Toon posts:

AMD Athlon XP 1800+ werkt niet op fsb 133mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er al wat over is geschreven op dit forum maar ik kon iig niets vinden....

Ik heb laatst de bovengenoemde processor aangeschaft met ondersteunde cooler.
Alleen werkt de processor nog wel als ik de fsb op 100mhz zet maar als ik hem op 133mhz zet, dan loopt de pc al voordat windows is bereikt vast. De processor zou 133mhz (dus 1,53 ipv 1,15 Ghz) moeten kunnen draaien. Mijn moederbord ondersteund het als het goed is ook. Ik zal mijn systeem specificeren.

MoBo =MSI Micro ATX VA Mainboard -MS-6340 Ver 3.0b
Geheugen= 512MB sdram (1 DIMM)
Video = GF4ti4200 128mb ddr sdram
cooler = coolermaster cp5-7jd1b
HD = 20gb udma 66/100
Voeding = 300 watt
Bios = award 4.7
Voor de rest zit er nog een rewriter en een dvd speler in.

Ik denk zeker te weten dat het probleem niet bij het werkgeheugen zit want dit heb ik verwisseld en dat veranderde niets.
Het probleem heeft te maken met de hitte van de processor denk ik, want als de pc eerst een tijdeje uit heeft gestaan dan doet hij het al gauw 20sec langer.

Nu is mijn concrete vraag: Is de cooler die ik heb misschien toch niet goed genoeg of kan het ook zo zijn dat ik gewoon niet genoeg vermogen (300 watt) heb om de cooler snel genoeg te laten draaien ofzo of doe ik iets compleet anders verkeerd?
Ik heb ook al geprobeerd om alle onderdelen die onnodig waren los te koppelen maar dat hielp ook niet dus weet ik ook niet of het wel an de voeding ligt.
Ik weet dat ik een oud moederbord heb, maar volgens de site van msi zou het moeten werken. Ik heb nu alles al gedaan maar het WIL gewoon niet lukken. Ik HOOP dat iemand me kan helpen

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
aVe

Verwijderd

CPU al op ander mobo geprobeert?

300 watt is voldoende en als je PC niet begint te piepen is je cooler ook goed.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Welkom @ GoT!

als je denkt dat de temperaturen te hoog zijn, sjek de bios eens dan onder PC Health Control (ofzow).
maar volgens de site is die cooler tot max XP2200, dus dat lijkt me wat sterk. (maar niet onmogelijk).

ik geloof dat een vriend van mij die plank ook heeft gehad. het is toch een KT133?
als dat zo is ondersteund die idd geen 133Mhz FSB.

edit:
het zou kunnen dat je bij het plaatsen van de cooler een hoekje van de core hebt afgebroken. Dan werkt de CPU niet meer stabiel op bepaalde snelheden of doetie het gewoon helemaal niet meer.
dus maak de core eens goed schoon, en ga er eens met een loep boven zitten kijken of er ergens iets afgebrokkeld is.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 09-12-2002 23:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm De pc piept niet, hij stopt alleen heel snel. De cpu doet het wel op 100 fsb dus dan zou je toch zeggen dat ie gewoon zou moeten werken. Er is ook niet van af gebrokkeld ofzo. Maar ik denk dat ik hem morgen toch maar even ga ruilen voor de zekerheid dan.....

Verwijderd

Topicstarter
ow en mijn bios is te gaar om temperaturen en voltages te zien. Dus dat gaat niet werken. Is er misschien een andere manier? En mijn moederbord zou 133 wel moeten ondersteunen, dmv een jumper moet je het omzetten....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mjah een jumper zegt niet alles. die kan er best zitten voor moederborden uit dezelfde groep met hogere specificaties. bijvoorbeeld: jouw plank is KT133 en het andere type is KT133A. die A versie ondersteunt wel 133Mhz bus en de non-A versie niet.

en temps/voltages lezen doe je met MBM5.

Verwijderd

Topicstarter
KT133A chipset heeft mijn moederbord. Deze zou het moeten ondersteunen toch? Waar zie je dat? Ik zal MBM5 proberen. Ow btw FireWurX cool plaatje bij je sig...

Verwijderd

Topicstarter
ow nog even uit het boekie van me mobo:

-FSB@200MHz/266MHz en ook
-Support pc100/133 SDRAM & VCM technology

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hmm jah dat zou moeten werken jah.

thnxz 4 het compliment :P

Verwijderd

Topicstarter
ok weer een probleem. Ik ben nu met mbm 5 bezig, het wil alleen mijn moederbord niet goed herkennen en geeft dus ook niet de goede board sensor aan. Dat schiet dus niet op. Ik ga maar weee verder proberen. Toch als ik die (verkeerde) sensor gebruik lesstie wel een temeparuur van 87 graden celcius op fsb = 100! dus mijn verboeden over de cooling begint sterker te worden....

Verwijderd

Misschien koeler verkeerd om geinstalleerd?

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Hmjah, ik heb dat bordje ook in een ander computer draaien (oudere)

1) er zitten geen tempsensoren op
2) je zal er nooit ene processor goed op 133mhz kunnen laten draaien,
hij heeft namenlijk een KT133 chipset, geen KT133A chipset.

Sorry, je zult het dus met 100mhz moeten doen OF gewoon een AMD Athlon TB kopen.

Ik heb wel een wat vroegere versie, ik zal zo ff checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Novah op 10-12-2002 01:05 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 00:53:
ok weer een probleem. Ik ben nu met mbm 5 bezig, het wil alleen mijn moederbord niet goed herkennen en geeft dus ook niet de goede board sensor aan. Dat schiet dus niet op. Ik ga maar weee verder proberen. Toch als ik die (verkeerde) sensor gebruik lesstie wel een temeparuur van 87 graden celcius op fsb = 100! dus mijn verboeden over de cooling begint sterker te worden....
87 graden!!!?!
Sjezus, regel zsm een andere koeler, want dit is dodelijk voor je cpu!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Novah
anandus schreef op 10 December 2002 @ 01:06:
[...]
87 graden!!!?!
Sjezus, regel zsm een andere koeler, want dit is dodelijk voor je cpu!
Hmjha, die temps kloppen dus NIET.

Op mijn 6340 bord zitten GEEN tempsensoren, als ik daar MBM5 over mij gaat krijg ik temps van 1 graden -> 99 graden.

Ik heb nog eens mijn boekje bekeken, het is niet mogelijk AMD XP processoren in te draaien op 133mhz, ik snap niet hoe jij hem ooit op 133mhz heb gehaalt.

Welke revisie heb jij van dit bord?

[ Voor 23% gewijzigd door Novah op 10-12-2002 01:12 ]

Verwijderd

Lezen is ook een kust he. Ten eerst 87 graden?? Hij zegt al dat het de verkeerde sensor is. Dus als je een verkeerde sensor pakt die een hogere spanning afgeeft, heb je dus automatisch een hogere weergavetemperatuur. Dit is gewoon verkeerd uitlezen. Dat is net zoiets als dat je de 5 volt wil meten en je meet de 12 volt. en voor novah tuurlijk kan zijn mainboard dat aan. Dat staat hierboven al vermeld en als je de site bekijkt staat dat er ook dus het kan wel degelijk

Verwijderd

Topicstarter
De koeler zit niet verkeerd om, dubble checked that :)

Ennuh, nova ik zweer je dat de volgende regel in het boekje van mijn moederbord staat:

CHIPSET:
VIA KT133A VT 8363A chipset (552 BGA)

Dat zou toch moeten betekenen dattie wel een kt133a chipset heeft?
Verder zegt de site van mbm5 http://mbm.livewiredev.com/ dat dit moederbord wel sensoren heeft ( VIA686B VIA686B 2 VIA686B 3)
alleen de enige die hij kan vinden is LM78 dus ik snap er hoe langer hoe minder van..
HELP!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ahum, dacht dat-ie die 87 graden uit het bios had gelezen... :X
En dat wijntje hier plus dat jointje van daarnet maakt mij niet meer zo scherp ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Novah
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 01:13:
De koeler zit niet verkeerd om, dubble checked that :)

Ennuh, nova ik zweer je dat de volgende regel in het boekje van mijn moederbord staat:

CHIPSET:
VIA KT133A VT 8363A chipset (552 BGA)

Dat zou toch moeten betekenen dattie wel een kt133a chipset heeft?
Verder zegt de site van mbm5 http://mbm.livewiredev.com/ dat dit moederbord wel sensoren heeft ( VIA686B VIA686B 2 VIA686B 3)
alleen de enige die hij kan vinden is LM78 dus ik snap er hoe langer hoe minder van..
HELP!
Jah, ik zie het nu ook, ze hebben er in een latere revisie een andere chipset op gedaan. Vreemd, die ondersteunt inderdaad dan wel 133mhz.

Ik zocht op dit mobo op hun site en kwam hier uit:
http://www.msi.com.tw/pro...hp?UID=131&MODEL=MS-6340M

Een oudere revisie dus.

Maargoed, ik zou het dan wel bij de koeler zoeken. Heb je genoeg koelpasta genomen, ook weer niet teveel.

Verwijderd

Topicstarter
er zat zon patch al op mijn cooler. (en JA ik heb gekeken of er niet nog een stickertje of id op zat :D :D dit was NIET het geval) Ik heb verder niks met pasta gedaan ofzo.

iemand nog iedeen over hoe ik wel de juiste sensors in mbm5 kan krijgen?

Verwijderd

Ik denk dat je het dan echt in je bios moet gaan zoeken. Kan te maken hebben met je instellingen. Ik heb het ook gehad. Nadat ik in het bios iets met Spread Spectrum ofzo had uitgezet en alles op automatisch had gezet, deed mijn systeem het op 133mhz succes

• Novah
Kan je niet de sensoren in je bios vinden? Als dat neit het geval is zitten er bijna altijd geen sensoren op je moederbord, op de meeste microATX boarden zitten geen temp sensoren, op mijn versie van de MS-6340 zitten iig GEEN tempsensoren.

Check misschien even of je bios up to date is, heb je hem geflashed toen je ging upgraden of heb je hem net direct gekocht (mobo).

[ Voor 22% gewijzigd door Novah op 10-12-2002 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.msi.com.tw/pro...=132&MODEL=MS-6340%20V3.0

Deze hebbik

Wel weer iets ontdekt: er staat op die site dattie support van 600MHz~1.4GHz alleen staat in het boekje het volgende:

Support 550 `1,4GHz or higher processor ??

best vaag. Verder staat wel op de site van msi dat dit mobo de 1800+ gewoon zou moeten ondersteunen
http://www.msi.com.tw/pro...D=132&NAME=MS-6340%20V3.0

Verwijderd

Topicstarter
bios is award 4.7 en kan\hoeft niet te worden geflashed want dit is de laatste en eerste versie. Het is nogal een kut bios aangezien je niets kan zien over temperatuur en dergelijke. Die sensoren zullen er dan idd wel niet opzitten. Toch raar dat de site van mbm iets anders beweerd. Zal wel weer een iets ander type zijn ofzo...

• Novah
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 01:33:
http://www.msi.com.tw/pro...=132&MODEL=MS-6340%20V3.0

Deze hebbik

Wel weer iets ontdekt: er staat op die site dattie support van 600MHz~1.4GHz alleen staat in het boekje het volgende:

Support 550 `1,4GHz or higher processor ??

best vaag. Verder staat wel op de site van msi dat dit mobo de 1800+ gewoon zou moeten ondersteunen
http://www.msi.com.tw/pro...D=132&NAME=MS-6340%20V3.0
Hmjah, check je mobo welke revisie je hebt, staat misschien op de doos, of ergens in het boekje.

Je vertelde over een jumper voor het overzetten naar 133? Op mijn bordje's bios staat er gewoon een Frequency/Voltage control menu.
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 01:37:
bios is award 4.7 en kan\hoeft niet te worden geflashed want dit is de laatste en eerste versie. Het is nogal een kut bios aangezien je niets kan zien over temperatuur en dergelijke. Die sensoren zullen er dan idd wel niet opzitten. Toch raar dat de site van mbm iets anders beweerd. Zal wel weer een iets ander type zijn ofzo...
Nee dit is niet raar, op mijn 6340 zitten geen tempsensoren en geeft MBM5 bij CPU temp 90 graden weer. Dat klopt dus niet want mijn proc liep daar als een trein (AMD TB 1200mhz)

[ Voor 28% gewijzigd door Novah op 10-12-2002 01:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 01:30:
Ik denk dat je het dan echt in je bios moet gaan zoeken. Kan te maken hebben met je instellingen. Ik heb het ook gehad. Nadat ik in het bios iets met Spread Spectrum ofzo had uitgezet en alles op automatisch had gezet, deed mijn systeem het op 133mhz succes
Ik kan ook niet dmv een bios instelling het systeem op 133 mhz laten draaien. Dat kan alleen dmv die jumper... Arme Ik ;( ;(

• Novah
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 01:39:
[...]

Ik kan ook niet dmv een bios instelling het systeem op 133 mhz laten draaien. Dat kan alleen dmv die jumper... Arme Ik ;( ;(
Ik denk toch dat het aan de koeling ligt.
Ik zou gewoon goed koelpasta kopen (artic silver 3, coolermaster koelpasta doet het opzich ook best ok) en even de core goed insmeren, niet te veel, niet te weinig, kan je wel ergens op Toms hardwareguide vinden ergens.

Verwijderd

Dat bedoelde ik ook niet. Bij mij was dat ook met een jumpertje, maar kheb alle instellingen die betrekking hebben tot het geheugen en proc. op automatisch gezet en dat werkte wel. Misschien moet je bij jou juist wel iets instellen. En heb je ook een multiplier op het bord zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Kun je meer vertellen over dat Spread Spectrum? Rintje? Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Novah schreef op 10 december 2002 @ 01:39:
[...]
Hmjah, check je mobo welke revisie je hebt, staat misschien op de doos, of ergens in het boekje.

Je vertelde over een jumper voor het overzetten naar 133? Op mijn bordje's bios staat er gewoon een Frequency/Voltage control menu.
[...]
Nee dit is niet raar, op mijn 6340 zitten geen tempsensoren en geeft MBM5 bij CPU temp 90 graden weer. Dat klopt dus niet want mijn proc liep daar als een trein (AMD TB 1200mhz)
Boekje;
Revision History

Revision 3.0
Revision History: Change KM133A to KT133A
Date: March 2001

Verwijderd

Tjah dat was gewoon een instelling in mijn bios. Waar het voor dient weet ik ook niet maar ik had dat op disabled gezet en toen deed mijn systeem het ineens. Het kan best zijn dat het daar niet aan gelegen heeft. Maar probeer eens je processor eruit te halen en er opnieuw in te zetten, biosresetje en dan weer starten. Dat wil ook wel eens helpen.

Succes want ik ga slapen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 01:43:
Dat bedoelde ik ook niet. Bij mij was dat ook met een jumpertje, maar kheb alle instellingen die betrekking hebben tot het geheugen en proc. op automatisch gezet en dat werkte wel. Misschien moet je bij jou juist wel iets instellen. En heb je ook een multiplier op het bord zitten?
Kan het zijn dat je met multiplier op het board 11,5 bedoeld? Ik heb geprobeerd de optimised bios te laden. Dit had geen effect. Ik zal straks nog even verder kijken naar die instellingen 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 01:51:
Tjah dat was gewoon een instelling in mijn bios. Waar het voor dient weet ik ook niet maar ik had dat op disabled gezet en toen deed mijn systeem het ineens. Het kan best zijn dat het daar niet aan gelegen heeft. Maar probeer eens je processor eruit te halen en er opnieuw in te zetten, biosresetje en dan weer starten. Dat wil ook wel eens helpen.

Succes want ik ga slapen ;)
Ook al gedaan!

Maagoed toch bedankt en welterusten! Ik ga morgen de processor en cooler gewoon eerst maar es ruilen dan zie ik wel weer verder. ( 8 dagen omruil garantie ruled :)

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 21:21
Volgens mij moet je je XP gewoon wat meer stroom geven.
Heb laatst ook een Xp1800 op mijn mobo geprikt, liep na een tijdje altijd vast. Ben dan eens in het bios gaan kijken daar stond dat de vcore maar 1,54 V kreeg, heb de vcore dan op 1,7 gezet. Sindsdien nog geen enkele vastloper gehad. :7

Standaart vcore van XP1800 is toch 1,75 dacht ik :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

aramv: hierbij een vriendelijk verzoek om voortaan het uiterst handige edit-knopje Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif te gebruiken in plaats van om diverse keren in korte tijd achter elkaar te posten. Dank je :)

Terugkomend op je probleem: dit kan zoveel oorzaken hebben.. Ontoereikende voeding, brakke CPU, gare mobo of slechte koeling (van CPU/chipset). Op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ kun je een hoop tips/suggesties terugvinden :)

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

jos707 schreef op 10 December 2002 @ 02:31:
Volgens mij moet je je XP gewoon wat meer stroom geven.
Heb laatst ook een Xp1800 op mijn mobo geprikt, liep na een tijdje altijd vast. Ben dan eens in het bios gaan kijken daar stond dat de vcore maar 1,54 V kreeg, heb de vcore dan op 1,7 gezet. Sindsdien nog geen enkele vastloper gehad. :7

Standaart vcore van XP1800 is toch 1,75 dacht ik :?
Yep! 1.750 volt volgens spec van AMD (let wel: voor Palomino)
Voor Thouroughbed XP's is dat tussen 1,500 (A) en 1,600 (B)

:)

Misschien word de Palomino wel ondersteund maar de Thouroughbed niet????

[ Voor 7% gewijzigd door noltha op 10-12-2002 08:23 ]

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Verwijderd

Topicstarter
- sorry ben nog niet zo bekend met forum's maar zal vaker de edit gebruiken

-ik heb a een heeleboel geprobeerd, het meeste ook uit die faq alleen het mag vooralsnog niet baten.

- Over dat voltage: Hoe verander je dat dan? Ik heb award bios 4.7 en kan geen nieuwere er op zetten. De enige instelling die ik heb bij power control is er een die er als vogt uit ziet
cpu host/pci/spread spec. hij staat nu op default.

Weet iemand meer over deze optie of dat dat misschien helpt?
Verder wil ik nog even zeggen dat ik wel al geprobeerd heb om al mijn apparaten en kaarten die niet nodig waren los te koppelen. Zou er dan niet voldoende stroom "over moeten blijven " voor de XP? of werkt het zo niet...

Suggesties?
_/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

noltha schreef op 10 December 2002 @ 08:15:
[...]

Yep! 1.750 volt volgens spec van AMD (let wel: voor Palomino)
Voor Thouroughbed XP's is dat tussen 1,500 (A) en 1,600 (B)

:)

Misschien word de Palomino wel ondersteund maar de Thouroughbed niet????
Dit zou inderdaad heel goed kunnen. Heb je trouwens ook al een bios-update gedaan?
Pagina: 1