[Raid] hpt 372 raadsel

Pagina: 1
Acties:

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Topicstarter
onboard bij een epox 4sda+

controller wordt herkend in de bios en de raid stripe verderop ook. Hierna blijft ie hangen na "Verifying DMI pool data" en geeft daarna: "Disk error press any key to restart".
Affijn zoeken naar het probleem in fora en newsgroups, veel behalve een kant-en-klare oplossing.
Stripe kapot? Vreemd want geeft geeft niks aan dat er iets fout zit, via <control> H kan ik er gewoon in.
Opstarten met bootdiskette? Duurt ontzettend lang, kijk of ik de schijf (raid) kan benaderen-> niks
ok, raid mee naar JAVA-doctor, die heeft ook een HPT 372, kaal er aan gehangen doet niks, beetje klooien kunnen de partitie activeren (was ie van te voren maar nu dus niet meer).
Wegens sint moeten stoppen en de zooi terug mee naar Utrecht. Thuis, helemaal niks.
ok, controller uitzetten en XP op een losse HD zetten, alles gaat soepel.
Controller aan, via HD-0 opstarten XP is er. Kijken bij de device manager, uiteraard geen hpt driver, versie 2.32 installeren en: poef zwart scherm.
Controller aangezet.
Herstarten: niks na het windowsopstart scherm: zwart scherm.
mbv tooltje stripe herstellen: niks
Controller maar weer uit en naar windows device manager, hidden ontvinken en daar kijken. hpt3x staat ok maar bij hptpro.sys een uitroepteken maar dat kan zijn omdat de controller disabled is.
Zodalijk ga ik daarmee aan de gang, onder properties - driver kan je het type startup wijzigingen, staat nu op BOOT, zou dat helpen??

ps: het niet doen begon na het installeren van een video-tool voor een matrox kaart (G450-eTV)

[ Voor 9% gewijzigd door Spice op 09-12-2002 22:27 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ergens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ staat hoe je hangertjes tijdens Verifying DMA Pool kunt oplossen :)
Controller aan, via HD-0 opstarten XP is er. Kijken bij de device manager, uiteraard geen hpt driver, versie 2.32 installeren en: poef zwart scherm.
Bedoel je dat hij ineens vastloopt/hangt/whatever of bedoel je gewoon dat je hem even afsluit :?

• Spice

Spice

Topicstarter
Lees het nog maar eens rustig na, met de FAQ kom ik er echt niet uit anders post ik hier niet :)
Hij doet gewoon niks als de hpt enabled is. :(

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Hele wazige gebeurtenis..

Als ik het verhaal zo lees, dan lijkt het me dat die controller gewoon het loodje heeft gelegd..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Spice schreef op 09 december 2002 @ 22:30:
Lees het nog maar eens rustig na, met de FAQ kom ik er echt niet uit anders post ik hier niet :)
Oh, uit de log hier blijkt dat je om exact 22:29 voor het eerst op de troubleshooter hebt gekeken.. Maargoed, wat versta je weer onder "hij doet gewoon niks als de hpt enabled is"? Wees wat specifieker, gedetailleerder.. Start hij geeneens op? Krijg je geen beeld? Kom je Windows niet in? etc..etc..

Be constructive.. :)

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 22:47
Twynn schreef op 10 December 2002 @ 09:47:
Hmm.. Hele wazige gebeurtenis..

Als ik het verhaal zo lees, dan lijkt het me dat die controller gewoon het loodje heeft gelegd..
Nee, dat kan niet. Als je 't verhaal goed doorleest zie je dat 't aansluiten van de stripe op mijn computer dezelfde effecten teweeg bracht. Dus wel het herkennen van de stripe door de controller, maar daarna er niet van kunnen opstarten, of heeeeel langzaam van een diskette opstarten. Na 't opstarten met diskette kun je de stripe (1e partitie fat32) ook niet benaderen trouwens ( c: ). Zodra je de HPT controller in 't bios uitschakelt, verloopt 't opstarten van diskette weer in een normaal tempo.

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat 't aan de stripe moet liggen. Maar de stripeset zelf lijkt in orde, dus zou 't aan het filesystem moeten liggen? Fdisk /mbr heeft niet geholpen volgens mij, of ben ik dat vergeten te proberen :? Oh ja, Fdisk herkent de stripe dus wel en de partities die erin zitten, duurt trouwens ook heeeel lang om fdisk op te starten. Misschien de reparatie-opties van de Windows XP cd gebruiken?

Verwijderd

JAVA-Doctor schreef op 10 December 2002 @ 14:56:
[...]

Nee, dat kan niet. Als je 't verhaal goed doorleest zie je dat 't aansluiten van de stripe op mijn computer dezelfde effecten teweeg bracht. Dus wel het herkennen van de stripe door de controller, maar daarna er niet van kunnen opstarten, of heeeeel langzaam van een diskette opstarten. Na 't opstarten met diskette kun je de stripe (1e partitie fat32) ook niet benaderen trouwens ( c: ). Zodra je de HPT controller in 't bios uitschakelt, verloopt 't opstarten van diskette weer in een normaal tempo.

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat 't aan de stripe moet liggen. Maar de stripeset zelf lijkt in orde, dus zou 't aan het filesystem moeten liggen? Fdisk /mbr heeft niet geholpen volgens mij, of ben ik dat vergeten te proberen :? Oh ja, Fdisk herkent de stripe dus wel en de partities die erin zitten, duurt trouwens ook heeeel lang om fdisk op te starten. Misschien de reparatie-opties van de Windows XP cd gebruiken?
Heb je niet per ongeluk een andere blocksize ingesteld?

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

JAVA-Doctor schreef op 10 December 2002 @ 14:56:
[...]

Nee, dat kan niet. Als je 't verhaal goed doorleest zie je dat 't aansluiten van de stripe op mijn computer dezelfde effecten teweeg bracht. Dus wel het herkennen van de stripe door de controller, maar daarna er niet van kunnen opstarten, of heeeeel langzaam van een diskette opstarten. Na 't opstarten met diskette kun je de stripe (1e partitie fat32) ook niet benaderen trouwens ( c: ).
Zou dat langzaam booten kunnen liggen aan de SCSI drivers voor de CDROM? Was bij mij welk het geval. (Promise ATA100 raid onboard)

Volgens mij is het niet echt verstandig om van je RAID te booten (tenzij je hardwarematige RAID heb die meteen dit ondersteund) Omdat je vaak een driver nodig heb om om de set aan te spreken omder windows. Een Pagefile op je Stripeset is wel weer goed, maakt ie gebruik van de snelheid van je stripeset. (zolang er maar geen parity op zit)

Meh ...

• Spice

Spice

Topicstarter
Misschien de reparatie-opties van de Windows XP cd gebruiken?
Als ik zover ben dan geeft XP aan dat de setup geen harddisk(s) kan vinden :(
hij doet gewoon niks als de hpt enabled is"? Wees wat specifieker, gedetailleerder.. Start hij geeneens op? Krijg je geen beeld? Kom je Windows niet in? etc..etc..
hpt enabled, hd-0 uit: Computer blijft hangen op: verifying DMI pool, na 10 seconden disk error, press any key
hpt enabled, hd-0 aan, gaat windows in, net voordat je desktop in floept, zwart scherm
hpt disabled, hd-0 aan: boot gewoon, komt in windows, in XP bij Device manager (show hidden devices) een uitroepteken bij hptpro (driver), niet bij hpt33.xx

[ Voor 66% gewijzigd door Spice op 10-12-2002 17:07 ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 08:39
Ik weet niet welke hd's je hebt, maar test ze eens aan een gewone IDE controller met het testprogrammatje van jouw hd-fabrikant.
Dit bood bij mij de uitkomst bij mijn niet willen werkende RAID-0 setup, die ook de hd in xp-install niet kende, en crashde bij installatie drivers in windows 98.

Owjah, bij mij was dus een hd kapot...

[ Voor 8% gewijzigd door DustMan4u op 10-12-2002 17:12 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Spice

Spice

Topicstarter
Het ziet er inderdaad naaruit dat er 1tje stuk is, foutmelding: 070x0, dan is ie stuk bij ibm :(

Pagina: 1