen die je al kent. Mocht je nog geen enkele taal kennen dan raad ik je VB of Delphi aan. Deze talen zijn wat makkelijker te leren dan bijv. een C++ (die syntactisch enigzins cryptisch kan zijn).

Overigens vind ik "kies voor Delpi want er zitten een hoop componenten bij" een redelijk loos argument. Bij VB, Borland C++ Builder, en Visual Studio zitten ook een hoop dingen die je kant en klaar kan gebruiken. Ook zijn er op internet veel tutorials te vinden over client-server connectiviteit geschreven in bijna elke willkeurige taal (maar erg veel, C(++), VB en Delphi).

[ Voor 19% gewijzigd door Creepy op 10-12-2002 10:18 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ik sluit me helemaal bij Creepy aan. Eventueel zou je (als je de IDE en compiler etc nog niet hebt) de prijs kunnen bekijken. Van Delphi is bijvoorbeeld een (gratis/goedkope?) Personal Edition beschikbaar. Die is niet geschikt voor commercieel gebruik overigens, maar wel handig als je Delphi wil leren (samen met een goed boek natuurlijk).

Verwijderd

Otis: Op de server 1 thread per client lijkt me nou niet echt zo'n doordacht design, daarvoor zijn threads niet uitgevonden. Bovendien loop je al vlot (256 ofzo) tegen een thread-limit op. Voor zoiets is de Select uitgevonden. En om de load wat te verdelen over meerdere cpu's bij erg veel clients kun je dan meerdere threads gebruiken.
Pagina: 1