WC-tje ook luchtkoelen

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zat net te denken. Is het misschien niet nog beter als je je koelblok van je CPU ook nog eens luchtkoelt. Dus dat je erop nog een fan installeert. Of maakt dit niks uit als je je een goede set-up hebt?

EN ROEP NIET UTFS!
Want ik klikte net netjes op de externe Omega search link en toen kreeg ik Error "Scheikunde lokaal" (404) (Page not found/De pagina kan niet worden weergegeven.)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dat zal niet veel uitmaken, die luchtkoeler zal echt niet veel meer koelen omdat deze niet snel genoeg koelt om het blok nog een paar graden kouder te laten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bazs2000 op 09-12-2002 22:42 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

mhhhzzzz er zijn wc blokkies op de markt waarbij dit het geval is, het schilde wel wat mat niet echt dendeert veel, je kan bdab beter een TEC pakken....
Je moet dan je blok zo bouwen dat de zijkant koelfinnen kan krijgen en plaatjes boven op de fan...

zoek wel een pic van dit geheel...

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Lijkt me heel onnodig bij een goed blokje... Dat is tenslotte massief koper/aluminum, en daar heeft luchtkoeling echt geen vat op :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Maakt nix uit, de warmte van de cpu komt nauwelijks aan de buitenkant van het blok, het enige voordeel dat je krijgt is dat je moederbord wat meer koeling krijgt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Dit heeft geen zin aangezien je WC blok geen koelvinnen heeft. En zo kan je er wel een fan opzetten, maar als tie geen warmte uit de omgeving (vinnen) wegblaast schiet je er niks meer op :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 18:48
Je zou t kunnen proberen, op je koelblokje wat vinnen maken, en dan daar een koelertje op, die lucht wegzuigt ofzo, mja of dat wat opleverd..:?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nee het zou niet echt nut hebben het koelwater koelt het blok al zo goed dat het niet nodig is om er nog een fan op te zetten

(edit: wat hier verder boven staat klopt ook allemaal wel :) )

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 10-12-2002 00:03 ]

Verwijderd

Als je écht goede koeling wil kun je er ook gewoon een peltier op knallen ;)

Verwijderd

ik zat daar laatst ook al aan te denken:
koelblokje met vinnen erop waar lucht overheen raast:
heeeey dat is gewoon een radiator, en om het gebeuren niet allemaal boven je proc te hangen ivm gewicht enzo hebben ze em gewoon op een andere plek gedaan. :D
ze zijn heus niet gek hoor daar is echt wel over nagedacht.

Verwijderd

Er bestaat niet zoiets als koeling, het enigste wat je kan doen is warmte energie van het ene naar het andere transporteren. Wat je niet wilt is dat je CPU warm wordt dus daar wil je de energie weg hebben. Het makkelijkste is als je die warmte energie afdraagt naar de lucht aangezien je lucht genoeg hebt en je dus zoveel energie kwijt kan als je maar wilt.

Wat je dus doet is een groot blok metaal op je CPU zetten en daar lucht doorheen laten blazen zodat de electrische energie die door de CPU wordt omgezet in warmte energie afgevoert wordt door het blok naar de lucht.

Maar wat is het probleem met deze opzet: Je kan maar zo'n groot oppervlakte maken als je plaats hebt in je kast bij je CPU. En het moet ook nog allemaal aan je mobo op je CPU hangen dus je zit ook gelimiteerd in gewicht.

Dus wat doe je dan, je gaat de warmte meenemen, je pakt een metalen blok, zet deze op je cpu maar ipv lucht laat je er water doorheen gaan zodat de warmte energie meegenomen wordt. Die warmte energie laat je dan door een radiator lopen (groot stuk metaal waar je lucht doorheen laat lopen, zoals dus eerst op je cpu zat) en op die manier wordt de warmte dus weer afgevoert naar de lucht.

Oftewel er bestaat niet zoiets als waterkoeling want het is niet het water wat koelt. Het is gewoon water-assisted lucht koeling.

Je zou het oppervlakte iets kunnen vergroten door ribben op je blok te zetten, maar het zal een verschil zijn van < 10% oftewel niets.

Zie ook deze post

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 11:11 ]

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

VinnieWeiss schreef op 09 december 2002 @ 22:37:
Ik zat net te denken. Is het misschien niet nog beter als je je koelblok van je CPU ook nog eens luchtkoelt. Dus dat je erop nog een fan installeert. Of maakt dit niks uit als je je een goede set-up hebt?
Of dat uit zal maken is natuurlijk afhankelijk van te temperatuur binnen je case in vergelijking met de temperatuur van het water. Ik bedoel, wanneer je je water tot kamertemperatuur weet te koelen, en je koelblok haalt ook die temperatuur, terwijl je kast van binnen 30 graden is, heeft het vergroten van de warmteoverdracht tussen lucht en koelblok dus een negatief effect op je koelresultaten. Wanneer de temperatuur van je koelblok hoger is dan de temperatuur van de lucht in je case, zou het een marginaal verschil kunnen uitmaken, maar IMHO niet de moeite waard. Bovendien verwarm je dan de lucht binnen je kast, die je met een casefan moet afvoeren. En daar gaat je stille systeem... :)
offtopic:
EN ROEP NIET UTFS!
Want ik klikte net netjes op de externe Omega search link en toen kreeg ik Error "Scheikunde lokaal" (404) (Page not found/De pagina kan niet worden weergegeven.)
offtopic:
Dat komt omdat Arethusa problemen heeft. Ach, en niemand hier snapt dat 404 je Sk-lokaal is. Was gezellig hè, practicum Sk om 7:30 's ochtends :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is inderdaad niet zo superhandig, want wat wíl je nou eigenlijk met waterkoeling? Je cpu koud krijgen? Ja. Wat nog meer? Die warmte úit je kast halen. Als jij eroverheen gaat blazen in je kast, dan warm je je kast juist op. Je wilt je warme water juist uit je kast hebben. Je kan dus zelfs het beste de leidinkjes in je kast isoleren, om te voorkomen dat die je kast opwarmen.

Zodra het buiten je kast is, wil je natuurlijk weer wel dat het afkoelt. Dus dan laat je het door een metalen buisje door de sloot lopen ofzo, om lekker koud te worden... Of een radiator inderdaad :)

utf physics book! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 11-12-2002 14:50 ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:53

Mad_Demon

de dokter

VinnieWeiss schreef op 09 december 2002 @ 22:37:

EN ROEP NIET UTFS!
Dit is opzich geen slecht idee als backup, als je pomp ermee ophoud dat je altijd nog een soort van backup hebt, het probleem echter ligt in de plaatsing van de slangtules op het waterblok.
Als je de tules naar de zijkant verplaatst geeft dat ook weer een slechter koelingsresultaat van het waterblok.
Kijk naar bijvoorbeeld naar de Danger Den Maze 3, afgezien van de plexi deksel is het ontwerp zo gemaakt dat het niet mogelijk is om er ook nog een back-up luchtkoeler te kunnen plaatsen zonder de prestaties omlaag te brengen.

Als je zo'n waterblok zou willen maken moet je:
a) een nieuw (goedpresterend) ontwerp maken
b) de luchtfinnen ook op een dergelijke kwaliteit ontwerpen dat ze een dik geklokte processor onder de kooktemperatuur kunnen houden (of op z'n minst de temperatuurstijging laag houden)

En bovendien heeft een waterkoeling setup vaak een ingebouwde back-up doordat water gaat bewegen vanwege het warmteverschil.

Bovenstaande posts zeggen ook al dat het geen extra koelende waarde toevoegd en daarom heeft het weinig zin om dan nog te gaan experimenteren met dit soort dingen ;)
tenzij je echt veel tijd en geld over hebt natuurlijk _/-\o_

2000-ste post :D

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1