Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM/EL/Linux] HP Jetdirect als Webserver - LCD probleem

Pagina: 1
Acties:

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zal even een korte uitleg geven waar we mee bezig zijn, dan weet iedereen ook gelijk hoe de vork in de steel zit. Het is zo'n lastig raakvlak met het Non Windows OS brievenbusje, dus feel free om deze thread wanneer nodig te moven naar NOS.

Ik ben samen met 2 huisgenoten begonnen aan een redelijk leuk projectje. We hebben een HP Jetdirect server (zo'n 19" geval met alleen ethernet, serieel en 220v) uit elkaar getrokken, geupgrade en voorzien van een kersverse linux installatie, ding boot als een zonnetje na wat startersgezeur omdat er geen keyboard op kon en de aanwezigheid van een Cyrix GX266 (Pentium+ kernel requires TSC feature). Hebben we ondervangen door op een andere bak te installeren, configfiles aan te passen etc. Tot dusver alles goed, apache, php en mysql lopen als een trein.

Nu het echte vraagstuk...aan de voorkant zit een 16x2 LCD schermpje, met backlight, zit met 16 adertjes verbonden aan het moederbord. Je zou een paralelle aansturing verwachten, gezien het aantal draadjes en de aanwezigheid van een SEC (Samsung) KS0070b (905a) microcontroller. In de linuxdistributie die op het systeem stond hebben we de kernelmodule (lcd.o) en de bijbehorende rc.sysinit scripts kunnen vinden om dat ding aan te sturen. Toen begon het gelazer, want due to kernelversie en gcc versie kunnen we de module niet laden om de lcd aan te sturen. Wij op zoek naar de sources voor de module...in geen velden of wegen te bekennen. Hele avond op het forum en in google (maar 7 hits op fabrikant en typenummer van de controller) zitten zoeken....en alles wat we nu hebben zijn de oude kernelmodule en een berg specsheets......maar geen werkende LCD panel.

We willen deze LCD-panel icm de knoppen aan de voorkant (inmiddels werkend, zitten op keyboard controller) gebruiken voor diverse statusdisplays, waar we de scripts al voor in ons hoofd hebben zitten. Geen vervelend idee dus. Maar mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft en ons een zetje in de goede richting kan geven...want drivers ontwikkelen gaat ons net boven de pet.

Ik heb nog even gekeken naar LCDproc, aangezien de KS0070b displays compatible zouden moeten zijn met de (Hitachi) HD44780. Maar hier kon ik niet direct vinden wat we nodig lijken te hebben. Maar ik zou er ook naast kunnen zitten.

Alvast vriendelijk bedankt voor eventuele antwoorden en foto's van de mod volgen binnenkort als ook de buitenkant aangepakt is (hele traject is vastgelegd van voor tot achter.

Groeten!

Hieronder de relevante info uit de rc.sysconfig, module lcd.o is op afroep te mailen, is gecompiled tegen kernel headers 2.0.36, wij draaien 2.4.18

frontPanel="/dev/lcd"
lcd="/lib/modules/lcd"

# Install the LCD driver module
insmod -f $lcd
major=`cat $devices | awk "\\$2==\"lcd\" {print\\$1}"`
rm -f $frontPanel
mknod $frontPanel c $major 0

# First message to the user via the LCD
echo -en "\fInitializing...\n" > $frontPanel
echo -en "(please wait)" > $frontPanel

Verwijderd

Maar mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft
...

Ervaring met het gebruiken van een HP JetDirect als webserver? Dat wordt moeilijk IMO...

Wél een ontzettend gaaf project! Ik ben benieuwd naar de pics :*)

• MissingDog
  • Niet online
ervaring met de LCD-aansturing van dat geval, omdat hij mijnsinziens niet op de par-port zit...aangezien die helemaal aan de andere kant van het mainboard z'n plekkie heeft en geen wiring omgelegd is zo op het blote oog.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Er bestaat al wel een lcd.c (geen idee waar meer tho', dat wordt googlen), die stuurt een LCD op de paralelle poort aan. Dit lijkt mij hetzelfde idee maar het LCD hangt achter een ander poortje. Je zei dat je specs had, is dat voor het LCD of voor de combinatie LCD+JetDirect?

En nog een vraagje, zijn alle JetDirect beestjes up te graden naar Linux? * Sprite_tm kan er nog wel aan eentje komen... :)

Update: Progsel waar ik het over had staat hier. En kan je een pagina posten met meer info over Linux op zo'n JetDirect? * Sprite_tm is schieuwnierig.

[ Voor 22% gewijzigd door Sprite_tm op 10-12-2002 10:43 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• MissingDog
  • Niet online
-------
Sprite_tm:

Specs die we hebben zijn de pdf data sheets van samsung en nog een andere fabrikant. In principe moet je alle 19" Jetdirect dozen wel op een eigen Linux distro kunnen draaien aangezien ze gebouwd zijn grotendeels rondom pc-hardware met wat tweaks.

------

Het kan alleen ff tijd gaan kosten voordat je hem helemaal door hebt, maar ik kan wel een simpel lijstje van components geven die er in zitten...nl. alle probleemgevallen waar wij tegenaan gelopen zijn.

Additional vraagje....hoe kan ik er achterkomen op wat voor poort die LCD opereert zonder zeg maar te brute-forcen? want alle beschikbare adressen afscannen gaat denk ik lang duren...krijg met LCDd en LCDproc (toch flink gaan proberen) geen enkele response op de 3 standaard lpt-adressen. Maarrrrrrrrrrrrr.........tijdens de bootsequence van het geheel duiken hier meldingen op vanuit het bios of een ander prommetje, dan draait hij nl een selftest, zegt hij initializing en blijft hij vervolgens staan op 'booting....' dus dan zou het OS het over mogen nemen, zoals dat ook in de originele configuratie gebeurt.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm. In dat geval zou je dat rommetje es onder een disassembler moeten houden om te kijken of je daaruit kan halen welke poorten hoe aangesproken worden. Zou me niets verbazen als de LCD meteen in het I/O-range van de microprocessor zit, kwestie van de unit in een disassembler gooien, zoeken op 'booting...', kijken op welk adres dat staat, kijken waar aan dat adres gerefereerd wordt, kijken welke routine erna aangeroepen wordt en die routine zou je dan alles moeten vertellen over hoe je het display kan aansturen. Als je er zo 123 niet uitkomt moet je mij maar es de inhoud van het ROMmetje toesturen, wil ik wel es kijken.

• MissingDog
  • Niet online
kijk...klinkt logisch eigenlijk...maar mijn kennis is niet zodanig groot dat ik weet hoe ik dit moet aanpakken...want anders had ik zelf ook wel die driver kunnen schrijven gok ik zo :)

_/-\o_ zou je anders eea per mail/msn oid willen toelichten? of hier, dan hebben de medeforummers er misschien ook nog wat aan. Ben vannacht tot half 6 door blijven werken...maar nog geen succes tot op het moment dat we kunnen benoemen met 'nu'.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, korte cursus BIOS hacken :) Je moet assembly kennen, een disassembler hebben, en een tooltje wat je ROM kan uitlezen hebben (of een ROM-image die je ergens anders vandaan sloopt). Het tooltje om je ROM uit te lezen gebruik je op de JetDirect bak om het ROM uit te lezen. Dan heb je een binary bestandje met de inhoud van de ROM. Die zet je over naar een normale PC. Je pakt dan een goede editor (voor dit soort geintjes kan ik Hiew aanraden) en je zoekt naar een string waarvan je weet dat het op het LCD is terechtgekomen. Als je die vind schrijf je op waar de eerste letter van die string zich in het bestand bevind. Ok, nu pak je de disassembler en haal je daar je ROM-filetje doorheen. De disassembler zal een textbestand uitspugen. Open dat bestandje met je favoriete texteditor. Converteer (uit het hoofd of gebruik bc of calc.exe) de positie van de string die je eerder hebt opgeschreven naar hexadecimaal. Ga daarop zoeken in het tekstbestand. Als je dat hebt gevonden moet je op een MOV bx,0xF123 ofzo uitkomen, met F123 hetgene zijnde waarop je gezocht hebt. Kijk verder in de listing, waarschijnlijk zie je ergens verderop (tot maximaal een instructie of 4 later) een CALL-instructie staan met erachter een adres. Ga in je listing naar dat adres toe. Nou ben je aangekomen bij de routine die in assembly een stuk tekst naar het display toezapt. Bekijk deze goed, vooral de OUT-instructies. Vergelijk dit met de datasheet, en je zult waarschijnlijk al snel een idee krijgen hoe het display softwarematig aan de computer hangt. Download dan dat drivertje waar ik het in een eerdere posting had en ga dan de routines die van het display lezen / naar het display schrijven aanpassen op wat je geleerd hebt uit de BIOS-disassembly.

Nadeel: Je moet wel assembly kennen, en ik heb het idee dat steeds minder mensen die kunst vaardig zijn... Mocht je het willen leren, duik het 'Net op, er liggen AFAIK nog wel een paar uitstekende tutorials (uit het stenen tijdperk, maar ach...) op het 'Net rond te slingeren.

• MissingDog
  • Niet online
sprite_tm....ik heb het hele web afgezocht naar een tooltje waarmee ik die rom kan dumpen naar een file...maar niks gevonden nog....heb het nu ook maar min of meer opgegeven...heb jij nog ideeen?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Heb je al eens op de site van de mobo fabricant gekeken? mischien staat daat ergens een adress dan kan je de poort vinden waar hij opzit.. als je die gevonden hebt moet je de goede data nog naar buiten krijgen.. alleen hier zijn wel een aantal programmatjes voor.. ik heb zelf ook linux alleen geen lcd eraan.. ga ik maar eens proberen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• MissingDog
  • Niet online
mobofabrikant zijn we al flink naar op zoek geweest, ware het niet dat er geen merk opstaat behalve HP...en die geven geen specs van de hardware aan ons helaas. begin al sterk aan mezelf te twijfelen of we weer teveel van het goede willen :)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het kan zeer simpel zijn. Probeer es of je het ROM met zo'n AMD of Award bios-upgrade-tooltje te dumpen? Misschien heeft HP ook wel een bios-upgrade-tool die je kunt gebruiken hiervoor. In de meeste van deze tools kun je ook een switch meegeven die zorgt dat de ROM alleen gedumpt wordt ipv. geflashed.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Kan je niet de aansluiting op je mobo bekijken en dan de printbanen volgen.. als je dat doet kom je bij een chipje uit.. pak die cade die daarop staat. zoek die code op het i-net op.. als je dan de specs/ aansluitingen van die chip weet kan je dus de banen van de chip naar de aansluiting volgen.. en dan kan je hem aansluiten.. :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• MissingDog
  • Niet online
Looki: als ik die banen probeer te volgen kom ik diverse obstructies tegen in de vorm van ic-voetjes etc....1tje in het bijzonder...te weten het rommetje met de phoenix bios van het geval en de aansturing van een lcd vanuit het phoenix bios is verre van standaard, want anders had er op mijn 486's en pentium 1 systemen vast wel een lcd-display gezeten ipv een led display met daarop de 'turboteller'.

Sprite_tm: rom dumpen is leuk met een amd of award of wat dan ook tooltje...ware het niet dat er geen fdd op dat ding zit, er geen keyboard op kan of what so ever. enige aansluitingen zijn ethernet, 220v en een serial port die alleen Tx doet en geen Rx.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Hmm nooit van gehoord
de enige jetdirect servertjes die ik ken zien er zo uit
Afbeeldingslocatie: http://www.nextdata.nl/shop/media/300x.jpg

Maar die bedoel je vast niet :P

heb je misschien ook een hp type nr van dat ding (of beter een berg pics :P )

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ulp, mja, dan wordt het idd lastig... Heeft HP ook geen native tooltje waarmee het kan ofzo? Of staat misschien hier ergens de firmware tussen?

• MissingDog
  • Niet online
Sine: kijk eens hier voor meer info...de machine die wij hebben is de voorloper ervan...de 4000.

Sprite_tm: thnx iig voor het meedenken, ik houd u op de hoogte en zal die ftp ff op z'n kop gooien.
Pagina: 1