Toon posts:

jetdirect print server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor mijn werk zo'n ding installeren
maar nu komt de vraag
alle comp. in het netwerkt moeten gebruik kunnen maken van deze printer.
Hoe cfg ik dat ding
Installeer ik een pakettje op de server of moet ik gewoon op elk werkstation.
die printer toevoegen lijkt mij.
of moet ik ook echt iets op de server installeren ik bedoel dus niet op de printserver

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Via de server installeren en dan delen
Beheert makkelijker en is 100x minder werk

Overal installeren is het stomste wat je kan doen. Dan moet je alles 100x instellen :)

Verwijderd

installeren doe je de printer meestal inderdaad op de server, als het w2k is is het simpel, anders wat lastiger.
in principe krijgt dat ding van je dhcp server een adres als het een beetje een moderne is, dan kan je heel simpel in je dhcp databse kijken waar ie zit en vervlogens naar toe http'en.
http://192.168.168.201 bijvoorbeeld.
dan krijg je een config pagina en kan je alles uitzetten wat niet noodzakelijk is (ipx/spx, appletalk, etc.) geef hem een vast ip adres in je netwerk.
en voeg op de (w2k) server een standaard tcp-ip port toe als je een printer toevoegd.
beter is nog een lpr poort aanmaken dit is stabieler en kan bovendien ook op nt4 en unix etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dit snap ik maar nu wil ik printen op mij werkstation hoe weet hij nu dat hij moet printen op dat ip

Verwijderd

wat voor os heeft je ws??

Verwijderd

staat er een dhcp server in je netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
win2k dhcp

Verwijderd

het ip adres kan je te pakken krijgen door op de testknop te drukken, dan komt er een tespagina uit de printer en daar staat het huidige (let op bij dhcp kan het dus wissellen) ip-adres op. Als jouw pc de enige is die moet printen, ga je naar: printer toevoegen, lokale printer, printerpoort toevoegen, standaard tcpip poort, ipadres, en dan de poort selecteren.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar nu heb ik nog geen andwoord op mijn vraag hoe weet nu werkstation waar die moet printen zonder dat ik dat aan geef

Verwijderd

Topicstarter
Sn3akz schreef op 09 December 2002 @ 22:02:
Via de server installeren en dan delen
Beheert makkelijker en is 100x minder werk

Overal installeren is het stomste wat je kan doen. Dan moet je alles 100x instellen :)
het gaat me dus hierom

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 23:03:
ja maar nu heb ik nog geen andwoord op mijn vraag hoe weet nu werkstation waar die moet printen zonder dat ik dat aan geef
Niet, je moet op ieder werkstation (eventueel via een scriptje of wat dan ook), wel die printer gewoon aanmaken. Gewoon zoals je iedere netwerkprinter installeert.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 23:06:
[...]

Niet, je moet op ieder werkstation (eventueel via een scriptje of wat dan ook), wel die printer gewoon aanmaken. Gewoon zoals je iedere netwerkprinter installeert.
Kijk zo antwoord zocht ik nou thanks

Verwijderd

doe het via een script!

Verwijderd

Topicstarter
nou nog wat dan is het in princiepe ook niet nodig om de printer op de sever te installen of zie ik dat verkeert

Verwijderd

Ja, dat zie je verkeerd.
De constructie zoals werd voorgesteld is als volgt: op de server installeer je de printer (moet je nieuwe poort aanmaken enzo, dat ie netjes via de jetdirect server print), die share je daarna onder bijvoorbeeld de naam printer01.
Op alle clients installeer je nu die netwerkprinter (op lokatie \\printserver\printer01). Drivers enzo komen als je alles netjes hebt geinstalleerd vanzelf mee naar de client.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

p'cies .. en als je printer een move maakt van ip adres ofzo .. doe je het alleen op de server
scheelt je een boel werk

Iperf

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

man ...o...man....

is het een intern / extern?

voor xtern doe als volgt:
1- zet je opstelling volgens je gewenste opstelling, maar ook volgens de handleiding,
dwz.: uit het doos, paralel kabel op paralel poort, voeding erbij, steek het UTP poort in het switch/ hub/ wahatever. Als je dhcp server heb (router / whatever) kreeg hij meteen ip, maar dat weet je niet (hangt af van welk type printserver: met of zonder LCD scherm). Als lcd scher aanwezig is kan je verder in manual lezen welk ip hij heeft, zoniet stap2.
2- installeer driver (van de jetdirect) op server pc, zodat je het ip te weten krijg. Zodra je de ip weet kan je op alle pc driver van de desbetreffende printer installeren, en niet de driver van jetdirect (als het <10 pc kan je gewoon langs alle pc komen. Groter dan 100 pc maak je en script), met het poort op ip die je net had gekregen. Het wordt ander verhaal als het een om speciale driver gaat (zoals SVEC printservers). En die moet je juist op alle pc' installeren.

Voor inter beetje lastiger qua harware install:
(dit is voor laserprinter :9 )
1- achter op je printer zit een speciale jetdirect slotje, doe open en steek het kart erin. (power off tuurlijk), daarna vastschroeven.
2- printer aanzetten, no cables attached.
3- set printer e.d. op standaard fabriekswarde, daarn test/config page uitprinten uit goed lezen.
4-printer uit
5-utp kabel inpluggen
6-printer aan, print alweer de config page, zie je en ip
7-je kan ook trouwen ip handmatig invoeren
8-op alle pc driver installeren van de printer met het desbetreffende ip poort

Hangt af van je jetdirect, het is wb managable.

voilla.

ps: heb thuis en svec 3poorten printserver, op het buro 3 intern voor laserprinters & 1 extern voor designjet. daarom weet ik hoe het ongeveer moet zijn

succes met lezen & uitvoeren. welterusten

: :Z

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

het ging hem alleen om punt 8 :+
Nu wel wakker? :z

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 09:36 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

wat OS bebben de workstations?

Verwijderd

Topicstarter
win98

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

aangezien win98 geen optie heeft om een IP printerpoort in te stellen ( kan wel met een progje (free/shareware :? )

dan lijk me dat je beter gewoon via de windows share die printer delen @ win2k server en zo de netwerkprinter installeerd @ werkstations

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 10-12-2002 20:51 ]

Pagina: 1