Toon posts:

Processorbreedte in bytes: waarom niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zeggen we nog steeds allemaal 32 en 64 bits in plaats van 4 en 8 bytes? Dat is een korter cijfer en werkt IMHO prima aangezien het aantal bits tegenwoordig toch allemaal veelvouden van 8 zijn.

Verwijderd

Zeurkous :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De waarde kan per bit verschillen, als je in bytes rekent heb je 2^8 tekens, en zoveel symbolen hebben we niet.

Statusflags enzo. Te ingewikkeld om kort uit te leggen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Waarom niet in MB's of TB's?
Waarom zijn de bananen krom? Er is ooit besloten om het in bits te doen, er was ooit een tijd dat er alleen maar in bits werd gerekend. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Resistor schreef op 09 december 2002 @ 21:40:
De waarde kan per bit verschillen, als je in bytes rekent heb je 2^8 tekens, en zoveel symbolen hebben we niet.

Leg het dan lang uit.

• Danny043
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
en als je dan 31 of 33 bits hebt? hoeveel byte is dat. 3,875 en 4,125. das eerder een mondvol dan korter

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

Double Word zou kunnen nog en een Quad Word
maar maakt het niet echt overzichtelijk.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Bij 8 bytes heb je het eigenlijk over een stukje data dat uit 8 losse stukken bestaat (als ware het een woord van 8 letters), terwijl 64 bits wel duidelijk 1 geheel insinueert. Daarnaast verkopen grote getallen: een 64 bits cpu klinkt natuurlijk interessanter dan een 8 bytes cpu.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

een Word is afhankelijk van de processor structuur
op een 16-bit processor is een Word 16 bits breed
op een 11 bit processor 11 bits en op een 64-bits cpu is ie 64 bits breed

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ga maar eens zoeken, ik wordt al gek van een 8 bit microCONTROLLER (simpele processor)

Er zal wel genoeg te vinden zijn. Intel is een goede bron voor een werkstuk.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 21:21:
Waarom zeggen we nog steeds allemaal 32 en 64 bits in plaats van 4 en 8 bytes? Dat is een korter cijfer...
Oke, een korter cijfer, maar "32 bits" en "4 bytes" tellen beiden 7 karakters. Maakt niets uit, lekker puh! :P

Dit is geen signature...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 21:21:
Waarom zeggen we nog steeds allemaal 32 en 64 bits in plaats van 4 en 8 bytes? Dat is een korter cijfer en werkt IMHO prima aangezien het aantal bits tegenwoordig toch allemaal veelvouden van 8 zijn.
Ooit is nu eenmaal besloten dat zo uit te leggen en tot de getallen té groot worden blijven we het zo uitleggen. Waarom had men het destijds over een HD van 512 MB en niet van 0,5 GB?

Bovendien klinke hoge getallen meestal veel leuker.

"Ja meneer, een heuse 32 bits cpu! Oh, en die daar is een 8 bytes cpu..."

32 maakt meer indruk. Marketing... Tot de getallen TE groot worden, want een HD van 83886080 KB maakt wel indruk maar is niet praktisch (en geen mens kan het onthouden :Y)).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Precies, pas bij >65536 bits wordt het handig.... :+ En voordat we daar zijn..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Resistor schreef op 09 december 2002 @ 21:40:

Hmm? Die volg ik niet helemaal..

Voor zover ik weet zijn normale processors altijd uitgerust met een databus waarbij de breedte altijd een meervoud is van 8. (de 4004 buiten beschouwing gelaten). Bij een geheugenbus hoeft dat inderdaad niet altijd..
Hangt er gewoon vanaf hoeveel geheugen een proc moet kunnen adresseren.

Waar jij het over hebt zijn interne registers in de processor, maar die hebben niks met de databus :)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Twynn schreef op 10 december 2002 @ 10:01:

[...]

Hmm? Die volg ik niet helemaal..

Voor zover ik weet zijn normale processors altijd uitgerust met een databus waarbij de breedte altijd een meervoud is van 8. (de 4004 buiten beschouwing gelaten). Bij een geheugenbus hoeft dat inderdaad niet altijd..
Hangt er gewoon vanaf hoeveel geheugen een proc moet kunnen adresseren.

Waar jij het over hebt zijn interne registers in de processor, maar die hebben niks met de databus :)
Ik begin gek te worden van de Atmel 8515, die werkt met de status flags, interrupt flags, carry flags, bitbewerkingen enz. |:(

cpu weet ik niet, eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 10-12-2002 18:48 . Reden: en nog een voutje ]

Verwijderd

waarom gaan we niet gewoon alles in hexadecimale waarden opschrijven, dat scheelt in het dagelijks leven nog veel meer cijfers... Is ook makkelijker rekenen voor computers... B) |:(

(trouwens: pic165x heeft adresbus van 12 bit - dat is 12/8 bytes oftewel 3/2 bytes voor de leken :X )

Verwijderd

bits geeft de breedte van de bus aan, bytes zijn welliswaar 8 bitjes, maar bytes worden meestal gebruikt om het aantal geheugenplaatsen aan te duiden. aangezien een processor geen geheugenplaatsen heeft wordt de bandbreedte in bits gezegd, de lvl 1 en 2 cache zijn wel opslagplaatsen, daarom zijn die wel in bytes.
geldt net zo als voor downloadsnelheid en de daarbij behorende bandbreedte

Verwijderd

dat heeft ooit iemand bedacht toen ze de BYTES nog niet kenden B)
8 data lijnen.. hm aswe dat nou is bits noemen.. en 1 volle data lijn = 8 bits... hm dat noemen we 1 byte
Pagina: 1