Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Omdat ik graag deze 2 besturingssystemen tegelijk op mijn computer wil, heb ik als eerst windows 98 geinstalleerd, vervolgens windows XP geinstalleerd, en toen gekozen voor de Complete Installatie! (dus niet voor de upgrade) Normaal gesproken als je het op deze wijze installeert, krijg je tijdens het opstarten van de pc een keuzemenu, je kan dan kiezen uit WINDOWS, of WINDOWS XP, maar deze keer heb ik dat niet gekregen! Hij start nu in een x door naar XP dus....

Is er een mogelijkheid om dat keuzemenu terug te krijgen? (want windows 98 staat nog wel gewoon geinstalleerd, onder een andere directory natuurlijk)

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat je hier moest zijn:

- rechtermuisknop op deze computer (systeem)
- tabblad geavanceerd
- bij opstart- en herstelinstellingen op de knop 'instellingen'.

Ik hoop dat het je heeft geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 20:04
Heb je WinXP wel op een andere partitie geinstalleerd?
Heb je WinXP wel vanaf CD geinstalleerd? Dus niet vanuit Win98?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 20:02:
Ik dacht dat je hier moest zijn:

- rechtermuisknop op deze computer (systeem)
- tabblad geavanceerd
- bij opstart- en herstelinstellingen op de knop 'instellingen'.

Ik hoop dat het je heeft geholpen!
Daar moet je inderdaad zijn! Maar er staat alléén windows XP aangegeven, dus ik kan verder geen keuze maken ofso... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Niet online
rAcEr schreef op 09 december 2002 @ 20:02:
Heb je WinXP wel op een andere partitie geinstalleerd?
nope
Heb je WinXP wel vanaf CD geinstalleerd? Dus niet vanuit Win98?
nope

Dit moet dus wel? Allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 20:04
Zie ook: Algemene windows faq
Hoe moet ik dual booten?
Vaak kiezen mensen ervoor om meerdere besturingssystemen op een systeem te installeren. Dit gaat heel goed, maar er kunnen ook diverse problemen ontstaan. Er zijn diverse oplossingen mogelijk. Als je kiest voor bijvoorbeeld Windows 98 en Windows 2000, dan installeer je eerst Windows 98 op bijvoorbeeld C: en dan Windows 2000 op D:. Na de installatie van Windows 2000 krijg je een leuk bootmenu waaruit je kunt kiezen. Je moet er wel voor zorgen dat je C: niet converteert naar NTFS (tijdens de setup). Doe je dit wel kun je Windows 98 niet meer opstarten en zul je C: moeten formatteren als FAT32. Als je Windows 98 en bijvoorbeeld Windows ME op een systeem wilt gebruiken dan kan dit niet standaard. Hiervoor moet je een speciaal programma installeren dat bootmanager heet. Er zijn veel bootmanagers in omloop. Een voorbeeld is XOSL, maar er zijn er veel meer. XOSL is freeware.

Mocht je na het installeren van Windows 2000 Windows 98 hebben geïnstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000 CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 10:46
Hey,

Het is eigenlijk heel makkelijk om 2 OS op een schijf te zetten je moet allen wel elke OS op een andere partitie als je 98[ME]en XP wilt installeren moet je beginnen met 98/me op de 1 partitie en XP op 2de als je dat goed gedaan hebt krijg je vanzelf het leuke bootmenu waarin je kan kiezen.als je het andersom gaat doen Xp eerste daarna 98/ME gaat het niet werken omdat XP NTFS is en dat drukt Fat32 weg zodat hetb niet aan bod komt. :*) :*)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dragons_nl schreef op 09 december 2002 @ 21:12:
XP NTFS is en dat drukt Fat32 weg zodat hetb niet aan bod komt.[/ME] :*) :*)
XP is niet bijvoorbaat NTFS , je kan ook kiezen voor FAT32...
Maar eerst Win98 en dan XP werkt perfect hoor , ik heb ze er ook allebei opstaan .
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 09:23:
[...]

XP is niet bijvoorbaat NTFS , je kan ook kiezen voor FAT32...
Maar eerst Win98 en dan XP werkt perfect hoor , ik heb ze er ook allebei opstaan .
:*)
dezelfde partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee beste kan je of een andere partitie of HD nemen natuurlijk.
Lijkt me logisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 x een OS op een en dezelfde partitie kan sowieso niet of ben ik nou gek ?
in je boot.ini staat de volgende zin:

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

daar kun je ook nog handmatig een os toevoegen, vervolgens opnieuw opstarten maar of het werkt voor een en dezelfde partitie ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 20:10
2 besturingssystemen op 1 partitie kan zoiezo. Heb thuis win98 & win2000 op 1 partitie --> werkt prima :9 Ik heb eerst 2000 en daarna 98 geinstalleerd --> opstartmenuutje verscheen vanzelf. Echter hoe je dat menuutje moet aanroepen weet ik helaas niet!

[ Voor 7% gewijzigd door bierdop op 10-12-2002 12:18 . Reden: stukje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil me XP er ff af flikkeren (staat er al weer een jaar op = 20 minuten welcome-scherm kijken :P)
Nu staat me boot .ini onder XP. Als ik die naar 98 zet (staat op een andere partitie) en na het herinstalleren weer terugzet. Gaat de boel dan niet flippen?
Ik snap dat je dan tussendoor Windows niet kunt opstarten aangezien ie geen boot.ini vindt, maar zo moet je XP toch zonder je dualboot te verkloten kunnen herinstalleren, niet?
Pagina: 1