PCTV Pro en spanningsverschil

Pagina: 1
Acties:

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 16:04
Ik heb al een poos (jaar of 2) een PCTV Pro in mijn PCtje zitten alleen ben ik van de zomer verhuisd omdat ik nu op kamers zit. Nu heb ik ook hier natuurlijk een TV-aansluiting en die zit ook gewoon aangesloten. Als ik dit alleen doe slaan er kleine vonkjes over tussen de kabel en de tvkaart. Ook als ik het metalen deel vasthoud van de kabel en de tvkaart voel ik een "schokje".
Ik heb wel gewoon TV-ontvangst alleen is dit heel slecht (is in dit hele huis) . Nu heeft een huisgenoot van mij ook een tvkaartje (zat bij zn Aldi-PC) en die heeft dit ook. Bij hem is 2 weken terug zn geheugen kapot gegaan. Hij zegt dat dat aan dat spanningsverschil ligt.
Nu is bij mij 1 maand geleden ook het geheugen kapot gegaan (dit was dus in de nieuwe situatie met spanningsverschil) maar ik weide (of is het met lange IJ :? ) >:) dit niet aan de tvkaart maar aan gewoon brak geheugen. Er zit nu dus nieuw geheugen in en de PC werkt verder prima.
Nu vertelden mijn huisgenoten mij dat niets hier in huis geaard is. Stopcontacten niet en verwarmings ook niet.
Kan het nu idd zo zijn het dit spanningsverschil voor het kapotte geheugen heeft gezorgd?

MacBook Pro 14" 2021

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 11:06

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Dat aarden is wel zo veilig.....
Dat spanningsverschil is waarschijnlijk zo rond de 100 Volt (test maar eens met een spanningsmeter).
Bij mij heeft dat n mijn oude huis jaren goed gedraait (Hauppauge WinTV card). Ik moest alleen wel eerst ff die CAI kabel eruit trekken als ik iets in mijn kast moest doen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• paulmadejong
Hmm.. maar hoe moet ik aarden dan? Mijn stopcontacten e.d. is ook niet geaard?
CAI kabel eruit trekken als ik in mn kast moest zijn vond ik sowieso wel zo fijn altijd :P
Maar als ik het dus goed begrijp heeft het bij jou altijd prima gedraaid, terwijl jouw PC niet geaard was. Dus jij had ook een spanningsverschil.
Het spanningsverschil is bij mij trouwens heel weinig, varieert van -1.6 volt to +2.4 ongeveer en is soms zelfs helemaal 0.

MacBook Pro 14" 2021

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

BlaTieBla schreef op 09 December 2002 @ 20:46:
Dat aarden is wel zo veilig.....
Dat spanningsverschil is waarschijnlijk zo rond de 100 Volt (test maar eens met een spanningsmeter).
Bij mij heeft dat n mijn oude huis jaren goed gedraait (Hauppauge WinTV card). Ik moest alleen wel eerst ff die CAI kabel eruit trekken als ik iets in mijn kast moest doen.
230/2 = 115v.

Je krijgt een effect als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-------------- +230
  |
  ------ PC kast
  |
-------------- 0v (aarde)

Normaal hangt je kast ook aan aarde en 0 + 0 /2 is niets. 230+0/2=115 en doet auw :)
aangezien je er precies tussenin zit krijg je 115v. Technisch verhaal.

Je kan het tegengaan door alles dezelfde aarde te geven. Zorg ervoor dat je pc en je kabel beide goed geaard zijn, dan is het probleem meteen opgelost

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• paulmadejong
Dit snap ik, alleen is het bij mij zeker geen 115 Volt wat ertussen zit, zie bovenstaande post. Verder vraag ik me af hoe ik het dan moet aarden?

MacBook Pro 14" 2021

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

paulmadejong schreef op 09 december 2002 @ 20:59:
Dit snap ik, alleen is het bij mij zeker geen 115 Volt wat ertussen zit, zie bovenstaande post. Verder vraag ik me af hoe ik het dan moet aarden?
Die 115v is zo snel weg dat het meten een stuk lager uitvalt. Het is echt een paar milli seconden. Ik heb wel eens gehad dat de aardlek eruit klapte trouwens :), dat gebeurd echt niet van 2v ;)

Hoe je het kan aarden, koop een aardklem voor je verwarming, sluit hem aan aan de kast van je pc en aan de buitenkant van de kabel aansluiting in het wandcontactdoosje, en opgelost :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

ik heb het hier ook maar verder geen last van

t wordt pas leuk als je de verwarming en je pc vastpakt :D 115V op je donder is minder prettig

Maar het vonken, ach, denk niet dat het je geheugen heeft verneukt...

• paulmadejong
Maar wat ik al eerder zei, mijn verwarming is NIET geaard. Dus wat nu?
En neo, heb jij je pc niet geaard? En WEL je tvkabel erin zitten?

MacBook Pro 14" 2021

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
het enige dat ik hier op antwoord

ga ervoor zorgen dat er een aarde komt als je langer van je apparatuur wil genieten

het heeft mij een heel mobo gekost en alles hier in huis draait stabieler sinds het geaard is

en de aardlek klapt er ook niet meer uit

[ Voor 10% gewijzigd door NightOwlNL op 09-12-2002 22:04 ]

Verwijderd

Hier is helemaal niks geaard (behalve de badkamer) en heb totaal nergens last van !
Pagina: 1