Toon posts:

Luchtkoeling of waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu al een tijdje in de overweging om mij een waterkoelings set aant te schaffen maar dan zie ik fotos van vrienden waarvan hun kast er uit zag als een aquarium en dan deins ik toch eventjes terug en zou ik dan weer blijven bij de goede vertrouwde luchtkoeling. Kunnen jullie mij wat raad geven? Het enigste maar dan ook het enigste dat ik zou overstappen naar waterkoeling zou het lawaai zijn. Momenteel zit ik met een Thermaltake 5000 kast als dat zou kunnen helpen.
Alle advies is welkom, als je ( mindere of goede ) ervaring er mee hebt weet het mij te zeggen!

Dank bij voorbaat

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 08:53
Neem een koeling naar wat je wil doen, serieus overklokken, neem WC. Wil je een normaal systeem en ga je geen wereldrecord overklokken neerzetten, neem dat luchtkoeling. It's easy as that.

Skat! Skat! Skat!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Als het je alleen om de lawaai gaat: er zijn genoeg stille fans en koelblokken. En dan is het dus een kwestie van ZOEKEN.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48

FXR1340

WTSHTF

Lees de FAQ eerst eens of Google ff naar reviews van waterkoeling sets/onderdelen.
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)

http://www.google.com

Er zijn genoeg stille koelers te koop, is maar net wat je wil en wat je budget is.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja maar ik heb nu 5 koelers zitten met een baybus zodanig dat ik ze bijna allemaal kan uitzetten en dan is het ook bijna muisstil maar ik heb nu een goede €500 bijeen gespaard voor WC maar ik weet begot niet welke WC systeempje of setje goed is en welk niet :s

Verwijderd

Reden voor waterkoeling:

Kan beter koelen (hoeft echt niet altijd)
Kan stiller zijn (hoeft ook niet altijd)

Als je super veel wil koelen dan heb je met waterkoeling wat extra koelkracht.
Wil je een stille pc dan heb je met waterkoeling een stillere koeling.

Waterkoeling is redelijk veel werk en meestal ook prijzig (hoewel sommige luchtkoelers ook flink duur zijn)

Wil je een stille luchtkoeling: Pak dan een Artic SuperSilent Pro, die zijn stil en super goedkoop. Ze koelen niet geweldig maar meer als voldoende voor alle socket A processors

Verwijderd

Topicstarter
En iemand die ik ken ( insider in koeling ) zegt dat WC absoluut nog niet op punt staat

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik heb eigenlijk al wel wat geinvesteerd in luchtkoeling dus ik zou het zonde vinden om al dat er uit te smijten, ik zou eigenlijk een soort combinatie willen maken. Ik heb die setjes van Klax gezien maar ik vind dat dat er nogal amateuristish uit ziet, maar nogmaals ik ken er niets van

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:51:
Jah ik heb eigenlijk al wel wat geinvesteerd in luchtkoeling dus ik zou het zonde vinden om al dat er uit te smijten, ik zou eigenlijk een soort combinatie willen maken. Ik heb die setjes van Klax gezien maar ik vind dat dat er nogal amateuristish uit ziet, maar nogmaals ik ken er niets van
Die setjes zullen beter koelen dan welke luchtkoeler dan ook .. IK zou voor wc gaan ..

Verwijderd

Topicstarter
dus klax is kwaliteit m.a.w.?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 13:07:
dus klax is kwaliteit m.a.w.?
Dat sowieso, ging mij er meer om dat iedere homemade waterkoeler beter zal koelen als de duurste luchtkoeler... MITS je weet wat je doet O-)

• Strider
  • Laatst online: 20:27
Koop een swiftech MC 462 / alpha 8045. Zet er een papst fan op en je hebt de ideale luchtkoeling! Koelt kei goed en is super stil.

Maar als je echt met voltages gaat gooien bij het overclocken, ga dan voor WC.

BlaBlaBla

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik anders zou doen is alleen men cpu waterkoelen en naargelang dat vordert overwegen om geheel te waterkoelen

Verwijderd

Topicstarter
of is dat nutteloos?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
waterkoelen van je chipset en gpu is zeker niet nutteloos.... vaak zitten ook hier fannetjes op gemonteerd, die je dus niet meer nodig hebt als ze watergekoeld zijn... ergo scheelt een hoop herrie

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie juist dat er een WC systeem van thermaltake uit is en ik heb goede ervaringen met thermaltake maar ik weet niet of het wel goed is aangezien het hun eerste setje is

Verwijderd

WC is veel stiller ben er zelf ook net aan begonnen 2 dagen heb er nu nog geen spijt van :P

Verwijderd

Topicstarter
Ben eens men pc-boer gaan overvallen met vragen en hij kwam bij dit voorstel:
- Danger Den WCblokje
- Black Ice radiator
- Eheim 1048
maar wat is nu nog een deftig merkje voor een tankje? :s en niet te duur liefst
:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 20:04 ]

Verwijderd

Watercooling is natuurlijk ook 7331!!

Als je het risico niet wilt lopen dat je kast onder water staat moet je het niet doen. Het moet echt je hobbie zijn, je moet het niet doen omdat het nuttig is maar omdat je het leuk vind om te doen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 20:40 . Reden: Of was het 1337? ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 20:02:
maar wat is nu nog een deftig merkje voor een tankje? :s en niet te duur liefst
:)
Afbeeldingslocatie: http://members.aol.com/panzersgt2/gallery/m1/cobra6.jpg

Is wel prijzig, maar dan heb je ook wel een tankje.

Ik neem aan dat je een reservoir bedoelt? Dat heb je niet perse nodig en anders kan je het zelf maken van een stuk PVC buis.

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
hey das toevallig, die heb ik ook in mijn computer liggen... werkt bijzonder goed :+

anyway:
waterkoeling als je er geld/tijd en zin in hebt....
ik heb op dit moment de eerste 2 niet ;)

edit
je chipset is niet perse nodig (WC dan)
als je die stil wilt hebben heb ja altijd nog de Zalman ZM80-A
is 35 euro, koelt ook goed (zelfs de R 9700)...
is dus bijna even duur als een chipset WC blok...
alleen OCen... :? niet Xtreem ver...)

[ Voor 25% gewijzigd door ixl85 op 10-12-2002 20:55 ]

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Klax is het zelfde als innovatek, en dat is goed. Kijk maar eens op http://www.tomshardware.com/howto/20020701/index.html. Je krijgt er ook nog een mooi filmpje bij cadeau.

Ze zeiden bij tomshardware dat deze set de prutsfase is overkomen en dat het een professioneel systeem is. Zonder aquarium, en ook gewoon te vervoeren.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

halfgaar schreef op 11 December 2002 @ 11:01:
Klax is het zelfde als innovatek, en dat is goed. Kijk maar eens op http://www.tomshardware.com/howto/20020701/index.html. Je krijgt er ook nog een mooi filmpje bij cadeau.

Ze zeiden bij tomshardware dat deze set de prutsfase is overkomen en dat het een professioneel systeem is. Zonder aquarium, en ook gewoon te vervoeren.
moet de link het wel doen :)

blup

Verwijderd

als je niet teveel wilt uitgeven voor waterkoeling en toch een complete set dan kan je beter deze kopen het is de klax basic setje voor 198,- is het een goede set voor cooling en als stillte! :) kijk bij www.xxlcases.nl

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Zet 'm nu mar buiten, is ie goed genoeg gekoeld denk ik.... :+

Never eat yellow snow...

• TDLofCC
  • Laatst online: 02-02-2024
Hmmm ... als je een beetje handig bent, kan je voor weinig een waterkoeling setje in elkaar flanssen hoor ...

Ik ben _redelijk_ handig en heb het vorige aangeschaft:
- Radiator - van de sloop, koperen auto verwarming radiator - 20 Euro
- Reservoir - bij Blokker, Tupperware doosje, 2.5L inhoud - 5 Euro
- Pompje - bij Online Aquarium winkel Veldhuis, V-tech pompje 800l/h 13 Euro
- 2x120mm Fans - van Phreak :)
- Slang 1/2" had ik nog liggen, maar ga het niet halen bij een computershop, want daar wordt he genaaid waar je bij staat. Probeer aquarium winkel ofzo.

Enige dure wat ik heb is een DD Maze3 van inkoopactie van Epsilon :)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• halfgaar
die link deed het niet? Ik koppiepeeste gewoon. ga naar tomshardware, de pc's howto guide, zoek op water, dan kom je bij een artikel "silent and ice cold"". Die.

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ allesinds bedankt voor jullie meningen en ik denk wel dat ik die tank van desert storm ga kopen;) leuk model 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus in feite kun je alles wat waterdicht is als tankje gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
xxl cases heel leuke site maar ben Belg dus kunnen ze dat zenden?

• halfgaar
Dan moet je even op www.innovatek.de kijken. Daar staan per land dealers. Laatst was het onder constructie, dan moest je een email sturen met de vraag hoe je er aan komt in belgie.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Waar je rekening mee moet houden als je dan waterkoeling gaat nemen, is dat als je wat onderzoek vericht in alternatieven op cooling sets, ben je al snel een stuk goedkoper uit.

Haal op de sloop bijvoorbeeld eens 2 radiatorZ. Dan spaar je al zo;n 90 euro uit. Voor het waterblock, kijk of er een actie loopt of gaat lopen voor zelf gefreeste (gefreesde?) blockjes.

Het pompje is bij de welkoop een stuk goedkoper dan bij de computerboer. Dus let even op voor je met geld gaat smijten.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• TDLofCC
Dat zei ik ook ...

Ow, en 007, er zit een "EDIT" knopje ... Just to remind you ;) :P

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

ja alleen ais het een beetje vochtig:P , ik heb gewoon een bak uit de keuken gerukt en daar zit het water in , ik vind het personelijken en beetje loos om geld uittegeven voor iets wat je makelijk zelf kan doen voor minder,... [neem nouw mijn wc setup helemaal niets uit de "echte" winkel gehaalt:)] iig suc6 ermee, en vergeet niet je pics te posten als je klaar bent eh:P

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker doen en ik zal ook een informeren bij alternative winkels maar dan zit je met problemen zoals je waterkoeling die niet begint te werken als jij dat wilt etc...

• halfgaar
Ik zou wel professionele apparatuur kopen. Kan je zelf een gepolijst en geanodiseerd stuk koper thermisch vast zetten in het blok aluminium? En dan ook nog zorgen dat het blok strak op de cpu zit zonder hem te crushen?

• TDLofCC
Duh .. het blok wel ... vooral als je even geen koper kan vinden ...
maar de rest kan je wel zo kopen hoor ... kost je alleen wat meer moeite om het in elkaar te zetten ... maar dat is toch weer het leuke ?

• halfgaar
Ik heb zelf liever een goed werkend, niet lekkend systeem. Ik wik ook geen autoradiator in mijn computer....

• TDLofCC
Waarom moet het nou weer lekken ?

Een autorad is PRECIES hetzelfde, alleen 3x zo goedkoop ...

Je wordt echt genaaid als je zo'n ding bij een PC winkel koopt.
Waarom kosten een laagje verf en plekken om je fans aan vast te maken iets van 60-70 Euro ?

• halfgaar
Het is wel (te) duur, dat ben ik met je eens. Maar het is ook goed. Je weet ook dat ales bijelkaar past. Als ik plakband-achtige oplossingen moet gebruiken, dan hoef ik het niet meer. Maar ja, meningen verschillen.

En ik wil geen autoradiator omdat die nogal groot zijn.

Verwijderd

De voor- en nadelen van waterkoeling zijn breed uitgemeten op dit forum, en ook sites als www.waterkoeling.nl geven de nodige informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.