cMedia CMI8738 geluidschip van A7A266 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• vetmans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2022
Mijn huisgenoot heeft net haar OS geupgrade naar XP. Daarna wil haar on-board sound niet meer werken. Mocht dit op het verkeerde forum staan: Mijn verontschuldigingen.
Waar gaat het om: Haar Asus A7A266 heeft een on-board C-Media cm18738 geluidschipje. Op de Asus site staat de nieuwste driver voor deze chip, maar helaas geen resultaat. Installeren van de driver werkte niet evenals het runnen van de installer van de C-Media site. Meer mensen die dit probleem gehad hebben en eventueel een oplossing weten? TIA!

- Edit: wilde topic wijzigen, bleek helaas niet mogelijk, grrr

[ Voor 8% gewijzigd door vetmans op 09-12-2002 23:53 . Reden: Wilde topic wijzigen... ]

• Mentalist
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Staat onboard sound in je bios nog wel aan?

Waar gaat het precies fout? Is de hele driver niet te installeren of kun je 'm wel installen maar vertikt ie het geluid te geven? Of geeft ie een foutmelding (als ie dat doet : welke foutmelding)? Etc etc.

We kunnen niet raden waar je probleem precies inzit.. Dan zul je iets meer details moeten geven...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• vetmans
Er is niet veel meer dat ik je kan vertellen helaas.
De file die ik gedownload heb van de C-Media website (CMI8738_WDM_0639XP) blijft hangen bij: "Waiting for audio drivers to be ready".
De driver die ik van de ASUS site heb gedownload (CM_288XP) worden niet herkend: "Could not find the necessary software".
In de BIOS staat de geluidschip niet aangegeven, wel de AC97 Modem chip, die op Auto staat. De andere optie is Disabled.
In de Device Manager staat er een groot geel vraagteken door Multi Media Device en als ik handmatig een sound, video en game controller wil toevoegen ziet hij ook niet de drivers. Ja, het is een zipje, maar die is uiteraard uitgepakt. Ook de *.inf installeren lijdt niet tot het gewenste resultaat, hoewel er geen foutmelding bij komt kijken.

Waarschijnlijk komt het erop neer een losse, beetje cheapo, geluidskaart te kopen....

• Crash
  • Laatst online: 20:49
die zooi kan je ook binnenhalen via windowsupdate,
dat al es geprobeerd?
werkt bij die c-media zooi vaak beter dan zelf die drivers downloaden/installen

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

vetmans schreef op 10 December 2002 @ 21:22:
Er is niet veel meer dat ik je kan vertellen helaas.
De file die ik gedownload heb van de C-Media website (CMI8738_WDM_0639XP) blijft hangen bij: "Waiting for audio drivers to be ready".
De driver die ik van de ASUS site heb gedownload (CM_288XP) worden niet herkend: "Could not find the necessary software".
In de BIOS staat de geluidschip niet aangegeven, wel de AC97 Modem chip, die op Auto staat. De andere optie is Disabled.
In de Device Manager staat er een groot geel vraagteken door Multi Media Device en als ik handmatig een sound, video en game controller wil toevoegen ziet hij ook niet de drivers. Ja, het is een zipje, maar die is uiteraard uitgepakt. Ook de *.inf installeren lijdt niet tot het gewenste resultaat, hoewel er geen foutmelding bij komt kijken.
Reset je bios eens, dan staat het sowieso wel weer aan. Detect eens hardware in windows.
Waarschijnlijk komt het erop neer een losse, beetje cheapo, geluidskaart te kopen....
Zou ik niet doen, krijg je dezelfde cmedia (of realtek :X) ellende, maar dan in losse kaartvorm :X :P

Koop dan een Terratec oid.. (sja, met Creative is het ook wat aankloten, dus wat hou je over..).

• vetmans
Als XP de gezochte drivers niet kan vinden op de aangegeven plaatsen gaat ie zelf bij WindowsUpdate zoeken. Ook hier geen geluk, ze zou op de hoogte gebracht worden als de juiste driver gevonden zou worden.
Hardware detecteren (het eeuwige vraagteken verwijderen) heeft als resultaat dat "the necessary software could not be found" oid. Iig hetzelfde als bij driver updaten. De losse geluidskaart wordt waarschijnlijk een creative 4.1. Gaat toch via een kabeltje naar de stereo, dus al is de kwaliteit niet al te hoog, het volume maakt veel goed :)
Bedankt voor alle replies!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Goeie kans overigens dat bij een nieuwe install in plaats van een upgrade de onboard sound WEL gewoon aan de gang was gegaan...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :)
vetmans schreef op 09 december 2002 @ 23:51:
- Edit: wilde topic wijzigen, bleek helaas niet mogelijk, grrr
Daar heb je geen rechten toe :P
Maar je had het ook gewoon kunnen aanvragen in Schop een Modje :)

• vetmans
Upgraden wil zeggen van w98 naar XP. Het zegt niets over een clean install, wat we wel gedaan hebben. Misschien is de chip gewoon verrot, who knows... We geven het iig op. Tnx voor alle moeite iedereen, ook BalusC die ervoor zorgde dat ik weer es totaal verrast was omdat ik de topic niet kon vinden :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

vetmans schreef op 11 december 2002 @ 23:02:
Upgraden wil zeggen van w98 naar XP. Het zegt niets over een clean install, wat we wel gedaan hebben. Misschien is de chip gewoon verrot, who knows... We geven het iig op. Tnx voor alle moeite iedereen, ook BalusC die ervoor zorgde dat ik weer es totaal verrast was omdat ik de topic niet kon vinden :)
Dan moet je op je naam klikken :).

Heb je je bios trouwens nog gereset?

Pagina: 1